پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دحوالارض

حوزه/ خانم فغانی استاد مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(سلام الله علیها) گرگان گفت: «دحوالارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، «خانم ام‌حبیبه فغانی» به مناسبت روز «دحوالأرض» در نشست مجازی مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: «دحوالارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید.

وی با بیان این که زمین برای عبادت و خاکساری انسان در برابر خدا آفریده شده، ادامه داد: خداوند زمین را در این روز گستراند که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد و کوه‌ها را مسطح و قابل زندگی ساخت؛ درحالی‌که چین‌خوردگی‌های آن، اجازه زندگی به انسان را نمی‌دادند.

استاد حوزه روز دحوالارض را پربرکت‌ترین و پرفضیلت‌ترین روز دانست و بیان کرد: روزی‌ و نعمت‌های بی شمار پروردگار در چنین روزی گسترش یافته و کسی توانایی فهم و شکر آن نعمت ها را ندارد، لذا همیشه به عجز و کوتاهی خویش در ادای حق آن اقرار خواهد کرد و خود را در برابر آفریننده نعمت‌ها سرافکنده خواهد دید.

خانم فغانی با بیان این که روز دحوالارض، روز وزیدن نسیم رحمت الهی از سوی پروردگار است، تصریح کرد: اهمیت «دحوالارض» در روایات به گونه‌ای است که هر کسی این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد، به پاداش عبادت صد ساله رسیده است.

وی به وقایع و رویدادهای مختلف در این روز اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی در رابطه با برخی پیامبران همانند نزول نخستین رحمت آسمانی بر آدم(علیه‌السلام)، نشستن کشتی نوح بر کوه جودی، تولد حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) و عیسی بن مریم(سلام‌الله‌علیها) در این روز واقع شده است.

مبلّغ حوزه به آداب و اعمال خاص روز «دحوالارض» اشاره کرد و ادامه داد: «دحوالارض» روز شروع حیات‌بخشی خداوند به جهان خاکی است که توجه به آن در روایات و تعیین اعمال خاص همچون روزه، عبادت، دعا و غسل و اهتمام به آن از سوی معصومین(علیهم‌السلام) نشانگر عنایت حضرت حق به این روز با برکت است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha