جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آدینه های مهدوی 8

حوزه/ مهمترین وظیفه یک منتظر واقعی شناخت کامل سیره و صفات امام و شناساندن و ترویج این سیره و صفات در جامعه و آماده سازی زمینه ظهور ایشان است.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  «آدینه‌های مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

خانم اعظم بیگم موسوی فرد، استاد حوزه علمیه خواهران سمنان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، درباره وظیفه شیعیان در عصر غیبت و فلسفه غیبت سخن گفته است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:


چه نوع از زندگی مورد رضایت بخش امام زمان (عج) است؟

همانطور که میدانیم امام زمان عجل الله فرجه الشریف عالیترین مظهر باری تعالی هستند پس هر نوع زندگی که بیشتر صبغه الهی داشته باشد بیشتر مورد رضایت ایشان قرار می‌گیرد، بنابراین می توان گفت زندگی که سرشار از عمل به وظایف الهی و ترک محرمات و خدمت به خلق الله باشد مورد رضایت ایشان است.

الحمدلله ما شیعیان در سبک زندگی الگوهای زیادی داریم که اگر آنها را آینه خود قرار دهیم می توانیم زندگی ای مورد رضایت ائمه علیهم السلام و بالاتر از آن، زندگی مورد رضایت حق داشته باشیم.

حد اعلای این الگوها نبی مکرم اسلام (ص) است که اسوه الحسنه نامیده شده اند و سیره ایشان بهترین سیره و سبک زندگی برای یک فرد مسلمان است ؛ همچنین زندگی ائمه معصومین(ع) بهترین الگو برای مردم است و این تطبیق رفتار فردی و اجتماعی با اسوه های دینی است که انسان را به سعادت و کمال می رساند. بنابراین می توان با نزدیک کردن هرچه بیشتر سبک زندگی خود به زندگی اجداد بزرگوار امام زمان (عج) زندگی ای مورد رضایت ایشان ساخت.

زندگی امام زمان (عج) چه ابعادی دارد؟

البته این سؤال بستگی به زاویه دید افراد نسبت به موضوع دارد چرا که زندگی هر شخصی زوایا و ابعاد متفاوتی دارد و این ابعاد و زوایا بسته به نوع نگرش متفاوت میشود ولی بصورت کلی می توان گفت زندگی امام به دو بعد زندگی فردی و اجتماعی تقسیم می شود که در بعد فردی چه از لحاظ ظاهر و چه در خصوصیات اخلاقی، تمامی ویژگی های اجداد طاهرین علیهم السلام خود را دارا هستند و در بعد اجتماعی نیز با توجه به روایات میتوان به ویژگی عدالت گستری ؛ اجرای اصل مساوات ؛ گسترش دادن علم و دانش؛ ترویج و رشد فضایل اخلاقی در سطح جامعه و....اشاره داشت.

مهم ترین وظیفه منتظران در عصر غیبت چیست؟

به نظرم مهمترین وظیفه یک منتظر آماده سازی شرایط برای مهیّا شدن چیزی است که انتظارش را می کشد، بنابراین در زمان غیبت آقا امام زمان(عج) مهمترین وظیفه منتظران:

اولاً: اصلاح و آمادگی نفس خود است، چرا که خودسازی و تهذیب نفس از جمله مسایل مهمی است که مورد تأکید و توجه فراوان اسلام قرار گرفته است و نقش محوری و اساسی در رسیدن انسان به مدارج عالی انسانی و کمالات اخلاق را دارد و همانطور که مشاهده می فرمایید قرآن کریم تزکیه و تهذیب نفس را عامل رستگاری و راه وصول به سعادت معرفی کرده است .

ثانیاً: اصلاح و آماده سازی جامعه برای ظهور ایشان است و این دو مورد آماده سازی محقق نمی‌شود مگر اینکه امام زمان خود را به نحو احسن بشناسیم، چرا که انسان بدون شناخت امام زمان(عج) نمی تواند وظیفه ی خود را در رابطه ی با او تشخیص دهد.

راه های اتصال و نزدیکی به امام عصر (عج) چیست ؟

البته که با رجوع به متون دینی و سیره علمای اخلاق و بزرگان به توصیه های زیادی در این باب برخورد می کنیم؛ مانند خواندن دعای عهد روزانه، یا استمرار به خواندن دعای ندبه در هر جمعه و...، اما باید به این نکته کلی توجه داشت که هر چه معنویات شخص زیادتر شود بنابراین روحش صیقلی تر میشود و از آنجا که بعد اصلی آدمی روح اوست پس برای نزدیکی به امام زمان (عج)که ناب ترین مظهر خداوند متعال بر روی زمین هستند باید به تطهیر روح خود بپردازیم که این امر از راه های متفاوتی اعم از ترک محرمات و انجام واجبات و در درجه بالاتر ترک مکروهات و انجام مستحبات قابل انجام است.

منظور از انتظار فرج چیست؟

با توجه به معنای فرج که گشایش می باشد منظور این است که انتظار باید سازنده و امیدوارکننده باشد و ختم به گشایش شود همچنین منظور این است که هیچگاه از رسیدن فرج و پیروزی نا امید نباشیم و همیشه برای بهبود وضعیت فعلی و رسیدن به فرج تلاش کنیم.این نوع انتظار در فرهنگ مهدوی مورد نظر است.

وظیفه ی شیعه در زمان غیبت چیست؟

مهمترین وظیفه یک منتظر واقعی شناخت کامل سیره و صفات امامش و شناساندن و ترویج این سیره و صفات در جامعه و آماده سازی زمینه برای ظهور ایشان است.

چه طور می توان امام زمان(عج) را خوشحال کرد؟

همانطور که می دانیم یک عاشق واقعی برای خوشحال کردن معشوقش؛ برای محقق شدن هدف او تلاش میکند و هدف امام زمان عج الله فرجه الشریف هدایت افراد جامعه به سوی هدف خلقت یعنی عبودیت است، زیرا خداوند در قرآن می فرماید ( ما خلقت الجن و الانس الاّ لیعبدون ) بنابراین هرچه ما در محقق شدن این هدف کوشا باشیم، قلب نازنین ایشان از ما راضی تر خواهد بود ان شاءالله.

فلسفه وجود امام(ع) در زمان غیبت چیست؟

همانطور در که روایات متعددی عنوان شده است علت اینکه زمین و آسمان پابرجاست وجود مبارک حجت خدا بر روی زمین است و زمین هیچگاه از حجت خدا خالی نسیت چرا که ایشان واسطه فیض الهی به زمینیان هستند، پس بنابراین وجود حجت خدا بر روی زمین هست که وعده داده شده است، حال چه به صورت ظاهر بودنش در بین مردم و چه در حال مخفی بودنش از چشم مردم؛ در هر دو صورت مردم از وجودشان بهرمند خواهند شد.

چگونه سرباز امام زمان(عج) بشویم؟

برای سرباز شدن امام زمان (عج) عزم، خیلی مهم است، یعنی مرحله اول کار عزم و اراده و نیت است و تا از مرحله اول عبور نکنیم کار به مرحله بعدی یعنی اقدام نمی‌رسد و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانشان فرمودند سربازی امام زمان نیاز به خودسازی و آگاهی و روشن بینی دارد.

چرا دعای فرج بهترین دعاست؟

فرج و ظهور امام زمان (عج) یک گشایش همه جانبه و نوعی اصلاح در همه امور می باشد. دعای فرج یک دعای کلی است که همه جوانب فردی و اجتماعی را در برمی گیرد پس قاعدتاً بهترین دعاست که موجب تغییر کلی در تمامی امور می شود و دعاهای جزیی و موردی ممکن است هیچ تغییری در وضعیت فعلی فردی و اجتماعی ایجاد نکنند و تاثیری که این دعا دارد هیچ دعای دیگری ندارد.

این که می گویند امام زمانت را بشناس، منظور چیست؟

شناخت امامان(ع) از جمله امور واجب است و عذر هیچ کس در کوتاهی درباره آن پذیرفته نیست و منظور از آن، شناخت اسامی ایشان، ایمان به امامت و لزوم فرمان برداری و همچنین تعمیق معرفت نسبت به ایشان است.به بیان دیگر منظور همان رسیدن به درجه والای عبودیت و هدف خلقت است زیرا هر کس امام زمان خودش را به خوبی بشناسد در حقیقت انسان کامل را شناخته است و این شناخت منتهی می شود به شناخت معبود، چرا که امام آینه تمام نمای سرچشمه وجودی یعنی خداوند متعال است و با شناخت امام به معرفت الله که حد اعلای معرفت است دست می یابیم . و این معرفت الله موجب رسیدن به درجه عبودیت میشود.

چرا با این همه ظلم و فساد امام زمان (عج) ظهور نمی کنند؟

باید گفت: هر وقت شرایط ظهور فراهم شود، ظهور اتفاق خواهد افتاد، فراوانی ظلم و ستم و مفاسد، تنها شرط ظهور حضرت(عج) نیست، ظهور حضرت(عج) شروط دیگری نیز دارد، از جمله آمادگی عمومی و شرایط دیگری که هنوز حاصل نشده است.

همچنین اگر بگوییم وقوع ظلم و ستم منحصراً علامت ظهور است پس دیگر زمینه سازی ظهور و اصلاح و امر به معروف خاصیت خود را از دست خواهد داد.

بطور مثال: یکی از شرایط ظهور آمادگی پذیرش (آمادگی روانی) است؛ مردم جهان باید بقدر کافی تلخی این وضع نابسامان و بی عدالتیها و ظلم و ستم را درک کنند و همچنین باید به این درجه از رشد اجتماعی برسند که بفهمند تکنولوژی لزوما به مفهوم پیشرفت بشریّت و تأمین خوشبختی انسانها نیست، بلکه تکنولوژی پیشرفته تنها در صورتی ضامن سعادت بشری است که زیر سایه ی یک سلسله مبانی معنوی و انسانی شکل بگیرد و الاّ مشکل ساز خواهد بود و باعث ویرانی است همانطور که هم اکنون در جهان مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • M IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 1
    🚶🏿‍♀️
  • زینب علیخانی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 2
    من مخام سرباز امام زمان بشم هرتور ک شدت۰۸
  • . IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    2 0
    من دوست دارم سرباز امام زمان باشم🌼
  • سعیداسماعیلی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 0
    من یک سرباز گمنام امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف همیشه دوست داشتم شوم و بعد از نوکری در مدت یکماه درسامرا حرمین امامین عسکریین و بیت امام مهدی موعود شده ام خیلی راضی از مطلب
  • ناشناس IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحیم من فقط نمی خواهم من باید از سربازان امام زمانم عج شوم چون امام زمان عج رسالت هر شیعه ای است این دنیا محل آزمون است آقا اگر این پیام را میخوانی من را بر هوای نفسم پیروز بگردان که در خدمتت باشم خسته ام از این نیرنگ دنیا خسته از همه انسان ها بخاطر اینکه هر کس به فکر منافع خودش است در روزگاری که پسر به خاطر قدرت و ثروت پدر خود را میکشد این یک مثال بود من نمی خواهم در این دنیا باشم می خواهم در رکاب امام عصر خودم باشم پس از کلی گرم و سردی چشیدن روزگار فهمیدم که هدف رسیدن به خداست اما من فهم نمی خواهم من عمل میخواهم من میخواهم نزدیک ترین کس به امامم باشم نه یکی از سربازان آن حضرت من باید بهترین نوکر آن حضرت باشم این ها رو گفتم فقط برای آرامش دل خودم شاید که آقا ببیند 24434 یا علی
  • احمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    1 0
    روزی میاید منظرت خواهم بود انشالا اون موقع که آمدی رو سیاه و گناه کار نباشیم و سرمون بالا باشه بچه ها مواظب نفس تون باشید و سعی کنید گناه نکنید و مواقع سختی ها تحمل کنیم و فقط متوسل بشیم به ۱۴ و معصوم و پناه بخدا ببریم و سعی کنیم نمازمون رو سر وقت بخونیم و دعای فرج بعد نماز بخونیم اینجوری از ما راضی و میشه و شاید ما رو به نوکری قبول کرد اسلام علیک یا اباعبدالله الحسین اسلام علیک یا مهدی
  • ناشناس IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 1
    اقا جون دوست دارم و اینکه می خوام به خاطرت چادری شم برای کشور و برای مردمم
  • ۰۰۷ IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 0
    یا امام زمان. . همه جونم و وجودم متعلق به اقا امام زمان هست
  • یاور IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    اولین راه رسیدن به امام عصر ، دوست داشتن ،پشتیبان و خشنودی ولایت فقیه رهبر عزیزمان ، والسلام و من الله توغیق
  • یاور IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 1
    سرباز آقا علی ابن الجواد حسینی خامنه ای بودن درست همان سرباز امام زمان بودن هست ، سرباز آقا روح الله خمینی بودن ، ولایت فقیه نماینده تام الختیار آقا حجت ابن الحسن هست
  • مهدی ارمکانی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    2 0
    حق علیه باطل
  • سرباز امام IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    من عاشقتم آقا جونم میشه منم لایق بدونی سربازت باشم❤️
  • جهانبخش IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    1 1
    خدا خیرتون بده بسیار عالی
  • سعید بهبودوند IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    می‌خوام سربازت باشم
  • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    من دوست دارم سرباز امام زمان باشم