جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شیخ محمد تقی بافقی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: آیت الله بافقی در اوج مراتب علمی و عرفانی از شجاعت، شهامت و صلابت بسیار زیادی در امر به معروف و نهی از منکر به خصوص نسبت به حکومت جائر زمان برخوردار بود تا جایی که به دست رضاخان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تبعید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نوزدهمین شب از برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما، به مرور سیره علمی و مبارزاتی «آیت الله شیخ محمد تقی بافقی» با حضور حجت الاسلام حسنی منفرد، استاد و پژوهشگر حوزه اختصاص یافت.

منفرد در خصوص سیر زندگی آیت الله بافقی، اظهار داشت: ایشان در سال ۱۲۹۲ در بافق یزد و در منزل بازرگان شریفی به نام حاج محمدباقر متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در چهارده سالگی در یزد آغاز کرد و اصول و فقه را از محضر حاج میرزا سیدعلی لب خندقی آموخت. در همین مدت در علوم دینی به مدارج بالا رسید. بعد از آن به نجف مشرف شد و از محضر آیت الله محمدکاظم خراسانی در علم اصول و از محضر آیت الله یزدی در علم فقه و از دیگر اساتید در عرفان و توحید بهره مند شد.

وی افزود: ویژگی مهمی که ایشان دارد، سفر به کربلا و استفاده از محضر آیت الله آقاسید احمد کربلایی است که در تزکیه نفس و تطهیر و شستشوی باطن سالیان سال از محضر این عالم ربانی استفاده فراوان برد و با توشه پر از معنویت و دانش به کشور بازگشت.

هفت سفر با پای پیاده به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف شد

منفرد گفت: در مدت ۱۷ سال حضور در نجف اشرف به تأسی از مولا امام حسن مجتبی (ع) که ۲۵ بار با پای پیاده و حتی بدون کفش از مدینه به مکه مشرف شدند، آیت الله بافقی نیز دو بار با پای پیاده از نجف به مکه مشرف شد و هفت سفر از نجف به ایران و به زیارت حضرت ثامن الحجج (ع) با پای پیاده آمد و حتی ایشان پنجشنبه ها بدون استثنا پای پیاده از نجف به کربلا می رفت و پس از انس و عبادت در حرم حضرت سیدالشهدا (ع)، صبح جمعه به نجف باز می گشت.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیت الله بافقی بعد از هفده سال در سال ۱۳۳۶ از نجف به قم باز گشت، گفت: بعد از بازگشت، مردم و علما را برای تأسیس حوزه علمیه قم تشویق و ترغیب کرد و پس از راه اندازی حوزه توسط آیت الله حائری، یکی از مشاوران و از دوستان نزدیک شیخ عبدالکریم حائری شد. ایشان که یکی از علمای تراز اول حوزه قم به شمار می آمد، در حوزه کرسی تدریس داشت، به امور طلاب رسیدگی و در غیاب آیت الله حائری نماز اقامه می کرد.

وی افزود: ایشان به قدری در برابر مسلمین و به خصوص طلاب خاضع و خاشع بود که شهریه طلاب را شخصا به درِ منازل و حجره طلاب تحویل می داد.

ارسال نامه‌های معترضانه به دربار

منفرد، صلابت، شجاعت و شهامت آیت الله بافقی در فرضیه امر به معروف خصوصا نسبت به مسئولان حکومت را یکی از ویژگی بارز این مجاهد پارسا برشمرد و گفت: ایشان در مقابله با سیاست های ضددینی رضاخان به تذکرات شفاهی قانع نبود و با اینکه خفقان سراسر کشور را فرا گرفته بود، نامه های تند و معترضانه ای به شاه می نوشت و او را از اقدامات خبیثانه اش منع می کرد.

وی با بیان اینکه ایشان این شجاعت و صلابت در برابر ظالم را از وجود مقدس سیدالشهدا (ع) گرفته بود، اظهار داشت: رضاخان قلدر برای محو اسلام و قرآن آمده بود. اول عزاداری را برداشت؛ بعد روحانیت را از بین برد و بعد از آن به احکام اسلام تجاوز کرد و چه خانواده های محترم و شریفی را در این راه آزاد داد.
نوروز ۱۳۰۷ و اوج درگیری حاج شیخ با رضاخان

منفرد با اشاره حادثه حرم حضرت معصومه (س)، بیان داشت: درگیری آیت الله بافقی با رضاشاه در نوروز ۱۳۰۷ به اوج خودش رسید. در آن روز، همسر شاه و چند تن از اعضای خانواده اش بدون حجاب در حرم حاضر شدند و در حجره بالای حرم مستقر شدند؛ به طوری که نحوه حضور و حجاب آنها مورد اعتراض مردم قرار گرفت ولی کسی جرأت نداشت به آنها مستقیما اعتراض کند.

وی ادامه داد: این مسئله به اطلاع آیت الله بافقی رسید؛ ایشان ابتدا برای همسر شاه پیام فرستاد که اگر مسلمان هستید این نحوه حضور شما در حرم درست نیست و اگر مسلمان هم نیستید حضور شما در حرم صحیح نیست. ولی خانواده شاه اعتنایی نکردند. سپس ایشان خودش شخصا به محل استقرار آنها آمد و با آنها برخورد کرد؛ به طوری که همسر شاه و همراهانش مجبور به ترک حرم و استقرار در منزل تولیت حرم شدند ولی جریان را با تهران و با شخص شاه در میان گذاشتند.

این پژوهشگر علوم دینی اضافه کرد: طولی نکشید که رضاخان با گارد نظامی و توپ و توپخانه وارد قم شد و با چکمه وارد صحن حرم مطهر شد؛ نشانی آیت الله بافقی را گرفت و با روحانی روبرو شد که قیام کرده و کنار دیوار ایستاده است. رضاخان سیلی به صورت آیت الله زد و دستور داد ایشان را به پشت خواباندند و با شلاق و چوب بر پشت ایشان زد و بعد از این ضرب و شتم دستور داد ایشان را بازداشت و به تهران منتقل کنند.

منفرد اظهار کرد: چند ماه بعد از بازداشت ایشان، با پیگیری های آیت الله حائری، حاج شیخ از زندان آزاد ولی به شهرری تبعید شد و در حرم حضرت عبدالعظیم به امامت جماعت و حل و فصل امور دینی پرداخت. تا اینکه با عزل رضاخان در سال ۱۳۲۰ شمسی ایشان از تبعید آزاد شد.

توصیه آیت الله بافقی حرکت در خط ولایت

این استاد حوزه با اشاره به توصیه های امروز آیت الله بافقی گفت: اگر ایشان امروز در میان بود قطعا در خط و مسیر مقام معظم رهبری حرکت می کرد و با همه وجود در برابر دنیای نفاق ایستادگی می کرد.

گفتنی است، "ضیافت" عنوان ویژه برنامه ایست که به مدت سی شب در ماه مبارک رمضان، با اجرای سیدعلی قوامی نود دقیقه پیش از افطار از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خوب ‌‌ IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    توی متن اومده: ایشان پنجشنبه ها بدون استثنا پای پیاده از نجف به کربلا می رفت و پس از انس و عبادت در حرم حضرت سیدالشهدا (ع)، صبح جمعه به نجف باز می گشت. حالا ما نرفتیم ولی صبح تا غروب از نجف به کربلا و فردا صبح بگشت.... خودتون فکر کنید