جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

حوزه/ عضو هیأت امنای بنیاد هدایت از طراحی دوره‌ای آموزشی برای توانمندسازی علمی و عملی ائمه جماعات و امامان محله خبر داد و گفت: طلبه ای که امامت جماعت می‌شود باید به تمامی این مهارت‌ها و به آن چه که نیاز است، مسلح شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در دومین جلسه هیئت امنای بنیاد هدایت، در خصوص احیای مساجد اظهار داشت: جایگاه مسجد و امام جمعه و استفاده از ظرفیت های بی بدیل مسجد باید به خوبی در جامعه احیا شود.

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت افزود: ۴ دهه از انقلاب اسلامی گذشته و اینکه به خوبی از این ظرفیت ها استفاده نکرده ایم در واقع ظلم به مسجد و امام جماعت شده است. هر چند در برخی مقاطع از جمله در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و موضوعاتی چون سیل و زلزله و کرونا به خوبی از این ظرفیت استفاده شده است.

بسیاری از خدمات اجتماعی می‌تواند در مساجد ارائه شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری بیان کرد: بخش عمده ای از خدمات اجتماعی در مسجد می تواند انجام شود و بخش مهمی از مبارزه با آسیب های اجتماعی نیز از طریق مسجد قابل پیگیری است.

وی عنوان کرد: این جمع بیش از دو سال است که دور هم جمع شده اند و جلسات علمی یک سال و نیم به طور مستمر ادامه دارد، در این راستا سه هدف مهم تعریف شد که باید این اهداف به خوبی تبیین و دنبال شود.

عضو هیأت امنای بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: اولین هدف فرهنگ سازی است و این فرهنگ سازی باید بین حوزه و روحانیت و جامعه درباره جایگاه و ساختار مسجد گسترش یابد.

وی گفت: بحث دوم نیز آموزش است؛ مساجدی هستند که به دلیل اینکه ناکارآمدی امام کارآمدی ندارند. اگر حوزه علمیه نسبت به آموزش علمی و مهارت این افراد اهتمام داشته باشد و امام جماعت مباحث بصیرتی و خلاقی را ببیند، این کارآمدی به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: طلبه ای که امامت جماعت می‌شود باید به تمامی این مهارت‌ها و به آن چه که نیاز است، مسلح شود.

وی بیان کرد: اگر طلبه‌ای آموزش را ببیند ولی مسجد جایگاهی برای استفاده از این ظرفیت عظیم را نداشت این فرد به تنهایی نمی‌تواند به طور سیستمی کار کند، اگر بخواهیم سیستم‌ها را اصلاح کنیم آموزش‌ها به طور جامع باید اتفاق بیفتد.

عضو هیأت امنای بنیاد هدایت عنوان کرد: این یک سال و نیم یک هیئت علمی ریز به ریز مباحث علمی و مهارتی را به صورت روش محور و موضوعات اخلاقی را تعالی محور و بصیرتی را براساس گفتمان اسلامی بررسی کرده و در این عرصه به تولید دانش پرداخته است.

دوره‌های کوتاه مدت برای توانمندسازی امامان محله از سوی معاونت تبلیغ برگزار شود

وی اظهار داشت: برای اجرای جز به جز آن به سه مدل رسیده ایم، اینکه امامان جماعت افرادی را در پایه‌های هفتم گزینش کنند و بین افراد مستعد به شناسایی بپردازند تا در مسجد خدمت کنند اهمیت زیادی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: برگزاری دوره های کوتاه مدت و همچنین دوره های بلند مدت از طریق معاونت تبلیغ حوزه و طلاب طرح هجرت و سفیران که در فرصت کوتاهی این افراد معرفی می‌شوند نیز دارای اهمیت است.

وی افزود: عزیزانی که در پایه هفتم تا دهم تحصیلشان تمام شده باید آموزش‌های لازم را ببینند در این زمینه نمونه هایی در آموزش ضمن خدمت در نظر گرفته شده، در این طرح نیز بخش علمی و هم کارگاهی در کنار هم دیده شده است.

جزئیات بیشتری از طرح توامندسازی علمی و عملی ائمه جماعات

در بخش دیگر این جلسه حجت الاسلام محمد رضا برادران عضو هیئت امنای بنیاد هدایت نیز در این باره عنوان کرد: در این طرح بنا بر این بوده است که در دوره درازمدت از سطح یک وارد شوند و سطح دو را در آن جا بگیرند، در این باره چند رویکرد مهم داشتیم.

وی ادامه داد: اول اینکه رشته جدیدی را راه اندازی نکنیم، در این باره مطالعه شد و نزدیک ترین رشته به مسجد که همان رشته تبلیغ که از جهت محتوا و شیوه ها به دروس ما نزدیک است انتخاب شد.

حجت الاسلام برادران بیان کرد: ۸۵ درصد این دروس به اهداف ما نزدیک است و این امر چند فایده مهم دارد از جمله اینکه در فرآیند تصویب خواهی قرار نمی گیریم و مرکز دیگری را راه اندازی نمی‌کنیم، چون مؤسسات موازی، کارایی لازم را ندارد.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم حوزه را اصلاح کنیم باید در بدنه حوزه تعریف شویم، در این باره سعی شد مشکل حوزه در این بخش حل شود.

این عضو بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: حوزه یکی از مشکلاتش این است که نیرو را از کف خیابان می‌گیرد و به کف خیابان تحویل می دهد و این طلبه انگیزه تخصیل ندارد چون نمی داند در کجا به چه کار گرفته می شود.

آماده سازی بسته‌های آموزشی برای امامان محله

وی تصریح کرد: اگر طلاب توانایی داشته باشند در مسجد از طرف امام جماعت مورد حمایت قرار بگیرند و بدانند در کجا به کار گیری می شوند قطعا با دلگرمی بیشتری به رسالت خود می پردازند.

حجت الاسلام برادران اظهار داشت: دروس ۱۵ درصد دارای اختلاف است که تولید آن زمان می برد در این زمینه راه‌های احیای مساجد باید آموزشی و مستند شود.

وی گفت: در جهت تأمین منابع بسته های مختلف آموزشی برای امام آماده شده که ۸۰ درصد آن رو به اتمام است و امیدواریم بتوانیم مدل موفقی را برای مسجد ارائه دهیم و از ظرفیت تربیت استاد و تأمین بسته های مهارتی و جذب مشارکت ها و رفع منازعات در حوزه وقف و ...بهره مند شویم.

گفتنی است، در این جلسه آیات جزایری و مهدوی، حجج اسلام والمسلمین رحیمیان، طائب، رفیعی، عالی، ماندگاری، مشهدی آقایی، پناهیان، حسینی اراکی، نظافت، برادران، قمی که همگی از اعضای هیئت امنا هستند و حجت الاسلام عزت زمانی رئیس هیئت مدیره بنیاد هدایت حضور داشتند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    همه برای حوزه علمیه و طلبه و حالا هم امام جماعت فقط نسخه آموزشی می نویسند. آقا اگر کاری از دستتون بر میاد به یک گوشه ای از نظام برسونید که امام جماعت نیازمند حمایت مالی برای تامین هزینه های زندگی خودش و همچنین هزینه های ارتباط با جوانها و مردم است.(تهیه جوایز و....) باور کنید بی مایه فطیره.