پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه جنگ گزینه مناسبی نیست، اظهار داشت: فقط گفت‌وگو با حضور همه اقوام و طرف های درگیر، راه حل افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای ولایات غربی افغانستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این گفت‌وگو مولوی خداداد صالح به شرح سوء قصدی که اخیرا به ایشان شده بود پرداخت و گفت: مبارزه ما برای اسلام و در راه اسلام است که نوعی عبادت محسوب می شود و این گونه حوادثی که در این مسیر رخ می دهد را به جان می خریم.

وی با بیان اینکه افرادی که به وی سوء قصد کردند وهابی بودند، به وضعیت کنونی شهر هرات اشاره کرد و گفت: وضع کنونی هرات چندان مناسب نیست اکنون این شهر در جنگ و ناامنی قرار دارد.

وی با تأکید بر پایان جنگ و ایجاد صلح در افغانستان، اظهار داشت: جنگ و درگیری راه حل افغانستان نیست. 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، در این گفت‌وگو ضمن جویای احوال ایشان و آرزوی سلامتی، اظهار داشت: شما از جمله افرادی هستید که نقشه های شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به خوبی برای مردم مطرح کردید و آنان را آگاه کردید. شما از علمای روشنگر افغانستان هستید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر این درگیری ها خاتمه پیدا کند و با گفتگو به یک صلح پایدار و امنیتی که واقعا در شأن مردم افغانستان است برسیم.

وی با اشاره به اخراج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار داشت: این مسئله یک دستآورد بزرگ است و باید از این فرصت استفاده کرد و طرف های درگیر باید به این بلوغ فکری برسند که با جنگ نمی توان چیزی را حل کرد اگر با جنگ می شد چیزی را حل کرد آمریکا، اتحاد جماهیرشوروی و انگلیس در افغانستان موفق می شدند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان اینکه جنگ گزینه مناسبی نیست، اظهار داشت: فقط گفت‌وگو با حضور همه طرف های درگیر و اقوام، راه حل افغانستان است. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: طالبان بخشی از افغانستان هستند نه همه آن و باید بدانند که با زیاده خواهی چیزی حل نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری توصیه کرد: در شورای علما این مسئله مطرح شود که این درگیری ها یک درگیری سیاسی است و مطلقا نباید این مسئله به اختلافات قومی و مذهبی کشیده شود.

وی با تأکید بر وحدت همه گروهها و اقوام افغانستان، اظهار داشت: وحدت بین گروهها و اقوام افغانستان باید حفظ شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پایان از خداداد صالح دعوت کردند در کنفرانس وحدت سال جاری به عنوان یکی از سخنرانان حضور داشته باشند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha