جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاطمه شجاعیان

حوزه/ یکی از علت های اصلی غیبت امام زمان (عج) عدم معرفت مردم (عوام و خواص) به انسان کامل است؛ تاریخ ائمه معصومین(ع) نشان می دهد که همین بی معرفتی باعث تنها ماندن و شهادت ائمه(ع) شد؛ یادمان باشد همانقدر که در غیبت مقصریم در ظهور هم مؤثریم.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  «آدینه‌های مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

فاطمه شجاعیان از محققان و پژوهشگران و اساتید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، درباره وظیفه شیعیان در عصر غیبت و فلسفه غیبت سخن گفته است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

منظور از انتظار فرج چیست؟

هر کدام از ما وقتی منتظر رسیدن مهمان عزیزی هستیم آرام و قرار نداریم؛ دست روی دست نمی‌گذاریم، حرکت می‌کنیم؛ تلاش می‌کنیم شرایط را به بهترین نحو ممکن آماده می‌کنیم برای رسیدن مهمان به طوریکه دیگران از رفتار ما متوجه می شوند که مهمان داریم.

حالا هر چقدر این مهمان عزیزتر و بزرگوارتر باشد بی قراری ما بیشتر است. «انتظار یعنی حرکت و تلاش»، انتظار به معنی رکود و نشستن نیست، انتظار یک رفتار است؛ انتظار فرج دقیقا به این معناست کسب آمادگی برای خود و آماده کردن جامعه.

مهم ترین وظیفه منتظران در عصر ظهور چیست؟

البته همه ما انسان ها برای آماده کردن خود و جامعه برای رسیدن انسان کاملی که گره همه مشکلات بشر به دست او حل مبشود وظیفه داریم چه زنان و چه مردان؛ اما وظیفه زنان همیشه مهم تر بوده است.

«فراهم کردن زیر ساخت ها»؛ نقش زنان حالت نرم افزاری دارد: «ترییت نسل منتظر» پرورش انسانهایی که عدالت خواه و شهادت طلب باشند.

مهمترین وظیفه ما در عصر انتظار چیست؟

تلاش برای ساختن خود و خانواده و جامعه است؛ خودسازی و رسیدن به مرحله باور و یقین و به دست آوردن فضایل اخلاقی و عمل به دستورات الهی ممهمترین کاری است که خودمان باید انجام بدهیم.

منتظر بودن صرفا حرف و ادعا نیست، عمل است، رفتار است؛ طبق تصریح آیات قرآن که می فرماید«قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً» اول در قبال خانواده خود وظیفه داریم همانگونه که با علنی شدت دعوت پیامبر (ص) به اسلام ایشان اولین ماموریتشان و انذر عشیرتک الاقربین بود؛ زیرا همراهی خانواده بسیار تاثیرگذار برای ساختن یک جامعه مهدوی است.

و مرحله سوم بی تفاوت نبودن به دیگران و مسایل اجتماعی است که امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه چه مردم و چه مسئولین از مصادیق بارز آن است؛ خیر خواهی و دلسوزی نسبت به سرنوشت آحاد جامعه بشری، اصلی مهم در اسلام است که در فرهنگ قرآنی و روایی ما به ان بسیار اهمیت داده شده است؛ مثل اینکه در قران اقامه نماز مورد عنایت قرار گرفته و اقیموا الصلاة نه صرفا خواندن من یا تشویق دیگران به عمل صالح وتحاضون علی طعام المسکین.

فلسفه وجود امام(ع) در زمان غیبت چیست؟

یکی از علت های اصلی غیبت امام زمان عج عدم معرفت مردم زمان(عوام و خواص) به انسان کامل است.

تاریخ ائمه معصومین نشان می دهد که متاسفانه همین بی معرفتی باعث تنها ماندن و شهادت ائمه شد و به اراده الهی بعد از شهادت یازده امام و انسان کامل مردم باید به مرحله معرفت به معصوم (ع) برسند؛ یادمان باشد همانقدر که در غیبت مقصریم در ظهور هم مؤثریم.

سخن پایانی:

برای اتفاق افتادن ظهور آمادگی لازم است و تا زمانیکه این آمادگی حاصل نشود ظهور اتفاق نمی افتد و آمادگی زمانی حاصل میشود که بشر از خود قطع امید کند و انسان کامل را بشناسد و چاره همه دردهای خود را در نزد او بیابد و حقیقتا بفهمد که بدون انسان کامل بیچاره است؛ «وارحم استکانتنا بعده» معرفت به انسان کامل آن گونه که شایسته است در درجه اول با خودسازی و تهذیب نفس حاصل می شود؛ «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha