جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
image-20210503145945-1.jpeg

حوزه/ انجمن قاریان و ترتیل خوانان تونس یک مرکز فرهنگی دینی است که تحت نظارت وزارت امور دینی فعالیت می‌کند و مدیریت این انجمن را شیخ "عثمان ابن الطیب الانداری" بر عهده دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، انجمن قاریان و ترتیل خوانان تونس یک مرکز فرهنگی دینی است که تحت نظارت وزارت امور دینی فعالیت می‌کند. مدیریت این انجمن را شیخ "عثمان ابن الطیب الانداری" بر عهده دارد که یکی از برجسته‌ترین داوران بین‌المللی علم قرائت قرآن و از تصحیح کنندگان مصاحف قرآنی است که دارای مدرک در روایت‌های ده‌گانه از قرآن کریم است و ۳۰ کتاب در شرح و تفسیر علوم قرآن تألیف کرده است.

این انجمن، مدیریت چند باشگاه فعال در حوزه آموزش قرآن و حفظ کودکان بر عهده دارد، ضمن اینکه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی قرآنی برای گروه‌های سنی مختلف از نوجوانان گرفته تا جوانان و کهنسالان نظارت می‌کند و همچنین از سخنرانان دینی در حوزه قرآن و فقه است.

برخی از فعالیت‌های انجمن به شرح زیر است:

- دوره‌های آموزشی حفظ قرآن کریم

- دوره‌های آموزشی زبان عربی و علم نحو

- دوره‌های آموزشی اصول ترتیل قرآن کریم

- دوره‌های آموزشی روایت‌های قرآنی

- دوره‌های آموزش خط عربی

- دوره‌های آموزش علم رسم الخط قرآنی

- دوره‌های بهبود قدرت سخنوری به زبان عربی

- دوره‌های آموزشی و فرهنگی در فقه مالکی

فعالیت های انجمن ملی قرآن کریم

انجمن ملی قرآن کریم یک مؤسسه جمعیتی دینی در تونس است که در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و تحت نظارت وزارت امور دینی به فعالیت مشغول است و در سراسر خاک جمهوری تونس، شعبه دارد.

این انجمن که تحت مدیریت آقای "محمد مشفر" قرار دارد، بر ۲۴ انجمن منطقه‌ای نظارت دارد. به عبارت دیگر، در هر ایالت، یک انجمن. ضمن اینکه حدود ۶۰۰ انجمن محلی تحت نظر این انجمن‌های منطقه‌ای به فعالیت مشغولند.

این انجمن در گذشته با نام انجمن ملی حفظ قرآن کریم شناخته می‌شد و پس از آن، در سال ۱۹۸۸، سازمان جمعیت‌های قرآنی تونس نام گرفت. اما امروز با نام انجمن ملی قرآن کریم شناخته می‌شود، زیرا کارکرد حفظ قرآن کریم را برای گروه‌های سنی مختلف اعم از نوجوانان، جوانان و کهنسالان در دستور کار خود دارد. انجمن ملی قرآن کریم بر برگزاری مسابقات ملی حفظ قرآن نظارت دارد، به طوری که تعداد شرکت کنندگان در یک دوره از آن، به ۱۷۰۰ پسر و دختر می‌رسد. دوره سال ۲۰۲۰، پنجاه و دومین دوره از مسابقات ملی قرآن کریم بود که شرکت کنندگان در آن، در شش گروه با یکدیگر به رقابت پرداختند.

این شش گروه عبارتند از:

· حفظ کل قرآن

· حفظ ۴۵ حزب

· حفظ ۱۵ جزء

· حفظ ربع قرآن

· حفظ ۱۵ حزب

· حفظ ۱۰ حزب

از جمله اهداف اصلی انجمن ملی قرآن کریم تونس عبارت است از:

- حفظ قرآن کریم با ابزارهای ممکن به همراه فهم معانی و مقاصد و حسن اداء با استفاده از روش‌های تربیتی و امکانات مدرن و ابزارهای رسانه‌ای.

- منتشر کردن قرآن و ایجاد شرایطی که امکان آن را فراهم آورد، مانند چاپ مصحف، تأسیس کتابخانه، ایجاد کرسی‌هایی برای تصحیح قرائت به علاوه اختصاص کمک‌های ملی و خارجی و در نظر گرفتن جوایز برای فعال سازی حافظان نوجوان و کهنسال در قالب مسابقات، برنامه‌ها و جشنواره‌هایی که برگزار می‌گردد.

- نمایندگی جمعیت‌های قرآنی در خارج از کشور.

- ارائه مشورت به جمعیت‌های قرآنی.

- تقویت ارتباط بین حافظان قرآن در جمهوری تونس و خارج از این کشور و تلاش برای گسترش فضایل اخلاقی و حسن اخلاق بین گروه‌های مختلف جامعه تونس در راستای ریشه‌دار سازی رفتار تمدنی اسلامی و چنگ زدن به هویت ملی.

- اجرای پروژه حفظ ۱۰۰ هزار حافظ قرآن کریم در طی سال‌های پیش رو.

- حمایت از جوانان در برابر لغزش‌های رفتاری و انحراف‌های عقیدتی و ایمن سازی نسل‌های آینده از تندروی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha