شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی شاخص های عینی آرمان شهر اسلامی

حوزه/ دکتر آرامی گفت: مساحت مجموع شش کشور اروپایی ایتالیا، آلمان، اتریش، انگلیس، اسپانیا و هلند کمتر از کشور ماست؛ اما جمعیت آن ها چندین برابر جمعیت ایران می باشد؛ چرا باید با این وضعیت ما به ارتفاع سازی روی آوریم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  دکتر آرامی در نشست تخصصی با موضوع شاخص های عینی آرمان شهر اسلامی، گفت: نظام شهری موجود به افزایش ارتفاع مسکن ها و کوچک شدن خانواده تشویق می کند.

عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه، افزود: نظام همسایگی که نظام همدلی است در نظام شهرسازی موجود مورد تهاجم است. باید به این سمت می رفتیم که در نظام محلات ما، مسجد به عنوان محور قرار می گرفت.

وی گفت: حیاط همسایگی که محوطه ای باز علاوه بر حیاط اختصاصی منازل است و به صورت مشترک در بین خانه های محلات قرار می گیرد یکی از طرح های اجرایی مورد نیاز در شهرسازی اسلامی است تا بسترساز سبک زندگی باشد که مروج فرهنگ تعاون و همدلی بین همسایه ها می باشد.این نوع نظام محله ای می تواند علاوه بر جدا کردن سواره ها از پیاده ها، مسجد را محور قرار داده و حجم ترافیک را هم کاهش دهد.

مدیر اندیشکده زیست شهر با بیان این که نظام رفتاری و ملکیتی یک شهر باید به گونه ای باشد که فرهنگ مردمان آن می پسندد، اظهار کرد: روایت توصیه می کند که کشاورز باید بتواند محصولی تولیدی خود را بدون هیچ مانعی در شهر عرضه کند؛ این در مقابل بازارهای موجود است که در آن ها سوداگری و دلالی وجود دارد.

آرامی گفت: باید ارتباط با طبیعت را در شهرسازی در نظر گرفت؛ در شهرسازی کنونی انسان ها بویژه کودکان و نوجوانان از ارتباط با طبیعت محروم هستند.

مدیر اندیشکده زیست شهر، عنوان داشت: فضای بیش از یک طبقه را می توان در شهرسازی اسلامی با استفاده از گودال باغچه ها و رعایت تهویه مناسب نیز در نظر گرفت تا از اختلال در ارتفاع اماکن جلوگیری شود.

وی گفت: پرهیز از ارتفاع سازی  در معماری اسلامی یکی از ویژگی های خاص آن است؛ این موضوع قابلیت اجرایی در شرایط کنونی را دارد.

آرامی خاطرنشان کرد: کسانی که از آپارتمان سازی دفاع می کنند، به سه موضوع کمبود زمین، کمبود امکانات شهری برای توسعه منطقه شهری و کمبود آب و سختی توزیع آب، برق و گاز استدلال می کنند؛ اما همه اینها قابل رفع است.

وی افزود: اگر فضاهای مسکونی و غیرمسکونی شامل خیابان ها، ورزشگاه ها، پیاده روها و غیره را بر اساس جمعیت ۸۵ میلیونی کشور با سرانه ۱۰۶ متر مربع برای کاربری های غیرمسکونی و ۱۰۰۰ متر مربع برای سرانه کاربری مسکونی با هم محاسبه کنیم خواهیم دید مجموع اینها به رقمی می انجامد که کشور ما به راحتی آن را داراست و باز هم ۹۸ درصد از خاک آن خالی از منطقه شهری باقی می ماند.

مدیر اندیشکده زیست شهر گفت: مساحت کل شش کشور اروپایی ایتالیا، آلمان، اتریش، انگلیس، اسپانیا و هلند کمتر از کشور ماست؛ اما جمعیت آن ها چندین برابر جمعیت ایران می باشد؛ چرا باید با این وضعیت ما به ارتفاع سازی روی آوریم؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha