شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: این موضوع به اعتماد مردم خدشه وارد می کند؛ در انتخابات شورای شهر تبریز بعد از اعتراض به نتایج اولیه و بازشماری بخشی از صندوق‌ها، با گذشت یک ماه از تاریخ برگزاری آن، هنوز نتایج قطعی اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، در دیدار اعضای دفتر نظارت شورای نگهبان استان آذربایجان شرقی، با انتقاد از عدم اعلام نتایج قطعی انتخابات شورای شهر تبریز گفت: این موضوع به اعتماد مردم خدشه وارد می کند؛ در انتخابات شورای شهر تبریز بعد از اعتراض به نتایج اولیه و بازشماری بخشی از صندوق‌ها، با گذشت یک ماه از تاریخ برگزاری آن، هنوز نتایج قطعی اعلام نشده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه روشن نشدن نتایج انتخابات شوراها شایسته نام تبریز نیست افزود: باید مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه‌ای مسئولیت مراحل بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاب شوراها را به عهده شورای نگهبان بگذارد تا علاوه تضمین سلامت افراد راه یافته به پارلمان شهر، از طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: نهاد مشابه شورای نگهبان ایران در اکثر کشورها با وظایف مشابه وجود دارد و همچنین وجود نهادی مثل شورای نگهبان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در کشور ما مورد تاکید علما بود؛ به طوری که آیت ‏الله شهید شیخ فضل الله نوری در تمامی مراحل نهضت مشروطیت بر اصل اسلامی‌ بودن نهضت و اصل نظارت علما و قوانین مجلس تأکید می‏ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم افزود: پس از برقراری مشروطیت که الگوی قانون‌ اساسی ایران از قوانین بلژیک و فرانسه بود این قوانین با موازین شرع مقدس اسلام تطبیق داده شد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه علما به برخی ماده‌های آن اعتراض داشتند و معتقد بودند تعرض بر قلمرو شرع است، خاطر نشان کرد: آیت الله شیخ فضل الله نوری برای حل این مسأله موضوع نظارت علما بر قوانین موضوعه را پیشنهاد کرد که به‏ عنوان اصل دوم متمم قانون‌ اساسی به‌ تصویب رسید و نظارت علما بر قوانین مجلس قانونی شد.

لازم به ذکر است، در ابتدای این دیدار عزیزی رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان از عملکرد این نهاد گزارشی ارائه داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha