پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: دانشگاه داری و مدرسه داری در آستان قدس مانند سایر مراکز کشور به صورتی معمولی نباشد بلکه باید این مجموعه ها الگو باشند؛ زیرا توقع از دستگاه منتصب به عالم آل محمد(ع) خیلی بالاست و می بایست مناسب با مقام ایشان باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز در مراسم تکریم و معارفه تعدادی از مسئولان آستان قدس رضوی، با طرح این سوال که چه ضرورتی دارد که آستان قدس رضوی دانشگاه، پژوهشگاه و مدرسه علمیه داشته باشد؟ گفت: تولیت موظف به تلاش برای تسهیل زیارت نسبت به مردم است و توقع عامه هم این است که همه تلاش، ظرفیت و امکانات خود را به کار بگیرد که زائران ولی خدا بتوانند این مرقد شریف را زیارت کنند که این هم یک توقع درست عمومی در توسعه، گسترش، حفظ و نگهداری آثار هنری فاخر و برجسته و تکثیر صحن ها و رواق ها است.

وی افزود: همانطور که در جهت زیارت و فراهم کردن مقدمات آن وظیفه داریم، بال دوم، ترویج و نشر معارف امام رضا(ع) است و هر دو باید با هم رشد کند؛ یعنی اگر رواق و صحن می‌سازیم باید دانشگاه هم بسازیم زیرا ائمه(ع) منشا هدایت، نور و رهبری جامعه بوده و هستند و باید مرقد شریف‌شان هم اینگونه باشد و مرکز تربیت جامعه قرار گیرد. این همان زیارت متعالی است و باید برای آن کار کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه ساخت و توسعه مدارس و دانشگاه‌های آستان قدس باید به رشد علمی محرومان بیانجامد، اظهار کرد: تعبیر «عارفا بحقه» با تاسیس بنیاد پژوهش ها و مراکز علمی و فرهنگی محقق می‌شود و ساخت و سازها، مقدمه ای برای رسیدن به این امر است.

وی با تاکید بر این که درباره حدیث «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا»، باید کار علمی و پایان نامه نویسی شود تا بیان گردد که چطور این فرمایش را در جامعه محقق کنیم؟  گفت: می بایست هم و غم همه دستگاه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تحقق همین فرمایش امام هشتم (ع) باشد، این سخن یک توصیه اخلاقی و شخصی نیست که هر کسی به فراخور حال خودش عمل کند بلکه ادامه راه پیامبران و اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه البته کارهای زیادی انجام شده، یادآور شد: باید سطح نگاه به آستان قدس رضوی به دیدگاهی نامحدود تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد پژوهش های اسلامی و دانشگاه علوم اسلامی نیازهای آستان قدس و کشور را فراهم و در جهت محقق شدن فرمایش امام رضا (ع) اقدام کنند، یادآور شد: آنان می بایست سبک زندگی رضوی را سرلوحه کار قرار دهند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: دانشگاه داری و مدرسه داری در آستان قدس رضوی مانند سایر مراکز کشور به صورتی معمولی نباشد بلکه باید این مجموعه ها الگو باشند و گرنه هزینه آن در حرم خرج و حتی اگر سرریز بود برای مستضعفان خانه ساخته می‌شود؛ بنابراین، دانشگاه و فارغ التحصیلان آن باید الگو باشند، زیرا توقع از دستگاه منتصب به عالم آل محمد(ع) خیلی بالاست و می بایست مناسب با مقام ایشان باشد و به برکت آن حضرت در مسائل علمی و فرهنگی بهترین راه حل ها را ارائه دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی همچنین درباره مدرسه عالی فقاهت رضوی که به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد، یادآور شد: این مدرسه در درون و با حوزه است و باید خود را با ضوابط حوزه علمیه خراسان تنظیم کند و برای کمک به تحول مدنظر، سهمی مناسب حضرت رضا(ع) و نیز حوزه قدیمی و کهن خراسان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان برای خودِ حوزویان نیز ناشناخته است، گفت: تلاش زیادی شده اما با قله فاصله داریم و از این رو سعی می کنیم برای ایجاد تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب سهمی داشته باشیم.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha