سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
انتخابات

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: به گفته امام راحل نباید به نامحرم ها اجازه دهیم که وارد نظام شود این نامحرم کسی است که حاضر است اقتدار نظام را متزلزل کنند تا از مردم سوت و کف بگیرند حتی اگر هم قبلا انقلابی بودند اکنون نیستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست علمی مجازی تحلیل و بررسی «انتخابات و نظارت‌های شورای نگهبان» اظهار داشت: کاندیدها باید در اعلامیه ای مردمی، برنامه ها و راهکارهای مدیریتی و سازنده اعلام کنند و مردم فکر نکنند که آنها دروغ می گویند.
وی افزود: امسال حضور حداکثری مردم را با وجود تبلیغات سو دشمن در انتخابات خواهیم داشت ضمن اینکه اگر مردم حضور کاندیدها و نیروهای انقلابی را بچشند در دوره های بعد شاهد حضور حداکثری خواهیم بود باید این اتفاق بیافتد تا مردم لذت حکومتی مانند افرادی چون قاسم سلیمانی را بچشند.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: باید فضای انتخاباتی بین کاندیداهای انقلابی ایجاد کنیم که این امر بسته به هنر مردم و کاندیداهاست.
وی با اشاره به اینکه انتخابات را نباید به عنوان رفراندوم تلقی کنیم گفت:در همه نظام های سیاسی رفراندوم متفاوت است و همه آرا و سلایق حتی ضد نظام نمی تواند در نظام سیاسی به عنوان کاندید انتخاب شود و مردم رای دهند.
باقرزاده افزود: انتخابات در درون نظام سیاسی را یک نهاد بین المللی برگزار نمی کند مگر اینکه در داخل کشور حکومت مناسبی نباشد و یا یک شرایط حاد باشد ولی در شرایط عادی کشورها برای تایید زمامداران خودشان وارد کار می شود و در جمهوری اسلامی فیلتر کاندیدها توسط شورای نگهبان انجام می شود.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان در دو حوزه صلاحیت و مشروعیت فعالیت می کند گفت: در نظام اسلامی هر کسی برای هر کاری مشروعیت ندارد و باید در خصوص انتصاب آن مسئولیت اذن الهی داشته باشد که یکی از معیارهایی که باید شورای نگهبان رعایت کند این است که باید به عنوان شیعه و مسلمان مشروعیت داشته باشد.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در نظام اداری و سیاسی کشورمان باید صلاحیت داشته باشند و دارای شاخصه های عمومی و اختصاصی نظام اسلامی باشد از این رو مدیریت و مدبریت، قدرت و کفایت تنها کافی نیست در نظام جمهوری اسلامی صلاحیت های اختصاصی دارد که در شرط فقاهت، اعتقاد به مذهب و اسلام است.
وی تاکید کرد: همه مردم اگر اعلام کنند که صلاحیت های گرایشی، امنیتی و بررسی کنند که نمی توانند و وجود یک نهاد به عنوان شورای نگهبان ضروری است تا با مجاری اطلاعاتی کشور در ارتباط باشد و بتواند به جمع بندی اطلاعات برسد و بر اساس آن افراد دارای صلاحیت را عنوان کند.
باقرزاده با بیان اینکه برخی نظرهای غیرکارشناسی در مورد انتخابات ارائه می کنند گفت: کشورهایی که قانون اساسی ندارند حتی در آستانه انتخابات که می شود در مورد نظارت و مهندسی انتخابات از جمهوری اسلامی ایراد می گیرند در حالی که چیزی از انتخابات نمی دانند.
وی بیان داشت:اذهان عمومی جامعه باید نسبت به وظایف شورای نگهبان آگاهی پیدا کند الزام های دیگری در جمهوری اسلامی است که از قانون قوی تر است از این رو تصمیم ها و سیاست هایی که رهبر می گیرد الزام آور است هرچند قانونی در این زمینه نباشد.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به وظایف فقهای شورای نگهبان گفت: این شورا خودش می تواند مصوبه خودشان را در خصوص رجال سیاسی و مذهبی اعلام کند و یا در انتخابات شرایط دیگری را بیان کند  شاید در چندین سال قبل مدارک تحصیلی پایین تر هم قبول می شد که این امر ارتقا پیدا کرده است که به خاطر شرایط علمی زمان است.
وی با بیان اینکه اجرای کلی سیاست های نظام بر اساس شورای نگهبان تصمیم گیری می شود گفت: از این رو رجل سیاسی و مذهبی و سایر شرایط را شوری نگهبان تفسیر می کند و بر اساس قانون اساسی، شورای نگهبان مرجع تایید صلاحیت هاست.
باقرزاده گفت: قانون اساسی به رفراندم مردم گذاشته و تایید شد تا زمانی که این قانون معتبر و تغییر نکرده است همه باید تابع آن باشند و اگر قانون اساسی کشش در جامعه نداشته باشد قطعا مورد بازنگری قرار می گیرد این درحالیست که اکنون مورد تایید فقهاست.
وی تصریح کرد: برخی ها به شورای نگهبان اتهام می زنند که مهندسی انتخابات ندارند این در حالی است که واقعا اینگونه است ادعای مهندسی انتخابات را بعضی ها عنوان می کنند که هیچ تخصصی ندارند حضرت امام راحل در خصوص بنی صدر گفتند که ما از این ریاست جمهوری سیلی خوردیم باید گونه ای باشد که دوباره سیلی نخوریم در این زمینه نقش مردم هم در کنار شورای نگهبان در مشارکت انتخابات مهم است.
عضو هیئت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه نمی توانیم افرادی بدون صلاحیت را وارد انتخابات کنیم به بهانه اینکه که مردم مشارکت کنند گفت: افراد ضد نظام و ضد انقلاب مشارکت در رای نداشته باشند که مهم نیست این افراد بخش بسیار کمی از جامعه را تشکیل می دهند.
وی گفت: به گفته امام راحل نباید به نامحرم ها اجازه دهیم که وارد نظام شود این نامحرم کسی است که حاضر است اقتدار نظام را متزلل کنند تا از مردم سوت و کف بگیرند حتی اگر هم قبلا انقلابی بودند اکنون نیستند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha