پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 958402
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳
حجت الاسلام مهدی نجم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نجم گفت: انتظار به معنی آن است که امید داشته باشیم به فردای بهتری، با این اعتقاد که فردای بهتر توسط انسان کامل و حجت خدا بر روی زمین که از فرزندان امیرالمومنین و حضرت زهرا(ع) است، اتفاق خواهد افتاد.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  « آدینه های  مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نجم ، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، درباره عصر غیبت و چگونگی انتظار فرج سخن گفته است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

منظور از انتظار فرج چیست؟

واژه انتظار با چند شاخصه تعریف می‌شود: انتظار به معنی آن است که امید داشته باشیم به فردای بهتری، با این اعتقاد که فردای بهتر توسط انسان کامل و حجت خدا بر روی زمین که از فرزندان امیرالمومنین و حضرت زهرا(ع) است، اتفاق خواهد افتاد.

نکته بعد اینکه تلاش کنیم برای ایجاد آن فردای بهتر و به اصطلاح زمینه سازی کنیم برای عصر ظهور؛ منتظر واقعی کسی است که این سه ویژگی را داشته باشد.

خود امام زمان(عج) فرموده‌اند: بنا بر نقل که شما کارتان را درست کنید من خودم به دیدن شما خواهم آمد.

برای رویت امام زمان(عج) تاریخ نشان داده که دیدن معصوم این نیست که تمام کار باشد خیلی‌ از افراد در عصر پیامبر(ص) و در عصر ائمه اطهار بودند و در مقابل امام زمانشان ایستادند لذا مهم این است که ما تابع دستورات آنها باشیم البته اگر بتوانیم زیارتشان کنیم و آنها را ملاقات کنیم که  هیچ چیز بهتر از این نیست.

چرا با این همه ظلم و فساد امام زمان (عج) ظهور نمی کنند؟

اینکه چرا امام زمان(عج) ظهور نمی‌کنند دلایلی را ذکر کرده‌اند که در واقع همان موانع ظهور است.

منتهی در روایت آمده که دلیل اصلی غیبت امام زمان(عج) بعد از ظهور معلوم می‌شود و بایستی این آمادگی در بین مردم دنیا ایجاد شود که پذیرای امام زمان(عج) باشند تا امام زمان(عج) ان‌شاءالله ظهور کند.

آقا فرمود برای فرج من دعا کنید؛ دعای برای فرج امام زمان(عج) بهترین دعاهاست.

حضرت فرمودند: فرج و گشایش کار شما در فرج من خواهد بود در آن زمان که امام زمان(عج) ظهور کند عقل ها کامل می‌شود و مشکلات برطرف و حکومت عدل الهی برپا می‌شود و آنچه که همه ائمه اطهار تلاش کردند و بنا داشتند که اتفاق بیافتد در عصر ظهور اتفاق خواهد افتاد.

دیدگاه دین اسلام درباره ظهور منجی چیست؟

همه بر آمدن امام عصر(عج) اتفاق نظر دارند که امامی خواهد آمد و در عدل الهی حکومت خواهد کرد؛ در بحث آمدن منجی بسیاری از ادیان و مردم دنیا اتفاق نظر دارند و هیچ اختلافی نیست؛ البته اعتقاد ما شیعیان این است که منجی عالم بشریت یازدهمین فرزند از فرزندان امام علی(ع) و دوازدهمین امام معصوم خواهد بود.

زندگی امام زمان چه ابعادی دارد؟

زندگی امام زمان(عج) را می‌توانیم به قبل از تولد و بعد تولد تقسیم کنیم، قبل از تولد ایشان، آنچه که در تاریخ ائمه ثبت شده هم امام هادی(ع) هم امام عسکری(ع) در یک خفقان شدیدی به سر می بردند و دائماً در محله عسکر در سامرا تحت نظر بودند تا جایی که امام عسکری(ع) حتی در طول عمر شریفشان که بیست و هشت سال بیشتر زنده نبودند و در سن جوانی به شهادت رسیدند حتی یکبار نتوانستند به حج مشرف شوند در یک چنین شرایطی امام زمان(عج) با امداد های غیبی به طوری که مادر بزرگوارشان آثاری از حمل نداشتند و معلوم نبود بدنیا آمدند.

امام زمان(عج) به مدت سال از عمر خود در محضر پدر بزرگوارشان بودند که در آن مدت پدر ایشان مخفیانه با افرادی ملاقات می‌کردند و افرادی را می‌آوردند تا امام زمان(عج) را ملاقات و از حضور ایشان مطلع شوند اما این زمان بسیار محدود بود و زمانی که امام عسکری(ع) به شهادت رسیدند جعفر کذاب عموی امام زمان(عج) بر بدن مطهر حضرت خواستند نماز بخوانند امام زمان آمدند و گفتند که من اینکار را انجام میدهم و این کار شایسته من است طبق روایات آمده که امام بعدی بر جنازه امام قبلی نماز می‌خواند.

غیبت صغری که شصت و نه سال به طول انجامید و بعد از غیبت کبری رخ داده که تا کنون ادامه داشته است؛ غیبت صغری که شصت و نه سال به طول انجامید نه باب اربعه واسطه بین امام و مردم بودند.

مهم ترین وظیفه منتظران در عصر ظهور چیست؟

مهم ترین وظیفه ای که منتظران در عصر ظهور دارند این است که زمینه را برای ظهور آماده کنند؛ انتظار عبارت است از امید به آینده و اینکه در آن آینده یک منجی خواهد آمد و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد و اینکه برای آینده پیش رو بایستی تلاش کرد تلاش برای آینده می‌طلبد که هر کسی در هر جایگاه و وظیفه ای که هست کارش را درست انجام دهد، فرض را بر این بگذارد که کاری که درحال انجام آن هستیم  مهم ترین کار در تمدن سازی برای حضور امام است؛ انجام کار به نحو احسن وظیفه ای است که هر کس در هر لباس و جایگاهی بر عهده دارد.

چه زندگی مورد رضایت امام زمان(عج) است؟

زندگی مورد رضایت امام زمان(عج) را اگر بخواهیم تعریف کنیم آنچه که علماء اخلاق در بحث تقوا بیان کردند: انجام واجبات و ترک محرمات در همین دوکلمه هزار و یک نکته نهفته است که کسی که واجبات خود را بشناسد، تمام شئونات زندگی و نه صرفا مسائل احکام مثلاً وظیفه طلبه ها درس خواندن است این واجب آنهاست جدای از مسائل عبادی که باید به آن پرداخت؛ بهترین امری که کمک به جلب رضایت امام می‌کند انجام وظایف و ترک محرمات است.

نکته پایانی:

در روایتی از رسول اکرم(ص) تعبیر شده است که: مَثَل غیبت امام زمان(عج) مَثَل خورشید پشت ابر است همانطور که ما از نور خورشید پشت ابر بهره‌مند هستیم و از گرمای آنها استفاده می‌کنیم ولی آن را نمی‌بینیم امام زمان(عج) هم در عصر غیبت این گونه است که از نور وجودش همه بهره‌مند هستیم به عنوان انسان کامل و خلیفه خدا در روی زمین آثار حضور ایشان در بین ما به این ترتیب برقرار است؛ حضور امام هم از حیث تکوینی و هم از حیث تشریعی نیز آثاری دارد.

از حیث تکوینی حضور امام که انسان کامل در بین ما است و اگر این حجت خدا روز زمین نباشد زمین اهل خود را روی خودش نگاه نمیدارد با توجه به روایات نقل شده است.

در بحث آثار تشریعی ما در کشور  خودمان مخصوصاً در این شرایط حساس کنونی که امام زمان (عج) فرموده که ما حواسمان به این شیعه‌کده خودمان هست و خب مشکلات و گرفتاری ها هستند اما با عنایت امام زمان(عج) همچنان این کشور سرپا و تمام قد در مقابل تمام استکبار جهانی می‌بینیم که به عنوان بزرگترین کشور شیعی جهان ایستاده است؛ امید امام زمان(عج) به ما است تمام اشکالاتی که ما داریم با این حال امام غیر ما تکیه گاهی ندارد؛ بهترین چیزی که امام را خوشحال می‌کند این است که ما آنچه را که فرمودند را انجام دهیم در بیانات متعدد از امام نقل شده که فرمودند که چرا خودتان را به زحمت می‌اندازید تا بیایید که ما را ملاقات کنید شما کار خود را درست کنید من خودم به ملاقات شما می آیم و شواهدی از این دست که متعدد آمده که نقل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد رضا IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    2 0
    خوب بود