جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شمس الدین

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان سمنان گفت: اگر بخواهیم در مورد سبک زندگی مهدوی صحبت کنیم باید در زندگی‌های‌مان از قانون و مقرراتی که در فرمایش‌های امام عصر (ع) وجود دارد تبعیت کنیم، ایشان چه چیز های می‌خواهند؟ در همسرداری؛ در فرزندداری؛ در تکثر فرزند آوری .

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/  «آدینه های  مهدوی»، یک پرونده خبری در خبرگزاری حوزه است که برای یادآوری عزیزترینی که در این دل مشغولی های زندگی شده است غریب ترین، طرح ریزی شده تا شاید با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه گردد.

حجت الاسلام محمدرضا شمس الدین، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان سمنان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، از ابعاد سبک زندگی مهدوی و چگونگی رسیدن به این سبک و وظایف منتظران قائم آل محمد(عج) در عصر غیبت سخن گفته است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

سبک زندگی مهدوی چه ابعادی دارد؟

یکی از مهم ترین مسائلی که شاید کمتر به آن توجه شده است و دارای اهمیت فراوان است و همچنین مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده مسئله سبک سازی است، سبک سازی اسلامی کاری که شاید در جوامع غربی به شدت درحال انجام آن هستند ولی در حال حاضر این مسئله مورد غفلت قرار گرفته است.

در سبک زندگی اسلامی اولا باید در مورد خود کلمه سبک صحبت شود سبک یعنی روش، روشمندی زندگی اسلامی، یعنی حتما یک قوانینی وجود دارد و ما باید تابع مقررات و قوانینی باشیم.

اگر بخواهیم در مورد سبک زندگی مهدوی صحبت کنیم باید در زندگی‌های‌مان از قانون و مقرراتی که در فرمایش‌های امام عصر (ع) وجود دارد تبعیت کنیم، ایشان چه چیز های می‌خواهند؟ در همسرداری؛ در فرزند داری؛ در تکثر فرزند آوری و بسیاری از مسائل دیگر که اکنون عدم رعایت فاصله ما یکی پس از دیگری خودش را نشان میدهند.

به دلیل دوری از بعضی از فرامین و دستورات مثل تکثر در فرزند آوری ضرر هایی به ما وارد شده و نسبت به بعضی جوامع عقب هستیم در بسیاری از کشور های پیشرفته در همین چند دهه اخیر به پیشرفت بسیار عجیبی رسیدند مثل کشور چین.

نیروی انسانی مهمترین مؤلفه پیشرفت است شاید خیلی از کشورهای دیگر که این مؤلفه را در نظر نگرفتند در حال حاضر واقعا به دریوزگی و گدایی نسبت به نیروی انسانی مبتلا شدند سبک زندگی اسلامی یعنی دنبال مقدمات و قوانینی که مورد رضایت امام عصر (ع)  باشد بگردیم.

در عرصه اقتصاد؛ در عرصه فرهنگ؛ در عرصه سیاست هرکدام از اینها اگر بخواهیم وارد شویم مفصل است مثلا در عرصه سیاست «دکترین مهدویت» اجازه اینکه یک عده ای خودشان را غالب بر دیگری بدانند نمی‌شود و در دکترین مهدویت ما غالب نداریم؛ در دکترین مهدویت همه مسالمت آمیز به اندازه استحقاقشان سهم دارند و ابر قدرت نداریم، کدخدا نداریم اما چون این سبک مورد رعایت قرار نمیگیرد ممکن است بعضی اوقات شاید کسانیکه حتی مسئولیت دارند به کدخدا گری معتقد میشوند و این مسئله را تئوریزه میکنند حتی برای اداره امور.

در عرصه اقتصاد اگر بخواهیم راجع به سبک زندگی اسلامی یعنی قانون و مقررات زندگی اسلامی و مهدویت بخواهیم صحبت کنیم قاعدتا خیلی از مسائل مثلا ربوی بی معناست الان آیا بانک داری ما مهدوی است؟ درصد سود هایی که از مردم گرفته میشود و گاهی از وقت ها پیرو هیچ رابطه شرعی و اسلامی نیست.

در عرصه فرهنگ یک روزگاری مردم در خانه هایشان موجوداتی مانند گوسفند نگه میداشتند و با افتخار مرغ و جوجه نگه داری می کردند که نوعی از اقتصاد مقاومتی بود و شاید پنجاه سال پیش خیلی عالی بود کسی به کس دیگری محتاج نبود اما در شرایط حاضر مردم در خیلی از خانه ها سگ نگه می‌دارند الان اگر در اپارتمان بچه ای بره یا گوسفندی را نگه داری کند همه اپارتمان به او اعتراض می کنند.

شمس‌الدین: در همه ابعاد باید شاقول و تراز مهدوی داشته باشیم | از سبک زندگی مهدوی فاصله گرفته‌ایم

ما در اجتماع در فرد در خانواده، مسائل جسمی مسائل روحی و خیلی از مسائل را اگر بخواهیم واقعا در نظر بگیریم پیرو همین سبک زندگی مهدوی خواهد بود.

در عرصه خانواده کسی از خانواده به هیچ دلیلی نسبت به کس دیگری از اشخاص خانواده تحکم آمیز صحبت نمی‌کند؛ زور نمی‌گوید؛ مرد چون مرد است چون ممکن است زور و قوه بیشتری داشته باشد به همسر خودش زور نمیگوید اگر در خانه ای چنین اتفاقی افتاد آن شخص از سبک زندکی مهدوی ساقط شده است در کاسبی ها واقعا در نظر بگیریم کسب و کاری که قدیم بود میرفتند پای درس علما متاجر میخواندند و راه کسب و کار را یاد میگرفتند میگفتند اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ.اول فقه را یاد بگیریم بعد کار و کاسبی راه بیاندازیم.

حالا اگر بخواهیم با همین فرمان به جلو حرکت کنیم بی قاعده و بی ضابطه جلو برویم چیزی از ما باقی نمیماند. سالیان سال مقام معظم رهبری سبک زندگی ایرانی و اسلامی و یا اسلامی و ایرانی را گوشزد کرده اند؛ سکونت ما در شهر، سکونت ما در اپارتمان، سکونت ما در اجتماع، همه این ها پیرو یک قواعد خاصی که در زمان امدن امام عصر ‌(ع) این قواعد خاص به جد مورد رعایت قرار میگیرد و همگان ملزم  به رعایت آن مسئله هستند.

مهم ترین وظیفه منتظران در اثر ظهور چیست؟ 

اگر امروز امام عصر(عج) بود چه قوانینی را وضع می کرد؟ ما باید چطور آن قوانین را اجرا می کردیم؟ قطعا در بازار ربا ممنوع بود، قطعا در عرصه خانواده مرافعه ممنوع بود، قطعا در عرصه سیاست وازدگی و وا دادگی ممنوع بود قطعا در عرصه های مختلف فرهنگی حفظ کرامت انسانی واجب بود و تحفظ به این مسئله را قطعا و صد درصد به همه ما ایشان گوش زد میکرد به عنوان یک منتظر به عنوان یک علاقه مند به امام عصر (عج) قطعا باید در متون دینی و مذهبی مان را بگردیم دستورالعمل هایی که امام عصر و پدران بزرگ وارشان دادند و احصا کنیم پیدا کنیم و عین همان را عمل کنیم

راه های اتصال و نزدیکی به امام عصرچیست ؟

آیت الله میلانی اگر اشتباه نکنم ایشان می‌گفتند زشت است برای یک شیعه که روز را بگذراند و به فکر امام عصر (عج) نباشد ذکر امام زمان(عج)، یاد امام زمان(عج) یادآوری وجود شریف ایشان یکی از وظایف واقعی ما است.

همان کارهایی که گفتند انجام بدهیم دعای عهد خواندن خیلی مهم است، صدقه برای امام عصر(عج) گذاشتن اهمیت دارد و حفظ بعضی از مسائلی که اتصال را نگه می‌دارد.

یک برقی که یک جا روشن است با رشته هایی از سیم هرکدام از اینها اگر زدگی پیدا کند مرکز اصلی برق هم اگر بخواهد بالاخره پرفشار برق را بفرستد تا این اتصال به وجود نیاید اینجا روشن نمیشود وجود ما نورانیت پیدا نمیکند مگر اینکه رشته ارتباط ما با امام عصر(عج) الدوام حفظ شود.

شمس‌الدین: در همه ابعاد باید شاقول و تراز مهدوی داشته باشیم | از سبک زندگی مهدوی فاصله گرفته‌ایم

هرکاری که هست انجام دهید؛ در اوضاع نداری یک عده از مردم اگر امام زمان(عج) بود قطعا و صد در صد بخشی از زندگی اش را به فقرا میدادند خیلی از پولدار ها هستند رشته اتصال  به امام عصر (عج) اگر بخواهد حفظ شود؛ نماز های اول وقت، ادعیه ای که گفتند، ندبه هایی که بالاخره صبح های جمعه باید خوانده شود همه این ها را باید رعایت کرد.

زندگی مورد رضایت بهش امام چه زندگی است ؟

ما در اجتماع، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی اینها همه باید شاقول و تراز مهدوی داشته باشیم؛ یک بنّا که بنایی می کند با این شاقول و تراز بیشتر کار میکند هرچقدر ما رشد کنیم سن‌مان بالاتر میرود و این شاقول و تراز مهدوی را باید به دیوار زندگی خودمان بچسبانیم نکند تا خدایی نکرده کج و کوج نشود و هرجایی اگر از فکر امام عصر(عج) یا از تفکرات مهدوی دور شویم دیوار کج می شود دیواری که کج شد ردیف سوم و چهارم بعد از این انحراف، دیوار زندگی ما می‌ریزد اگر با امام عصر ‌(ع) محشور نباشیم.

گفت‌وگو از فاطمه رحیم زاده

عکس از کوثر غلامی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha