جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ازدواج

حوزه/استاد جامعه الزهرا(س) گفت: سنت غلط جهیزیه سنگین در ازدواج از نگاه رهبر انقلاب باید جمع آوری و برای نسل جوان تبیین شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

مریم اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و زهرا(س) اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سبک زندگی اسلامی و الگوگیری از سیره حضرت زهرای مرضیه در بحث ازدواج تاکید فراوان کرده اند که باید برای نسل جوان بازگو شود.
وی افزود: رهبری در این باره بیان کردند "من گمان می‌کنم این‌که در جهیزیه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد... این یک جنبه‌ی نمادین داشت. برای این‌که بین مردم مبنا و پایه‌ای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاده‌روی‌ها پیش می‌آید، نشوند."
این استاد حوزه، با اشاره به اینکه باید به مساله خرید جهیزیه های آسان توجه ویژه ای شود گفت:  رهبر معظم انقلاب در این باره بیان کردند:"بعضی از خانواده‌های عروس، خودشان را اذیت می‌کنند و به زحمت می‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زحمت پول تهیه می‌کنند. اگر پول دارند خرج زیادی می‌کنند، برای این‌که یک جهیزیه‌ی مفصل پر زرق و برقی را مثلاً در  اختیار دخترشان بگذارند."
وی ادامه داد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی جهیزیه‌ی زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌کند و هیچ خانواده‌ای را به آن آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی‌رساند. اینها زوایای زندگی است. فضولِ زندگی است و جز دردسر و اسباب زحمت و اسباب مشکل فایده‌ای ندارد.
استاد جامعه الزهرا(س) به تحمیل بدهی برای تامین جهیزیه در میان بعضی از خانواده ها اشاره کرد و گفت: رهبری تاکید دارند که مبادا بروید پول قرض کنید و جهیزیه درست کنید. مبادا خودتان را به زحمت بیندازید. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال کنید که دخترتان اگر جهیزیه‌اش کمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشکستگی است.
 وی اضافه کرد: رهبری این موضوع را مورد انتقاد قرار داده و بیان کردند "بعضی‌ها سعی می‌کنند که برای جهیزیه بزنند روی دست همه‌ی قوم و خویش‌ها و همسایه‌ها و دوست و آشناها که این هم غلط است... باید نگاه کنید ببینید که چه چیزی درست است، چه چیزی حق است آن را انجام بدهید. چه چیزی حق است؟ یک خانواده‌ی دو نفره یک وسایلی لازم دارند که یک زندگی ساده‌ای داشته باشند، این حقّ است"
این استاد حوزوی، با انتقاد از ریخت و پاش ها و زیاده روی ها در خرید جهیزیه گفت:  طبق بیان رهبری یکی از سنّت‌های غلط انواع و اقسام ریخت و پاش‌ها، زیاده‌روی‌ها و جهیزیه‌های سنگین است. [گویا] همه‌جور چیزی را حتماً باید بخرند، بیاورند توی جهیزیه بگذارند، که اقلّاً یک چیز بیشتر از آن دختر خاله‌اش، یا نمی‌دانم خواهرش، یا آن همسایه‌شان یا آن همکلاسی‌شان داشته باشد. اینها از آن غلط‌های بسیار موذی و آزاردهنده است، برای خود انسان و برای مردم.
وی ادامه داد: رهبری تاکید دارند که خیلی از دخترها نمی‌توانند به خانه‌ی بخت بروند، خیلی از پسرها نمی‌توانند ازدواج کنند، به خاطر همین چیزها. به خاطر همین گرفتاری‌ها. اگر #ازدواج_آسان بود، اگر مردم آن‌قدر سخت‌گیری نکرده بودند، بعضی‌ها اگر مهریه‌شان سنگین نبود، اگر این جهیزیه‌های جاهلانه نبود و پدر و مادرها به خیال خودشان برای این‌که مبادا دل دخترشان بشکند، خودشان را به آب و آتش نمی‌زدند، این گرفتاری‌ها برای خیلی از خانواده‌ها پیش نمی‌آمد.
اسماعیلی خرید جهیزیه های سنگین را نوعی افراط و اسراف عنوان کرد و گفت: بر اساس گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی، مادرهای عروس‌ها در تهیه‌ی جهیزیه دست نگه دارند، خیلی افراط و اسراف نکنند. نگویند حالا مثلاً دخترمان است، دلش می‌شکند. نه، دخترها خوبند. دخترها نمی‌خواهند. ما بیخود نباید دل آن‌ها را بکشانیم به این سمت که هر چیز قشنگ و لوکس و... حتماً باید برایش تهیه شود.
وی تاکید کرد: باید سبک زندگی آسان را با الگوگیری از سیره حضرت زهرا(س) و علی(ع) برای مردم تبیین کنیم تا خانواده ها به آسانی زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند و شاهد آسیب های اجتماعی در جامعه نباشیم.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha