شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عید قربان

حوزه/ پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: عید قربان، نماد بارز تجلی تقرب به خدای متعال و عبور از خواسته های نفسانی در این مسیر مقدس است.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید سعید قربان ابراز داشت: عید قربان یادآور رحمت و عطوفت خاص پروردگار نسبت به بندگان است و این که در مسیر تقرب الهی باید بر روی خواسته های نفسانی پا گذاشت تا به رشد و کمال معنوی دست یافت.
وی افزود: فلسفه قربانی کردن در مسیر رضای الهی، تلاش در راستای عبودیت و بندگی محض و تقرب به پروردگار عالم است و این که آدمی در این جهت به مرحله ای برسد که حتی فرزند خود را بخواهد قربانی کرد یعنی این که برای رسیدن به خدا باید از هر چه غیرخداست، عبور کرد.
این فعال فرهنگی همچنین با اشاره به این که عید قربان پیوند ناگسستنی با مقوله حج ابراهیمی دارد، گفت: حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در آیین و دین ما به شمار می رود، کما این که اساساً توانایی به انجام رساندن آن برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، لذا روزی که پس از انجام وظایف‌ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند و آن را جشن می‌گیرند.
وی با اشاره به این که قربانی کردن نه تنها در دین ما بلکه ریشه در دوران تاریخ بشر دارد، بیان داشت: در روایات متعددی بر این مساله تاکید شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز بتوانند به این وسیله غذایی به دست آورده و گرسنه نمانند و لذا قربانی کردن برکات قابل توجه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: قربانی کردن در قیاس با دیگر عبادت های مالی در شریعت مقدس اسلام، شاخصه های ممتازی دارد به خصوص که خود، نمادی از قربانی کردن خواسته ها و منیّت های نفسانی به منظور تقرب یافتن به پروردگار عالم محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha