شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
احضار

حوزه/منتقد حوزوی سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه تا به اینجای کار، فیلمنامه سریال "احضار" ضعیف و فاقد جذابیت های لازم بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی آتش زر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: گرچه هنوز نمی توان درباره برنامه ها و سریال های ماه مبارک رمضان، نظر کامل و جامعی ارایه داد اما در خصوص سریال احضار به کارگردانی علیرضا افخمی، به نظر نمی رسد که این مجموعه توانسته باشد تا به اینجای کار به انتظارات مخاطبان رسانه ملی پاسخ داده باشد.

وی افزود: این سریال در تداوم مجموعه هایی چون "اغما" و " او یک فرشته بود" ساخته شده و این در حالی است که سریال های یادشده به جهت جذابیت های لازم در خاطره مردم باقی مانده اما سریال احضار چه به لحاظ فرمی و چه محتوایی با مشکلات و نواقص جدی روبروست.

وی گفت: به خصوص به لحاظ فرمی این سریال یک مشکل اصلی دارد و آن هم این که چینش و پراکنش مناسبی ندارد، ضمن آن که فیلمنامه اش بسیار کم رمق و فاقد جذابیت های لازم است.

این کارشناس رسانه همچنین ادامه داد: از سوی دیگر جزئیاتی که در فیلمنامه مورد توجه قرار گرفته گاه ارتباط مناسبی با قصه اصلی ندارد و به نظر می رسد که برای طولانی تر شدن فیلمنامه و پر کردن آنتن نگاشته شده، به همین خاطر است که انسان احساس می کند که مجموع یک قسمت را می توان در پنج تا ده دقیقه تماشا کرد و اساساً کل سریال قابلیت تبدیل شدن به یک تله فیلم را دارد.

وی بیان داشت: از این آسیب فرمی به آسیب محتوایی می رسیم. فیلم های شاخص در زمینه مسایل دینی به گونه ای است که تأثیر لازم را از حیث پیام فیلم دارد و حال آن که در این سریال به نظر نمی رسد که این گونه باشد.

حجت الاسلام آتش زر افزود: نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص سریال احضار این است که احساس می شود به زور می خواهد مخاطب را بترساند و با بهره گیری از عنصر جن و روح این کار را انجام دهد و حال آن که گرچه به شکل نامنظم هشدار محدودیت سنی در برخی قسمت ها داده می شود، اما بسیاری از اوقات، شاهد صحنه های معمولی هستیم.

وی بیان داشت: به نظر بنده، شتابزدگی و ضعف فیلمنامه و فقدان جذابیت های لازم در این اثر باعث شده مخاطب با آن ارتباط لازم را برقرار نکند، مگر این که در قسمت های باقیمانده شاهد جبران مافات از این حیث باشیم.

منتقد سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پخش ویژه برنامه "زندگی پس از زندگی" حوالی اذان مغرب از شبکه چهار سیما گفت: سال گذشته این برنامه برای اولین بار پخش شد و هر شب کسانی که تجربه نزدیک به مرگ داشتند، به برنامه می آمدند و تا حدودی حال و هوای برنامه ماه عسل را داشت.

وی افزود: البته برنامه ترکیبی بوده و گفت و گو با کارشناسان و برخی عوامل دیگر باعث شد که سال گذشته یکی از برنامه های موفق صدا و سیما باشد، با این حال به نظر می رسد که امسال نقاط ضعفی دارد که باید برای جذاب تر شدن رفع می شد.

وی گفت: از سوی دیگر، یکی از ویژگی های مهم چنین برنامه هایی، مستندنگاری است و این که می بایست وجه استنادی آن ها بالا باشد و حال آن که استفاده از جلوه های رایانه ای تا حدی باعث ضعف وجه استنادی شده و این که احتمال دارد اعتماد مخاطب ضعیف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا بهیار IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    ممنون