جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عید قربان

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: هر کسی باید با تأسی از سیره حضرت ابراهیم(ع) برای رسیدن به قرب الهی، هواهای نفسانی، مال، مقام و شهرت را قربانی کند.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت عید سعید قربان اظهار داشت: هر انسانی برای رسیدن به کمال باید یک مسیری را طی کند این مسیر راهی است که انسان را به هدف خلقت می رساند و حضرت ابراهیم(ع) این مسیر را طی کرده و در عید قربان به حقیقت قرب الهی دست یافتند.
مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، افزود: خداوند حضرت اسماعیل(ع) را در دوران پیری به حضرت ابراهیم(ع) اعطا کردند و این حضرت با گذشت از فرزندی که عزیزتر از جانش و گرانبهاترین داراییش بود می خواست او را در مسیر بندگی قربانی کند.
وی ادامه داد: خداوند حضرت ابراهیم(ع) را در معرض آزمایش قرار می دهد و از او می خواهد که او را قربانی کند ایشان با فرزند خود حضرت اسماعیل(ع) مشورت می کند و فرزندش می فرماید آنچه را که به شما امر فرموده است را انجام بده.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه عید قربان مسیری است که انسان در کمال و سعادت قرار می دهد گفت: حضرت ابراهیم(ع) با نشان دادن این ایثار و گذشته به مرحله امامت می رسد.
ماهروزاده ابراز داشت: نه تنها حضرت ابراهیم(ع) نماد این گذشت و ایثار است بلکه حضرت اسماعیل(ع) هم نوجوانی است که در عین بلوغ و جوانی از این امتحان الهی سربلند بیرون آمده و همراه پدر شد ایشان به گونه ای عمل کرد که به مقام نبوت و امامت رسید.
وی با تاکید بر الگوگیری از سیره این دو نبی گفت: هر کدام از ایشان نماد ایثار و گذشت بودند و ما نیز با تاسی از این حضرات باید تحمل کنیم و برای رسیدن به قرب الهی هواهای نفسانی درونمان را قربانی کنیم.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) بیان داشت: این قربانی برای افراد متفاوت است گاهی فرد باید شهوت خود را قربانی کند تا به مرحله تعالی برسد و گاهی یک فرد باید تمام مال، یا شهرت یا جایگاه علمی و اجتماعی را فدای قرب الهی کند.
وی اضافه کرد: حضرت اسماعیل(ع) هم به عنوان یک نماد برای جوانان است که باید با تاسی از ایشان همراه پدران برای رسیدن به سعادت الهی تلاش کنند.
این استاد حوزوی، تاکید کرد: این ایثار و گذشت در عید قربان یک نماد برای هر شخصی است که می خواهد راه حقیقت را طی کند و به مدارج عالی خلقت برسد و بدون گذشت و ایثار از این مساله رسیدن به قرب الهی امکان پذیر نیست.
عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با اهتمام بر اینکه امتحان های الهی نقطه ای است که باید بشناسیم گفت: باید نسبت به شناخت از خودمان و درکی که داریم بدانیم که از چه چیز باید بگذریم و به آن دست یابیم.
وی گفت: امتحان های الهی سخت است از این رو باید با ارتقای بصیرت و معرفتی که در روز عرفه بدست آورده ایم در مسیر الهی قدم برداریم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha