شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انتخابات

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کسی که عرق اسلامی و ایرانی دارد و هر کسی که به عزت ملی اعتقاد دارد باید حضور پرشوری در انتخابات داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید ابراهیم حسینی، عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست علمی مجازی تحلیل و بررسی «انتخابات و نظارت‌های شورای نگهبان» اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار دغدغه مند هستند و فرمودند که اگر مردم امیدوار و قانع به برنامه های کاندیدها شوند مشارکت حضور در انتخابات بالا می رود.
وی افزود: نماز ستون دین است و مردم پایه های نظام هستند از این رو باید حضور حداکثری مردم را پاس بداریم از این رو کاندیدها باید به وعده هایی بدهند که بتوانند آنها را عملی کنند.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه انتخاب باید شایسته باشد تا حضور مردم در انتخابات بالا رود گفت:  اینکه شورای نگهبان صلاحیت های کاندیدها را بررسی کرد و اگر کسی را رد صلاحیت کردند ربطی به مشارکت ها ندارد و مردم با سلایق مختلف می توانند به کاندیدهای اعلامی رای دهند.
وی ادامه داد: اینکه مردم دلخور هستند و اگر مشارکت ها هم کم شود به ناکارامدی مدیریت ها برمی گردد از این رو دولت باید درست کار کند  نباید وبی عرضگی های دولت و مسئولان را شورای نگهبان جبران کند.
حسینی تاکید کرد: از مردم می خواهیم با حضور پرشور در این انتخابات فرد شایسته را انتخاب کنند چرا که برگزاری انتخابات بیانگر و نشاندادن یکی از ارکان نظام جمهوری است که در اصل اساسی و جزو شعارهای حکومت های جمهوریت ماست.
وی خاطر نشان کرد: انتخابات مباحث مربوط به خود را از جمله نظارت بر اصل وجود و ماهیت انتخابات و حق رای دادن مردم نیز دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تمام دنیا انتخابات آزاد بدون قید و شرط نداریم گفت: هر انتخاباتی در همه جای جهان دارای شرایط و قوانینی است که در آن به سن رای دهنده، تابعیت و عدم سو پیشینه و سایر موارد برای رای دهنده و صلاحیت کاندید انتخابات اعلام می شود.
وی ادامه داد: از این رو مرجع تشخیصی در این زمینه وجود دارد تا در بخش اول نظارت بر نحوه صلاحیت کاندیدها و حتی شرایط انتخابات داشته باشد و در بخش دوم حق رای دادن و حقوق انتخابات است که مطرح می شود شرایطی که اجرا می شود طبق قانون اساسی است.
حسینی با اشاره به اینکه در کشور ما تایید صلاحیت ها و نظارت برعهده شورای نگهبان است گفت: در کشورهای دیگر بر عهده وزارت کشور و شورای عالی انتخابات و یا احزاب هستند چرا که کسانی که می خواهند اداره کشور را برعهده بگیرند باید دارای شرایطی باشد که در قانون اساسی نوشته شود.
وی گفت: انتخابات متفاوتی از جمله نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهرها و روستاها داریم که کیفیت انتخابات و شرایط برگزاری انتخابات بر عهده یک نهاد نظارتی است.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به شرایط انتخاب رییس جمهور در کشورمان اشاره کرد و گفت: برای صلاحیت رییس جمهور در کشورمان شرایطی وجود دارد که باید از رجال مذهبی و سیاسی دارای تابعیت ایران، مدیر و مدبر، معتقد به جمهوری اسلامی باشد که بعضی از این موارد شرعی و عقلی است.
وی بیان کرد: در نظام های انتخاباتی بعضی از موارد قابل استناد است که از طریق اعلام هویتی و اسنادی قابل تشخیص است و یک سری موارد از جمله اینکه رجال سیاسی و مذهبی باشد بر اساس تشخیص یک نهاد نظارتی در کشورمان از جمله شورای نگهبان است که برای هر کدام از جمله رجال سیاسی و مذهبی شاخصه هایی را عنوان کرده است و برای رد صلاحیت کاندیدها موارد را اعلام می کنند و در این زمینه از قبل شاخصه گذاری هایی انجام شده و هر کشوری دارای قوانین خاص خود است.
حسینی خاطر نشان کرد: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی از اختیارات و وظایف رهبر معظم انقلاب، تقویم سیاست های کلی نظام سیاسی پس از مشورت با تشخیص مصلحت است، امضای حکم ریاست جمهوری پس ازانتخاب مردم، صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که دراین قانون می آید باید قبل از انتخاب به تایید شورای نگهبان و در دوره اول به تایید رهبری برسد.
وی گفت: رهبر می تواند بعضی از وظایف خود را به دیگری موکول کند تعریف شرایط را شورای نگهبان انجام دهد از این رو شورای نگهبان قانون گذاری نکرده است و بر اساس صلاحیت هایی که دارد ناظر بر انتخابات است و از این رو تفسیر قانون اساسی دارد و کار صلاحیت و نظارت بر انتخابات بر عهده این نهاد است.
این مقام مسئول با بیان اینکه شورای نگهبان بر اساس شرایط جامعه، صلاحیت های کاندیداها را مورد توجه قرار می دهد گفت: اگر انتخابات آزاد نباشد که انتخابات نیست از این رو باید گزینه ها و کاندیدهایی اعلام شود تا مردم بر اساس معیارهایی انتخاب کنند.
وی گفت: معیارهایی برای انتخابات آزاد و عادلانه وجود دارد بیانگر خاص مردم باشد و از سوی دیگر دارای مشروعیت نظامی باشند.حکومت اسلامی بدون حضور مردم تحقق پیدا نمی کند تبلی امور مسلمین بستگی به رای مردم دارد لذا رای و خواست مردم مهم است ضمن اینکه انتخابات آزاد به این معنا نیست که هر کسی را خواستیم کاندید اعلام شود بلکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست و برای کاندیدها شرایطی اعلام شده است و طبیعی است بر شرایط نیز نظارت شود.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه شورای نگهبان کمک کننده به جمهوریت مردم است و صلاحیت ها را تشخیص می دهد گفت: با توجه به نحوه انتخاب و انتصاب و موقعیتش در ارکان حکومت بهترین و مستقل ترین دستگاه است و وابسته به هیچ قوه قضاییه، مقننه و اجرایی نیست.
وی اضافه کرد: فقهای شورای نگهبان افرادی عادل، زمان شناس و بصیر که از سوی رهبری انتخاب شده اند و جانبدارانه عمل نمی کنند چراکه این خلاف قانون است.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha