شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیعه و سنی

حوزه/ اختلاف فکری و عقیدتی با اهل سنت هست اما به گفته رهبری باید در جایگاه علمی خود و نه در میانه میدان و کف جامعه بحث شود اما مشکل اصلی در نبودن خبرگان این جریان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام هادی میرزایی کارشناس حوزه تقریب مذاهب اسلامی، ضمن اشاره به دغدغه‌های فرهنگی انقلاب ایران در مقابل استکبار جهانی بیان کرد: در این جریان، شیعه و سنی مطرح نبود و در تمام ایران این یک دغدغه واحد بود.

وی با بیان اینکه در مباحث فرهنگی بین شیعه و سنی افتراقی وجود ندارد گفت: متاسفانه به واسطه سنگ اندازی‌های متعدد و نبود یک فکر خوب در راهبری آن، جریان جدایی شیعه و سنی در سطح سران و دولت‌ها نسبت به بدنه و عامه مردم شکل بیشتری به خود گرفت.

حجت الاسلام میرزایی ضمن اشاره به راهبری اختلافات توسط استکبار در سطح مدیریتی خاطرنشان کرد: عدم افتراق در کلام رهبری و حضرت امام (ره) دیده می‌شود اما نفوذ فکری شدید استکبار در این جریان ضربه شدیدی به وحدت زد و ما نتوانستیم این راه‌های نفوذ را ببندیم.

محبت اهل بیت؛ حلقه اتحاد اهل سنت

کارشناس حوزه تقریب مذاهب اسلامی از وجوهات گسترده مشترک شیعه و سنی یاد کرد و افزود: در جریان اهل سنت، صوفی کسی است که پیرو پیامبر باشد و اهل سنت در باطن جانشینی امیرالمومنین را قبول دارند.

وی قبول ولایت حضرت علی توسط اهل سنت را امتیازی ویژه خواند و ضمن اشاره به عدم فعالیت و مانور روی این حوزه خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون جمعیت اهل سنت است و وهابیون و سلفیون تعداد اندکی از این آمار هستند که این جریان اقلیت اهل سنت، با اهل بیت دشمنی دارند.

حجت الاسلام میرزایی در رادیو گفت و گو با بیان اینکه جریان محبت اهل بیت حلقه‌ی اتحادی در بین اهل سنت است ادامه داد: بزرگترین پایگاه علمی و فکری اهل سنت، جامعه الازهر مصر است و رئیس این جامعه رسماً اعلام کرده که باید مرکزیت و مرجعیت فتوای اهل سنت به الازهر بازگردد و این همان حرف شیعه است.

تصمیم گیران تقریب، خبره نیستند

این کارشناس حوزه تقریب مذاهب اسلامی در ادامه ضمن اشاره به ۹۰۰ میلیون صوفی در مقابل اقلیت اهل سنت که عقایدی شبیه شیعه دارند خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در این است که تصمیم گیران تقریب در امور مذاهب یا خبره این جریان نیستند و یا تخصص کاملی ندارند و متاسفانه نسبت به استخدام متخصصان در این امور اهتمامی ندارند و تنها یک دید یک طرفه نسبت به این جریان دارند.

وی ضمن اشاره به وجود اختلاف حتی بین اهالی تشیع اظهار کرد: اختلاف فکری و عقیدتی با اهل سنت هست اما به گفته رهبری باید در جایگاه علمی خود و نه در میانه میدان و کف جامعه بحث شود.

نیروی قدس؛ نهادی موفق در تقریب مذاهب

حجت الاسلام میرزایی ضمن ابراز تاسف از عدم توانایی در رشد اتحاد و همدلی در بین اهل سنت و تشیع اذعان کرد: متصدیان تصمیم گیری خبرگی لازم را ندارند.

این کارشناس ضمن اشاره به تغییرات جدید سازمان تبلیغات و دید جدید نسبت به این جریان و بکارگیری متخصصان این امر گفت: در جهان نتوانستیم همفکری مسالمت آمیزی در بین شیعه و سنی ایجاد و خود را اثبات کنیم اما نیروی قدس تنها نهادی بود که به دلیل ارتباط مستقیم با رهبری و فکر بلند شهید سردار سلیمانی در زمینه تقریب مذاهب بسیار موفق بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha