پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گفتگو با محمد حسن رستمیان - سمنان

حوزه/ در واقع غیبت به این معنا نیست که امام زمان(عج) در عالم نقش‌آفرین نباشند؛ نه، ما اعتقادمان بر این است که امام(عج) مانند همه انسان‌ها زندگی انسانی و بشری خود را دارند، در بین ما هستند هرچند که شناخته نمی‌شوند، به جز برای بعضی از افرادی که خاص هستند و بتوانند حضرت را ببینند و با ایشان ارتباط داشته باشند.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  « آدینه های  مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان ، مدیر حوزه علمیه استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، درباره عصر غیبت و چگونگی انتظار فرج سخن گفته است

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

عصر غیبت یعنی چه؟

در زمانی که ما زندگی می‌کنیم اصطلاحا می‌گوییم عصر غیبت؛ منظور از عصر غیبت یعنی حضور فیزیکی امام معصوم(ع) به گونه ای که ما بتوانیم به صورت عادی با ایشان ارتباط برقرار کنیم. این امکان برای همه کس نیست.

غیبت به چه معناست؟

در واقع غیبت به این معنا نیست که امام زمان(عج) در عالم نقش‌آفرین نباشند؛ نه، ما اعتقادمان بر این است که امام زمان (عج) مانند همه انسان‌ها زندگی انسانی و بشری خود را دارند، در بین ما هستند هرچند که شناخته نمی‌شوند به جز برای بعضی از افرادی که خاص هستند و  بتوانند امام زمان(عج) را ببینند و با ایشان ارتباط داشته باشند.

آیا اهل سنت هم انتظار برای فرج امام زمان(عج) را قبول دارند؟

یکی از مسائلی که هم ما و هم برادران اهل سنت بر آن  باور دارند همین بحث انتظار فرج است یعنی هم برادران اهل سنت و هم ما شیعیان این عقیده را داریم که عالم به این صورت که اکنون نابسامان است؛ این نابسامانی‌ها روزی به پایان خواهد رسید ظلم هایی که امروزه در عالم مشاهده می شود یک روزی بساط این ظلم‌ها برچیده خواهد شد و بی عدالتی‌هایی که در این جامعه مشاهده می‌کنیم برچیده خواهد شد و عالم دربستر عدالت قرار خواهد گرفت و همه چیز در جای خودش قرار خواهد گرفت و  به این مسئله هم ما معتقد هستیم هم برادران اهل سنت به آن اعتقاد دارند.

پس اختلاف نظر ما و اهل سنت در مسئله ظهور امام زمان(عج) در چیست؟

هم ما و هم اهل سنت به اصل قضیه اعتقاد داریم؛ اصل قضیه چیست؟ اصل قضیه این است شخصیتی می‌آید که ظلم را نابود و عدالت را گسترش می‌دهد و از فرزندان پیامبر(ص) است که هم ما و هم اهل سنت این مسئله را قبول داریم؛ تنها نقطه اختلاف شیعه و سنی در مسئله امام عصر(عج) این است که ما معتقد هستیم که امام زمان(عج) به دنیا آمده و در عالم زندگی می‌کنند و عمری طولانی دارد، ولی اهل سنت بر این باور هستند که در آخرالزمان که بناست ظلم برچیده شود و عدالت گسترده آن زمان حضرت بدنیا خواهد آمد؛ و این تنها اختلاف ما با اهل سنت است. حتی روایاتی در وعده آمدن امام زمان(عج) و مژده ظهور آن حضرت در کتاب و در منابع اهل سنت و هم در منابع روایی ما به قدری زیاد است که از حد تواتر خارج شده است.

انتظار فرج به چه معناست؟

ما یک وظیفه ای در عصر غیبت آن حضرت داریم که این وظیفه را باید به خوبی انجام دهیم و وقتی می‌گوییم منتظر هستیم این خودش یک وظیفه است. انتظار فرج امام زمان(عج) به عنوان یک وظیفه و تکلیف در زندگی انسان‌های متدین و متشرع و انسان‌هایی که تکلیف از ناحیه خدا را برای خودشان باور دارندو خودشان را در برابر دستورات خداوند مسئول می‌دانند این‌ها یکی از مسائلی است که ما منتظر فرج آن حضرت باشیم.

وظیه ما چیست؟ وظیفه ما انتظار فرج است؛ خب پس ما باید انتظار را به درستی معنا کنیم. انتظار فرج چیست؟ آیا انتظار فرج همین است که ما دست روی دست بگذاریم و شاهد اتفاقات ناگوار در این عالم باشیم و ستمگران و مستکبران عالم هرجور که خواستند تاخت و تاز کنند و هر ظلمی که از دستشان برآمد انجام دهند و ما زیر بار ظلم برویم؟ نخیر این نیست؛ انتظار فرج یکی از اصول و پایه هایش مقاومت است، امام(ره) یک تعبیری دارند که می‌گویند انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است؛ یعنی اگر ما واقعا منتظر فرج امام زمان(عج) هستیم باید کاری کنیم اسلام قدرت پیدا کند.

در نظام جمهوری  اسلامی در این ۴۱ الی ۴۲ سالی که از انقلاب می‌گذرد شما اقتدار اسلام را و امت اسلام را ببینید یک زمانی امریکایی‌ها در خود کشور ما و در منطقه ما میدان تاخت و تازشان بود ولی امروزه بساط خودشان را جمع کرده و از منطقه بیرون رفته اند؛ چرا؟ برای اینکه قدرت را احساس می‌کنند.

امروزه اگر فرمانده ارتش امریکا می‌گوید ما دیگر قدرت نداریم در مقابل جمهوری اسلامی، برتری هوایی نداریم، برتری پهبادی نداریم؛ این ها همه نشان می‌دهد که ما در مسیر درست در حال حرکت هستیم؛ انتظار فرج یعنی کاری کنیم قدرت مقاومت و اقتدار اسلامی بالا رود، از جمله مسائلی که در انتظار فرج باید توجه داشته باشیم این است که ما بر مدار تکلیف عمل کنیم و سعی کنیم «خود سازی، خانواده سازی، جامعه سازی» بر محور تکلیف انجام شود.

فرج چه زمان محقق می‌شود؟

فرج زمانی محقق می‌شود که انسان ها آماده شوند و خودشان را اصلاح کرده باشند، شاید برخی از روایات که تاکید دارند انسان ها آماده باشند علاوه بر آمادگی دفاعی و امثال این‌ها آمادگی های روحی و آمادگی های خاصی که انسان ها در دایره تکلیف، وظایف خودشان را انجام دهند. اگر ما به درستی قدم برداشتیم، می‌توانیم ادعا کینم که ما از جمله منتظران آن حضرت هستیم؛ البته اینجا یک سوال دیگری مطرح است که خب امروزه ما می‌بینیم که بر اساس آموزش‌های آموزه‌های دینی در باب مهدویت وقتی که دنیا را ظلم و ستم فرا گرفت حضرت ظهور می‌فرمایند، امروز ظلم فراگیر را در عالم مشاهده می‌کنیم.

با توجه به این که اکنون در دنیا ظلم و فساد فرا گیر شده چرا حضرت ظهور نمی‌کنند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که: ظهور شرایطی می‌خواهد آمادگی‌هایی باید در جبهه حق صورت بگیرد تا این ظهور محقق شود که انقلاب اسلامی ما در همین مسیر برای اینکه آن زمینه را برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم کند در حال حرکت است. البته ما اعتقادمان بر این است که در عین حال که امام زمان(عج) غایب هستند، اما نور وجودشان می‌تابد و ما از وجود آن حضرت استفاده می‌کنیم، به تعبیر برخی روایات همان طور که خورشید پشت ابر خاصیت خورشید بودنش را نسبت به زمین دارد امام زمان(عج) هم در پس پرده غیبت همانند خورشیدی هستند که پشت ابر هستند که ما و عالم از نور وجودشان و از انرژی وجودشان بهره مند خواهیم شد.

نکته پایانی

ان شاءالله ما با معرفت نسبت به آن حضرت و شناخت آن حضرت؛ هم شناخت در حد بیوگرافی و شناسنامه ای و هم شناخت عمیق که  جایگاه امامت در این عالم چه جایگاهی است که من فقط برای اینکه معرفت به جایگاه امامت پیدا کنیم. لازم است عرض کنم که وجود انسان کامل که امام زمان (عج) مایه ثبات عالم است، به یمن وجود آن حضرت است که ما روزی می‌خوریم و به یمن وجود آن حضرت است که آسمان و زمین ثابت هستند.

در روایت هست که اگر حجت خدا در این عالم نبود زمین با اهل آن خودش را فرو می‌برد همه این مطالب آن درک عمیق و شناخت عمیق ما نسبت به امام زمان(عج) را می‌رساند که به هر حال ما نسبت به آن حضرت این معرفت را داشته باشیم علاوه بر این که شناخت شناسنامه ای نسبت به آن حضرت پیدا می‌کنیم به شناخت عمیق نسبت به امامت و جایگاه آن حضرت هم ان شاءالله شناخت پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha