جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ محمد قادری

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به با تاکید بر لزوم خودشناسی و رجوع به خود گفت: روز عرفه، روز بازگشت به خود و شناخت ظرفیت‌ها و کاستی‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام محمد قادری سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تاکید بر لزوم خودشناسی و رجوع به خود افزود: خودشناسی و رجوع به خود یکی از ویژگی‌هایی است که در این روز باید به آن توجه کرد، و وقتی به متن دعای عرفه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حضرت ابی‌عبدالله علیه‌السلام ابتدا شروع به معرفی خویش در پیشگاه مقدس خداوند می‌فرمایند.

قادری با اشاره به فرایض دعای عرفه تشریح کرد: وقتی که شما می‌بینید انسانی با شخصیتی والا، روحیه‌ی فعال و قوی و دارای یک هویت متعالی در عرصه علم، سیاست، جنگ و تمام این‌ها، خودش را مقابل خدا معرفی می‌فرماید، این نکته از این جهت مهم است که ما باید در روز عرفه به یک خودشناسی برسیم که واقعاً چه ظرفیت‌هایی داریم؟ جهاد ما به چه سمتی باید باشد؟ کجا کاستی‌هایی داشته‌ایم؟

وی با بیان اینکه اولین گام روز عرفه مراجعه شخص به درون خود برای شناخت ظرفیت‌ها و کاستی‌هایش است، تصریح کرد: زمانی که با درون‌نگری، هویتی برای ما ساخته شود، این هویت کمک می‌کند که ما، راه پیش روی خود را بهتر بشناسیم، و این مهم، این گام اول روز عرفه است.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر شناخت کاستی‌ها و طلب غفران برای رفع آنان را گام دوم خودشناسی روز عرفه عنوان کرد و گفت: در روز عرفه شخص برای جبران کاستی‌ها و فعال شدن ظرفیت‌هایی که دارد، از خداوند استمداد می‌کند.

وی اضافه کرد: در دعای عرفه به معانی توجه کنیم و حالت تخاطب داشته باشیم بدانیم که داریم با چه شخصی صحبت می‌کنیم و معنای حرف خودمان را بشناسیم، همچین شخصی در انتهای روز عرفه یک هویت متعالی را برای خود معماری کرده و این شخص با شخص قبلی فرق خواهد کرد.

حجت‌الاسلام قادری روزه، غسل کردن، زیارت امام حسین علیه‌السلام، خواندن دو رکعت نماز زیر آسمان، بعد از نماز عصر و پیش از دعای عرفه، خواندن دعای عرفه، خواندن صلواتی از امام صادق (ع) که با فراز " اللهم یا اجود من اعطی " شروع می‌شود، خواندن دعای ام داوود، خواندن این تسبیح: «سبحان الله قبل کل احد و سبحان الله بعد کل احد» و خواندن زیارت جامعه کبیره را از اعمال مهم عرفه عنوان کرد و افزود: باید این اعمال را به‌عنوان ابزار استفاده کنیم تا به آن اهداف والایی که در روز عرفه هست، دست پیدا کنیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha