جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 959541
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
دومین دوره مدرسه حقوق پارلمانی

حوزه/دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان ظرفیت ها و چالش های استفاده از فقه در تقنین با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از فرهیختگان حوزه و دانشگاه با سخنرانی آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  سخنانی در دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان ظرفیت ها و چالش های استفاده از فقه در تقنین ،‌برگزاری مدرسه حقوق پارلمانی را اقدامی بسیار ارزشمند و بنیادین در راستای فقهی سازی قانون دانست و گفت: امید است این تلاش ها پایه گذار پرورش مجتهدین قانونگذار و استنباط گر مواد قانونی از منابع غنی اسلامی باشد.

دکتر جواد ابراهیمی دبیر علمی دومین مدرسه حقوق پارلمانی طی سخنانی در ابتدای آغاز این مراسم گفت: به دنبال نیاز مجلس شورای اسلامی و درخواست پژوهشگران، فراخوان دومین مدرسه حقوق پارلمانی در اسفندماه ۱۳۹۹ اعلام گردید و در فراخوان اولیه بیش از ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند که به دلیل برخی محدودیت ها و همچنین بر اساس معیارهای علمی و پژوهشی، ۳۰۰ نفر امکان حضور در این مراسم را پیدا کردند.


وی ادامه داد: برخلاف میل باطنی برگزارکنندگان و برای تبعیت از ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تعداد اندکی از شرکت کنندگان به صورت حضوری و عموم آنها به صورت مجازی امکان بهره مندی از این دوره را پیدا کردند.


ابراهیمی بیان داشت: در این مدرسه ۷۴ نفر دارای تحصیلات حوزوی،  ۱۰۵ نفر دانشگاهی و ۸۲ نفر از هر دو نهاد حوزه و دانشگاه می باشند، علاوه بر این برخی متخصصان مرتبط با فرآیندهای قانونگذاری از معاونت تقنین و نظارت مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پژوهشگاه قوه قضائیه و... در جمع ما حضور دارند.


وی در تشریح دومین مدرسه حقوق پارلمانی بیان داشت: مرکز تحقیقات مجلس به عنوان نهادعلمی و پژوهشی ضمن معاضدت فقهی وتخصصی به قوه قانونگذار، در برابر جامعه علمی و حوزوی و دانشگاهی، رسالت مهمی برعهده دارد که از جمله آنها تقویت نگرش تقنینی در حوزه ها و دانشگاه ها در راستای تقویت نظام تقنینی و تعمیق بخشیدن به قوانین لازم الاجرا از حیث بهره مندی از فقه و فتاوای معظم می باشد.


سرپرست معاونت پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت:برگزاری کنفرانس های بین المللی فقه و قانون، مدرسه حقوق پارلمانی و دوره ها و کارگاه های قانونگذاری از جمله فعالیت های مرکز است.


حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم رجایی مشاور مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز طی سخنانی  در ابتدای این نشست گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس وظیفه خود را برای ظهور و اقامه دین در عرصه جامعه می داند و بر همین اساس اقدام به برگزاری نشست ها، کارگاه ها و کنفرانس های علمی می کند.
وی از حاضران در دومین مدرسه حقوق پارلمانی تقدیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha