سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 969288
۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
حجت الاسلام میرمحمدیان

حوزه/ مدیرعامل بنیاد هدایت در ارائه گزارش عملکرد یک ساله مجموعه خود در جمع اعضای هیئت امناء گفت: به منظور رساندن امامان محله به جایگاه حل مسئله مردم و پیشرفت منطقه، ۲۲۶ امام در مناطق هدف بنیاد علوی ارتقاء یافتند که در حل مشکلات مختلف مردم و رفع محرومیت بسیار اثربخش بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در دومین جلسه هیئت امنای بنیاد هدایت، به تبیین اهداف این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: مأموریت اصلی خود را رشد امام مسجد و ارتقای مسجد و محله با هدف نشر خدمت و محبت در جامعه می دانیم و این اهداف به مرور از امام مسجد به امام محله تغییر جایگاه می دهد.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: مسجد، محل نشر افکار، دیدار و مسئولیت های اجتماعی باشد و رکن خودسازی جامعه و تمدن سازی در گام دوم انقلاب است.

وی با اشاره به مبانی فعالیت های بنیاد هدایت عنوان کرد: موضوع تشکیل و تکمیل شبکه امامت و امت در دستور کار است و از طریق امام، ولایت عرضی جریان پیدا کرده و سه پیوند اجتماعی خویشاوندان و مؤمنین و همسایگان تقویت می‌شود.

حجت الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: براین اساس ۵ سطح برای مسجد در نظر گرفته شد که سطح نمازخانه و عبادتگاه حداقل و اساس تأسیس مسجد است، اما از این کارکرد، دیگر کردکرها را رشد می دهیم؛ سطح دوم مسجد فعال است که فعالیت های اجتماعی و خیریه دارد ولی برای همه اقشار نیست.

وی تصریح کرد: مسجد سطح سوم برای محله است و امام آن خود را متکلف به رفع نیازهای مردم محله می داند به عنوان مدیر و حلقه میانی که می آید مردم را پای کار مسائل می آورد که نمونه های آن در محله همدل دیده شد.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: در سطح دیگر، مسجد جامع پرداز مسجدی است که علاوه بر ظرفیت های مردمی ظرفیت های حاکمیت را پای کار می آورد و مسجد خدمات گسترده ای به حاکمیت می دهد و ما به ازا دارد و دولت می تواند آن را تأمین کند؛ اگر دولت پای کار بیاید بخش زیادی از منابع برای رفع نیازها تأمین می شود و این افق مهمی است.

الگوسازی و گفتمان سازی؛ مأموریت اسلامی بنیاد هدایت

وی گفت: مأموریت اصلی ما تحقق دو گام اساسی الگوسازی و دیگری گفتمان سازی و جریان سازی است که در ابتدا باید یک سری مسجد الگو را درست و سپس گفتمان مسجد را جاری کنیم و این دو با هم اتفاق می افتد. باید نمونه بسازیم و روی آن گفتمان سازی شود تا جریان اجتماعی شکل بگیرد.

حجت الاسلام میرمحمدیان افزود: اولین گام برای این بخش گام رسانه ای و ارتقای امام است؛ الگوی ارتقا برای امام در نظر گرفتیم که ۹ گام دارد و شامل ارتقای اندیشه، انگیزه، جرأت اقدام، افزایش مهارت و پشتیبانی تخصصی و ... است.

وی تصریح کرد: همچنین یک سری ابزار برای آن در نظر گرفتیم که شامل گعده، آموزش، مشاوره، رسانه، محتوا، محصولات، ارتباطات، خدمات و بازیدهاست و یک سری محصولات نیز در خدمت راهیار قرار می گیرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت عنوان کرد: امام با آموزش صرف ارتقا پیدا نمی کند ما شبکه راهیاری داریم که در کنار امام قرار می گیرد و شبکه امامت را شکل می دهد و ارتقا می دهد این شبکه متشکل از ده راهیار منطقه ای و ۳۰ راهیار استانی و ۴۰۰ راهیار شهرستانی است که با کمک سازمان تبلیغات شکل داده ایم؛ تلاش داریم راهیارها را ارتقا دهیم تا بتوانند بهتر امام ها را رشد دهند و این کلیت ایده است.

چشم انداز ۵ ساله بنیاد هدایت

وی در ارائه گزارش فعالیت‌ها بنیاد هدایت، بیان کرد: برای اینکه به اهداف مورد نظر دست یابیم یک سری گام داریم؛ در حال حاضر ۸۰ هزار مسجد در کشور است که ۱۰ هزار مسجد متروک و ۲۰ هزار ویژه اهل سنت و ۵۰ هزار ویژه شیعه است از این ۵۰ هزار حدود ۲۵ هزار مسجد فقط نماز در آن خوانده می شود و ۳ هزار مسجد فعال است.

حجت الاسلام میرمحمدیان اظهار داشت: از این میان ۴۰۰ مسجد محله شناسایی شده است و تا سال ۱۴۰۵ پیش بینی ما این است که یک تعدادی از این امامان برسیم و روستای ۱۰۰ خانوار ۳۰۰ مورد امام داریم و به ۴۰۰ مورد برسیم و ۴۰۰ امام در حاشیه شهرها داریم و باید تا ۱۴۰۵ به ۲ هزار و ۸۶۰ برسیم و تعداد امامان محلات شهر به ۱۱ هزار و ۸۵۲ برسانیم.

وی تصریح کرد: بعضی از محله ها بزرگ است و اگر محله را محیط پیرامون مسجد در نظر بگیریم، می شود تعداد را افزایش داد برخی از محله ها تا ۳۰ مسجد دارند، این یک هدف گذاری است و برای رسیدن به آن باید شرایط موجود را در نظر بگیریم در این باره یک نمودار رشد نیز تعریف کرده ایم.

بنیاد هدایت در افق ۱۴۰۰

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: منظور از این امامان، افراد معمولی نیست بلکه باید به سطحی که امام محله اطلاق شود برسند در این باره گام هایی در مسیر تعریف شده است؛ برنامه های ما در سال ۱۴۰۰ این است که در هر محله ای، نقشه تحول محله تدوین شود؛ تقویت شبکه راهیارهای شهرستانی، راه اندازی مدل توانمندسازی و شبکه سازی برمبنای گعده از دیگر برنامه‌های ما است.

وی گفت: ارائه مدل پایه ارتقای امام ها، استقرار دبیرخانه مساجد، طراحی و تقویت شبکه شریکة الامام ویژه همسران امامان نیز از جمله اهداف بنیاد هدایت در ۱۴۰۰ است.

حجت الاسلام میرمحمدیان افزود: معاونت های مختلف بنیاد هدایت کارهایی را انجام دادند؛ ۱۵۸ سفر استانی و ۶۹۳ سفر منطقه ای و ۷ هزار و ۴۸۳ سفر شهرستانی و۲۰۰ تجربه میدانی در سال ۹۹ داشته ایم. ۴۰ شبکه راهیاری در سطح ملی داریم و ۸ نشست و ۱۵۳ جلسه منطقه ای و ۲هزار و ۲۰۹ جلسه شهرستانی برگزار شده است.

گزارشی اجمالی از مهرواره محله همدل

وی تصریح کرد: عملیات شهید سلیمانی از زمستان سال قبل شروع شد و بسیاری از امامان درگیر مسئله شدند و ما را به سوی مهرواره محله همدل راهنمایی کرد و ۳ هزار محله به حل مسائل پرداختند و امسال مهرواره محله همدل طراحی شد تا برای رفع ناامیدی مردم قبل از انتخابات تلاش شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان کرد: در این طرح قرار شد هر کس در محله مسئله ای را حل کند و در این باره ۱۴ کلان مسائل اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، خانواده، مذهبی، زیرساختی، اخلاقی، سبک زندگی، هویت بخشی، حوزه زنان، سلامت، رسانه، حقوقی، گفتمان انقلاب، فساد و انحرافات طراحی شد که ۱۰۸ ریز مسئله نیز ذیل این ها قرار دارد.

وی عنوان کرد: این اهداف گام به گام طراحی شد و با ثبت نام، شناسایی، آموزش رفع مسئله، پیش بینی این بود که ۱۰ هزار گروه محلی پای کار بیایند اما در نهایت دیدیم که ۴۳ هزار تیم محلی پای کار آمدند و ۵۷ هزار مسئله ثبت شد، در این راستا گزارش ها باید مستند باشد.

حجت الاسلام میرمحمدیان اظهار داشت: با بررسی های انجام شده برترین های استانی و شهرستانی را شناسایی کردیم و تا عید غدیر نیز جشنواره ملی نیز برگزار می شود، در این خصوص نمونه های بسیار زیبا ثبت شد و حتی فردی چینی دو هزار عینک رایگان اهدا کرده بود و این نشانه انتخاب درست زبان مشترک در مهرواره است.

وی ادامه داد: شبکه امامت در انتخابات نیز شرایط برای حضور حداکثری مردم را فراهم آوردند و با شکل گیری پویش های مختلف در این عرصه تلاش شد.

توانمندسازی ۲۲۶ امام برای حل مسئله مردم و پیشرفت منطقه

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: ما امام را در جایگاه حل مسئله برای پیشرفت منطقه قرار دادیم؛ در این خصوص در سال گذشته ۲۲۶ امام محله در مناطق هدف بنیاد علوی  ارتقاء یافتند و و حتی در اشتغال و رفع محرومیت بسیار اثربخش بودند و احداث ۱۲۱ خانه عالم شروع و ۵۱ مورد هزینه رهن تأمین شد، در این راستا ارزیابی و جذب جدید ۴ هزار نفر انجام شد.

وی گفت: معاونت برنامه ریزی کارهای متعددی انجام داد که طراحی شیوه نامه ها و تألیف کتاب ها از جمله کتاب ۱۱۰ سوال بنیاد هدایت و طراحی آزمون های مختلف بود؛ همچنین معاونت فناوری سه سامانه از جمله سامانه اطلاعات شبکه امامت، اندیشه محراب و سایت مهرواره محله همدل را راه اندازی کرد که هزاران بازدید داشته است.

حجت الاسلام میرمحمدیان در مورد دیگر اقدامات بنیاد هدایت بیان کرد: در تفاهمی سفیران احیای کشاورزی راه اندازی شد و مراکز تخصصی نیکوکاری و طرح عملیاتی زکات و ستاد فناوری های فرهنگی شکل گرفت و راه اندازی مراکز داوری بنیاد هدایت با همراهی قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل بنیاد هدایت عنوان کرد:  بیش از ۱۸ ساعت مشاوره برخط ویژه امامان محله انجام شد و مرکز رسانه و گفتمان سازی ۲۱۰۰ محتوا تولید کرد تا در جهت ترویج مدل محله محوری گام برداریم ضمن اینکه مصاحبه با بانوان فعال و توجه به شریکة الامام نیز از رویکردهای مهم بنیاد هدایت است.

گفتنی است، در این جلسه آیات جزایری و مهدوی، حجج اسلام والمسلمین رحیمیان، طائب، رفیعی، عالی، ماندگاری، مشهدی آقایی، پناهیان، حسینی اراکی، نظافت، برادران، قمی که همگی از اعضای هیئت امنا هستند و حجت الاسلام عزت زمانی رئیس هیئت مدیره بنیاد هدایت حضور داشتند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha