پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آدینه‌های مهدوی

حوزه/ خانم شکری گفت: تربیت سربازان امام زمان (عج) و پرورش یافتن یاران جان برکف برای حضرت از مهمترین وظایف منتظران در عصر ظهور می باشد.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  «آدینه های  مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

خانم فاطمه شکری، استاد حوزه علمیه خواهران سمنان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، از ابعاد سبک زندگی مهدوی و چگونگی رسیدن به این سبک و وظایف منتظران قائم آل محمد(عج) در عصر غیبت سخن گفته است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

زندگی امام زمان (عج) چه ابعادی دارد؟

سبک زندگی امام زمان (عج) ابعاد مختلفی را در بر دارد مثلا  در بعد فردی رسیدن به مقام عبد اللهی است، زیرا غایت و هدف از خلقت رسیدن به مقام بندگی است: «مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» برای رسیدن به این بندگی، خداوند تبارک و تعالی تمام امکانات را در اختیار انسان قرار داده و می فرماید: «سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» و حتی کسانی را شایسته بهره وری از نعمت‌های مادی و معنوی زمین معرفی می نماید که به مقام عبداللهی نائل گردیده باشند: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ».

امام عصر (عج) نه تنها عبد صالح خداوند می باشند که به عنوان «اباصالح» یعنی پدر شایستگان و صالحان معرفی می شوند؛ رسیدن به جامعه ایده آل و الهی و بهره گیری کامل از نعمت های دنیوی در گرو رسیدن به این مقام است.

در بعد اجتماعی سیره و سبک زندگی امام زمان (عج) برقراری عدالت و برپایی قسط در بین مردم و جامعه می‌باشد و یا میتوان دو شاخصه عقیده محوری و تکلیف محوری اساس یک زنگی مهدوی را تشکیل می دهند. جامعه ای می تواند زمینه ساز ظهور باشد که از اعتقادات صحیح سیراب شده و افراد آن در پی انجام وظایف و تکالیف خود باشند، در هر سِمت و جایگاه اجتماعی که باشند. اساس این جایگاه ها، خانواده است که در صورت عمل به وظایف اساسی در این نهاد، جامعه ایده آل و آرمانی به وجود خواهد آمد و چنین جامعه ای توانایی یاری امام خود را خواهد داشت.

در واقع، دو شاخصه عقیده محوی و تکلیف محوری، زمینه برخورداری از دو ویژگی دیگر یعنی دین محوری و عزت محوری را در خانواده تقویت می نمایند.

مهم ترین وظیفه منتظران در عصر ظهور چیست؟

می توان به وظایف مهمی اشاره کرد از جمله وظایف منتظران دعا برای فرج امام زمان (عج) است. ولی آنچه مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد این که یکی از رسالت های تربیتی خانواده های مهدوی تربیت نسل مستعد و مهیا هم از نظر علمی و عملی برای یاوری از امام زمان (عج) است.

آگاهی کامل از جزئیات و دستاوردهای عصر ظهور برای کسی که قبل از ظهور زندگی می کند، بسیار دشوار است  و این در پرتو روایات ائمه معصوم و بر اساس استنباط علمای بزرگ از احادیث و قرآن می توانیم تا حدودی از این واقعیت ها دست پیدا کنیم.

سبک زندگی غربی هیچ تناسبی با سبک زندگی اسلامی ندارد. سبک زندگی که باید هر چه بیشتر ما را به جامعه مهدویت نزدیک نماید تربیت نسل مهدوی است.

تربیت سربازان امام زمان (عج) و پرورش یاران جان برکف برای حضرت از مهمترین وظایف منتظران در عصر ظهور می باشد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «اَدِّبُوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبِیُّکُم وَحُبِّ اَهلِ بَیتِه وَ قراءةِ القُرآنِ» فرزندانتان را بر سه پایه و خصلت تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت او و قرآن شکل گرفته باشد  (کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۵۶.)

چه نوع از زندگی مورد رضایت بخش امام زمان (عج) است؟

با توجه به مهربانی امام زمان (عج)، او انتظار سخت و مشکلی از ما ندارد. تنها چیزی که موجبات رضایت قلب مهربان آن حضرت از ما را فراهم می سازد، انجام واجبات الهی و ترک محرمات است. بنابراین اگر کسی به دستورات خداوند عمل نماید و وظایفی را که خداوند بر او مقرر کرده است، به درستی انجام دهد، یقیناً امام زمان (عج) از او راضی خواهد بود. در این باره از امام صادق (ع) چنین نقل شده است.

شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد، مردانگی در چیست؟ امام (ع) فرمود: نبیند خداوند ترا در معصیتی که از آن نهی کرده و ببیند در طاعتی که به آن امر کرده است. بدیهی است که امام زمان (عج) از انسانهای که دارای صفت مردانگی هستند راضی است.

در سفارش امام موسی بن جعفر (ع) به برخی از فرزندانش آمده است: «ای فرزندم بپرهیز از این که خداوند ترا در معصیتی که از آن نهی کرده ببیند و برحذر باش از این که ترا در طاعتی که به آن امر کرده نبیند».

به طور کلی رضایت امام زمان (عج) در رضایت خداست و رضایت خدا در عمل به دستورات الاهی که همان انجام واجبات و ترک محرمات باشد، است؛ زیرا که امام زمان (عج) خود مکلف به احکام و دستورات شرع مقدس اسلام و حافظ ارزش های دینی است.

کسانی که وظایف و واجبات خود، مانند نماز، روزه، حجاب، خمس، زکات و ... را انجام نمی دهند و از محرمات و کارهای حرام پرهیزی ندارند، یقیناً امام زمان (عج) از آنان راضی نخواهد بود، هرچند در اعمال مستحبی مانند: رفتن به زیارت و عزاداری امام حسین (ع) و رفتن به جمکران و ... شرکت فعال داشته باشند.

به طور کلی رضایت امام زمان (عج) در رضایت خداست و رضایت خدا در عمل به دستورات الاهی که همان انجام واجبات و ترک محرمات باشد، است؛ زیرا که امام زمان (عج) خود مکلف به احکام و دستورات شرع مقدس اسلام و حافظ ارزش های دینی است.

راه های اتصال و نزدیکی به امام عصر (عج) چیست ؟

(الف) معرفت امام‌(عج)

هرچه شناخت انسان نسبت به امام بیشتر باشد، امکان ارتباط روحی با او، بیشتر است؛ زیرا وقتی بدانیم که امام حجت خدا بر زمین و آگاه به همه حالات است، همیشه خود را در محضر او حس می‌کنیم و همین سبب توجه قلبی بیشتر نسبت به آن بزرگوار است که منشا صلاح و اصلاح نفس انسان می‌شود..

(ب) توسل به آن حضرت

توسل یعنی برای رسیدن به هدف، از وسیله‌ای مناسب کمک بگیریم. در زندگی دنیا، مقصد ما خدا  و رضای اوست و برای رسیدن به این هدف، بهترین وسیله، انسان کامل است که نماینده خدا و حجت او و راهنمای بشر از سوی اوست و خداوند ما را به پیروی و هم‌راهی و توسل به امام دستور داده و فرموده: «وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین » و طبق روایات فراوان مراد از صادقین، ائمه هدی(ع) و آخرین آنها وجود مقدس امام مهدی‌(عج) است که باید به آن حضرت متوسل شویم و از او برای پیمودن راه مستقیم الهی کمک بخواهیم و خود را تحت تربیت و تعلیم او قرار دهیم. و از امام رضا(ع) نقل شده که فرمودند: وقتی بلا و گرفتاری بر شما فرود آمد، به وسیله ما از خدا کمک بخواهید و این همان است که خداوند فرموده: «و برای خداست اسم های نیکو، خدا را به آن اسم ‌ها بخوانید.

(ج) دعا برای فرج آن بزرگوار: امام مهدی‌(عج)  فرمودند: «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‏» برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید؛ به راستی که فرج شما در آن است.

دعا بهانه بسیار خوبی برای ایجاد رابطه با امام زمان‌(عج) و تقویت آن است. چه زیباست که ظهور مهدی‌(عج)  نهایت آرزوی یک مومن منتظر باشد و در همه جا و همه وقت برای تعجیل فرج او دعا کند؛ به این وسیله رابطه روحی عمیقی بین او و امامش برقرار می‌شود و تاثیر فراوانی در جنبه رفتاری او می گذارد و او را برای فرج آن حضرت آماده می‌کند. راستی کسی که شب و روز دغدغه فرج امام غایب خود را دارد و بزرگترین آرزویش ظهور مراد و محبوب اوست، به امام نزدیک‌تر است یا آن که حباب های فراوانی بر فکر و ذهن او قرار گرفته و آرزوهای کوچک و بزرگ مادی، فکر و ذهنش را به خود مشغول کرده و تمام همت و اقدام او را در چارچوب همان آرزوها محصور کرده است؟ این موارد فقط از باب نمونه بود می‌توان موارد بیشتری هم مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha