سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سمیه سالم

حوزه/ حجاب دژ و قلعه ای محکم برای پاسداری از گوهر عفاف است؛ همه مردم وظیفه دارند تا نسبت به مسأله عفاف و حجاب مطالبه‌گری داشته ، وبا تذکر لسانی و حضور در راهپیمائی‌ها و همایش‌ها و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ، اهتمام لازم داشته باشند .تا پیامدهای فردی خانوادگی و اجتماعی بد حجابی را در جامعه کاهش دهیم. ان شاالله

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، به سراغ سمیه سالم، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران سمنان، رفته است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سؤال: از نظر اسلام چه حجابی باید بین زن و مرد باشد؟

از دیدگاه اسلام، ارتباط میان زن و مرد فی نفسه ممنوعیتی ندارد. طبیعی است، در جامعهای که معمولاً نیمی از آن را جنس مرد و نیمی دیگر را جنس زن تشکیل میدهد، چـارهای جز ارتباط دو جنس مخالـف بـا همدیگر نیست. بـه تعبیـر دیـگر، اجتمـاع مجموعهای از زنان و مردان است و قابل تقسیم به جامعهی مردان و جامعهی زنان نیست.

برحسب دیدگاه اسلام، زن ومرد باید با نگاه به شخصیت انسانی هم که به طور قطع در روابطی سالم خود را نشان میدهد، در تعاملات اجتماعی حضور یابند. عایقی مفید و مؤثر به نام هویت انسانی وجود دارد که سبب ایجاد جریانی سالم و آسیب ناپذیر در روابط میان زن و مرد میشود. بر این مبنا، مرد باید در زیرساختهای فکری خویش، تصویر درستی از زن به عنوان یک شخصیت ارجمند، پاک، با کرامت و حرمت داشته باشد و زن نیز باید در روساخت‌های رفتاری‌اش که وجوه ارتباطی او را در پوشش، گفتار وحرکات نمایان میسازد، حرمت و کرامت زن بودن خود را نشان دهد. این تنها طریقی است که زن میتواند مقام و موقعیت خویش را در برابر مرد حفظ نماید. زن هر اندازه متین‌تر، باوقارتر و عفیف‌تر رفتار کند و خود را در معرض نمایش برای مرد قرار ندهد، بر حرمت و کرامتش افزوده میشود.

سؤال: به نظر شما پیامد های اجتماعی و فردی بی حجابی و عدم پوشش اسلامی زنان در جامعه چیست؟

آسیب ها و پیامدهای منفی و گاهی غیرقابل جبران به واسطه حضور تحریک‌کننده زنان در بین نامحرمان دامن‌گیر فرد، خانواده و جامعه می گردد که در اینجا به گوشه ای از این آسیب ها اشاره می نماییم:

۱.پیامد فردی: «سقوط شخصیت انسانی زن» «افزایش التهاب روحی و روانی»

۲. پیامد های خانوادگی: «تاخیر در ازدواج» «کاهش جذابیت زنان در نزد همسران»  «افزایش جدایی و طلاق»

۳.پیامدهای اجتماعی: «پایمال شدن ایمان و فضایل اخلاقی جامعه» «افزایش التهاب و ناهنجاری  اجتماعی» «گسترش فساد اجتماعی» «افزایش خشونت و آزار جنسی زنان» «ترویج فرهنگ مصرف و زیان های اقتصادی ناشی از آن»

سؤال: حجاب به چه معناست ؟

معنای حجاب از نظر لغت: ۱- پرده  ۲- رادع  ۳- مانع  ۴- سد  ۵- حائل بین دو چیز می­باشد (لغت نامه دهخدا)

حجاب در آیاتی از قرآن بمعنی حائل و پرده حس و مادی به کار رفته است مانند: آیه « وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ » و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (بعنوان عاریت) از آنان [= همسران پیامبر] می‏خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است! (سوره احزاب آیه ۵۳

و در آیاتی دیگر بمعنی حائل و ستر معنوی و نوری آمده است مانند: آیه « وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْیًا أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکیمٌ » (سوره شوری آیه ۵۱)و شایسته هیچ انسانی نیست که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحی یا از پشت حجاب، یا رسولی می‏فرستد و بفرمان او آنچه را بخواهد وحی می‏کند؛ چرا که او بلندمقام و حکیم است!

سؤال: عفاف به چه معناست؟

عفت، نگاه داشتن نفس از چیزهایی است که حرام بوده یا انجام آن شایسته نیست و به تعبیر دیگر، عفت عبارت است از بازداشتن نفس و نگاه داشتن قوای شهوانی از محرمات و نوامیس مردم

شهید مطهری(ره) در تعریف عفاف می فرماید: عفت، حالتی نفسانی است به معنی رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان.

امام علی علیه السلام درباره حقیقت عفت می فرماید: الصَّبْرُ عَنِ الشَّهْوَةِ عِفَّة عفت، مقاومت در برابر شهوت هاست. و نیز می فرماید: الْعَفَافُ زَهَادَة عفت، بی رغبتی نسبت به خواسته های نفسانی است.

سؤال: چرا دشمن روی حجاب و عفاف و پوشش زنان ایرانی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ و سبک زندگی این قدر سرمایه گذاری کرده؟

دشمنان با تمرکز بر موضوع ترویج بی بند و باری و بی حجابی و بی عفتی، در صدد مقابله با اسلام و انحراف جامعه اسلامی و انقلاب هستند، لذا زنان و دختران با حفظ حجاب و رعایت عفاف، از مرزهای اعتقادی و ارزش های اسلامی دفاع می کنند.

در واقع با رواج سبک زندگی غربی، دشمنان حجاب و عفاف را یکی از مهم‌ترین موانع عملیاتی کردن توطئه‌های خود برای تخریب اسلام و نظام اسلامی و تضعیف بنیان خانواده می‌دانند و تضعیف پایبندی به حجاب در سطح جامعه، همواره در دستور کار آنها قرار گرفته است.

در این راستا دشمنان تلاش می کنند تعادل خانواده ها را با ترویج بی حجابی بر هم زنند.

دشمنان از طریق بر هم زدن تعادل خانواده ها از روزنه هایی همچون مد کردن بد حجابی در جامعه استفاده می کنند که به دنبال آن موضوع حیاء، عفت، شرف، غیرت و در نهایت عزت نفس مردان و زنان ایرانی از بین رود.

سؤال: آیا با اجبار میشه فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه گسترش داد؟

به نظر می‌رسد برای اینکه حجاب که یکی از ضرورت‌های دین اسلام است به عنوان یک باور و ارزش اجتماعی در جامعه تثبیت و در شخصیت دختران و زنان مسلمان درونی شود، بایستی از رویکرد قهری و اجباری پرهیز نمود، بلکه از طریق راهکارهای فرهنگی و جلب مشارکت‌های عمومی، مدنی و دولتی حجاب را به عنوان یک مسئولیت خطیر و حقی مسلم در نگرش آنان وارد کرد، چرا که حجاب با اجبار و بدون عقیده، به یک یونیفرم سنگین تبدیل می‌شود و ماهیت معطوف به عفاف خود را از دست می‌دهد. اجبار بدون اقناع و فرهنگ‌سازی موجب لجبازی و عناد یا نفاق و دورویی و ظاهرگرایی و غفلت از محتوا می‌گردد. جان کلام این که گسترش امر فرهنگی و دینی با رویکرد سلبی و اجباری نه تنها با روح دین منافات دارد، بلکه با وفاق عمومی و انسجام اجتماعی نیز متعارض است و با ایده جهانی شدن جامعه دینی فرسنگ‌ها سال نوری فاصله دارد.

نکات پایانی:

حجاب دژ و قلعه ای محکم برای پاسداری از گوهر عفاف است؛ همه مردم وظیفه دارند تا نسبت به مسأله عفاف و حجاب مطالبه‌گری داشته ، وبا تذکر لسانی و حضور در راهپیمائی‌ها و همایش‌ها  و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، اهتمام لازم  داشته باشند. تا پیامدهای فردی خانوادگی و اجتماعی بد حجابی را در جامعه کاهش دهیم. إن‌شاءالله

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha