پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محمد یعقوبی از علمای عراق

حوزه/ آیت الله محمد یعقوبی از علمای عراق بر اهمیت تأسیس فقه اجتماعی تأکید کرد و گفت: اصول فقه و احکام مشترک آن پاسخگوی نیاز پروژه‌های اسلامی نیست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله شیخ محمد یعقوبی از علمای عراق بر اهمیت تأسیس فقه اجتماعی و ریشه یابی برای آن تأکید کرد و گفت: اصول فقه و احکام مشترک آن پاسخگوی نیازهای پروژه (مشروع) اسلامی نیست.

ایشان افزود: فقه اجتماعی دارای اصولی است همچنانکه فقه فردی دارای اصولی است و گاهی ممکن است با هم تلاقی داشته باشند.

آیت الله یعقوبی با بیان اینکه تحقیق در خصوص فقه اجتماعی یک تبلور فکری برگرفته از جای خالی در فقه نیست، گفت: این یک ضرورت تمدنی است؛ چراکه ما در میان ایدئولوژی ها و نظام وضعی، افتخار می کنیم که اسلام در ارائه برنامه زندگی برای بشریت شایسته تر و برتر است و کامل ترین سیستم و نظام را داراست و تمامی نیاز های مردم در تمامی زمان را در بر می گیرد و می تواند با تحولات همگام سازی کند.

فقه اجتماعی جایگزینی برای فقه فردی نیست و جدای از فقه فردی عمل نمی کند

این عالم عراقی بیان داشت: فقه اجتماعی جایگزینی برای فقه فردی نیست و جدای از فقه فردی عمل نمی کند؛ چرا که فقیه زمانی که در بُعد فردی کامل می شود، وارد بُعد اجتماعی می شود؛ یعنی بعد از اینکه مطابق ساز و کار های متعارف حوزه های علمیه به درجه اجتهاد می رسد.

آیت الله یعقوبی در ادامه گفت: استنباط در فقه اجتماعی نوعی تخصص در اجتهاد است و ناگفته نماند که تخصص در هر زمینه علمی مانند پزشکی بعد از رسیدن به مرحله توانایی انجام آن شغل تحقق می یابد.

این عالم شیعه بیان داشت: این تخصص نیازمند ابزار های بیشتر مثل داشتن تجربه و کارشناس بودن در زندگی واقعی و آشنایی با علوم مترتبط با این تخصص است و برای اینکه فقیه در کار خود ابداع داشته باشد، به مشاوران و مراکز پژوهشی نیاز دارد تا در خصوص مسائلی که می خواهد بررسی کند به او کمک کنند و اینجا نقش مهم اساتید دانشگاه ها و متخصصان و نخبه های فکری نمایان می شود.

مذاهب اسلامی با الگو قرار دادن مذهب امامیه، باب اجتهاد را باز کنند

آیت الله یعقوبی بار دیگر از مذاهب اسلامی خواست با الگو قرار دادن مذهب امامیه، باب اجتهاد را بازگشایی کنند تا عقل فقهی را آزاد کرده و به آن توانایی همراهی و همگام سازی را بدهند و تنها به مجتهدین با استعداد مجوز صدور فتوا اعطا کنند تا راه را به روی کسانی که با فتوا های تکفیری و تروریستی و جاهلانه چهره اسلام را مخدوش می کنند، ببندند.

مسلمانان برای بیان شریعت اسلامی به مسئولیت خود عمل کنند

ایشان از مسلمانان خواست برای بیان شریعت اسلامی به مسئولیت خود عمل کنند؛ چراکه شریعت اسلامی این توانایی را دارد که امور جوامع مدنی متمدن را مدیریت کرده و مشکلات بشریت هر چقدر که پیچیده باشد را حل کند.

این عالم عراقی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه این نهضت نیازمند وجود فقهایی از صنف خاص هست، گفت: این فقیهان، نظریه پردازانی هستند که مسائل و مشکلات نو ظهور را می شناسند و به آن آگاهی دارند و از راز و رمز آن باخبر هستند، سپس در اعماق شریعت کاوش کرده و دُرّ هایی را برای حل این مشکلات استخراج می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha