جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 956432
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی»

حوزه/ کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی» شامل تقریرات حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی» شامل تقریرات حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی، مولف و استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان منتشر شد.

اثر مزبور بخشی از سلسله دروس خارج فقه مسائل مستحدثه حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی است که در موضوع تلقیح مصنوعی و براساس کتاب شریف تحریر الوسیله مرحوم امام خمینی رضوان الله علیه ارائه شده و در واقع شرحی مبسوط بر فتاوا و مبانی فقهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که از ویژگی های مهم و ممتاز این اثر می باشد.

 تلقیح مصنوعی به عنوان یکی از روش های نوین بارداری توانسته است پاسخی برای خانواده هایی که سالیان متمادی در حسرت و آرزوی داشتن فرزند به سر می برند، باشد.
یکی از دغدغه های جدّی و مهم جامعه اسلامی مباحث فقهی و شرعی روشهای مختلف تلقیح مصنوعی است که در این کتاب ضمن بررسی روش های متفاوت آن با نگاهی دقیق و مجتهدانه احکام فقهی و آثار و نتایج شیوه های گوناگون، تلقیح تبیین شده است.

در بخش نخست این کتاب تعریف لغوی و اصطلاحی تلقیح و پیشینه بحث فقهی از تلقیح مطرح شده است که در این باره می خوانیم: «بسیاری از نویسندگان به تاریخ بحث تلقیح، شیوه پیدایش آن و عکس العمل دانشمندان مذهبی پیرامون آن متعرّض شده اند، ولی کتاب «أطفال الأنابیب بین العلم والشریعة» تألیف دکتر زیاد احمد سلامه و مقاله «التلقیح الصناعی بین العلم والشریعة» تألیف السیّد شهاب الدین الحسینی، بسیار مناسب است این مقاله قبلاً در مجلّه فقه اهل البیت فارسی و عربی منتشر شده و در کتاب «قرائات فقهیّة معاصرة» (ج۱ ص۱۶۷) نیز تجدید چاپ شده است.

این دو کتاب و نیز مقاله مذکور، تاریخ پیدایش مقوله تلقیح صناعی را خوب پیگیری کرده و از عکس العمل های مثبت و منفی دانشمندان الهی گزارش داده اند. نمی توان گفت بعد از موافقت پزشکان که این کار را به ثمر رساندند دانشمندان الهی اتفاق داشته باشند، ولی با گذشت زمان مسئله رام تر و آرام تر شد و بیشتر الهیّون به جواز آن حکم کرده اند.»

سپس فروع و صور مختلف تلقیح مورد بررسی قرار گرفته است؛ تلقیح بین زوج و زوجه و تلقیح بین اجنبی و اجنبیه، و ادله قائلین به جواز و حرمت تلقیح در این موارد ذکر و تحلیل شده است.

از مباحث دیگر مطرح شده در کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی» حکم لوازم حرام تلقیح است، مانند نظر به اجنبیه، استمناء، ادخال نطفه در رحم اجنبیه و باردار شدن زنان باکره. همچنین در این کتاب، حکم فرزند متولد شده از روش های باروری مصنوعی به تفصیل بررسی و تحقیق شده و در بخشی از اثر مزبور برخی از قواعد فقهیه مرتبط مانند قاعده فراش و قاعده احتیاط در فروج مورد بحث قرار گرفته است.

بررسی حکم ارث در موارد تلقیح مصنوعی، رحم اجاره ای، فریز کردن نطفه و تخمک نیز در این کتاب مطرح شده است.

از ویژگی های کتاب مزبور تتبع و تحقیق کامل و جامع استاد و اشاره به اقوال مختلف و منابعی است که به این بحث پرداخته اند.

این کتاب توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان و به اهتمام هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه منتشر شده است. این هیئت اندیشه ورز در سال های اخیر با برگزاری دروس خارج در موضوعات پزشکی توانسته است اقدام ارزشمندی در تحول دروس خارج حوزه علیه خراسان ایفا کند که اثر مزبور حاصل یکی از این دروس است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha