جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق

حوزه/ آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق به مناسبت موسم عزاداری محرم، بر ضرورت استفاد از این مناسبت برای گسترش دین و آگاهی دینی در میان امت از طریق خطابه حسینی تأکید کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق به مناسبت نزدیک موسم عزاداری محرم، توصیه هایی را برای خطبای منبر حسینی بیان کرده و بر ضرورت استفاد از این مناسبت برای گسترش دین و آگاهی دینی در میان امت از طریق خطابه حسینی تأکید کرد و گفت: تقصیر و کوتاهی در استفاده از این مناسبت خیانت به اهداف بزرگ امت است.

افزایش آگاهی نسبت به واقعه کربلا

ایشان خواستار تعمیق آگاهی نسبت به واقعه کربلا شد و افزود: فاجعه و مصیبت هایی که در کربلا رخ داده در کل تاریخ نظیر و مانند ندارد و ائمه (علیهم السلام) فرمودند: «لا یوم کیومک یا ابا عبد الله»، لذا خطبا باید با بیانی متین از این فاجعه سخن بگویند.

درمان سنگدلی با گریه کردن بر مصائب اولیای الهی

آیت الله مدرسی در ادامه گفت: سخت ترین بلایی که انسان به آن دچار می شود، سنگدل بودن است و درمان سنگدلی در گریه و تضرع می باشد. شاید یکی از دلایل اینکه خداوند بر اولیای خود مصیبت وارد کرده این است که ما با گریه بر آن بزرگواران، تضرع داشته باشم و قلبمان نرم شود. این چنین است که ذکر مصیبت راهی برای آمادگی قلب ها و جان ها برای پذیرش موعظه ها و آگاهی بود.

سکوت خطیب در برابر آنچه در کشور می گذرد، درست نیست

این عالم شیعه در بخش دیگر توصیه های خود بیان داشت: خطبا باید از درون و خواسته امت سخن بگویند؛ چراکه امت آرمان هایی دارند و همچنین از ظلم، محرومیت و مشکلات رنج می برد، بنابراین سخنران باید از درون امت سخن بگوید و امور آن را اصلاح کند. درست نیست که خطیب حسینی در برابر آنچه از تروریسم، فساد اداری، ظلم و امثال آن در کشورش جریان دارد، سکوت کند. باید در این خصوص و راه درمان و اصلاح آن سخن بگوید.

بازسازی روابط مردم امت بر اساس ارزش های اخلاقی

ایشان از خطبا خواست روابط مردم و اعضای امت را بر اساس ارزش های اخلاقی که رسول اکرم (ص) پیام آور آن بوده، بازسازی کنند و مردم را به عمل به آن و کنار گذاشتن کینه، دشمنی و حسادت تشویق کنند و از آنان بخواهند تنها در ظاهر این امور را رعایت نکنند، بلکه در باطن و درون نیز عامل به آن باشند.

باید دوستی و دشمنی مومن حول محور امام حسین (ع) باشد

آیت الله مدرسی بر ضرورت درک معنای جمله «سلمٌ لمن سالمکم وحربٌ لمن حاربکم» که در زیارت عاشورای امام حسین (علیه السلام) آمده است تأکید کرد و گفت: باید دوستی و دشمنی مومن حول محور امام حسین (ع) باشد.

ترسیم نقشه راه برای اصلاح امت و ارائه برنامه عملی

این عالم عراقی در بخش دیگر توصیه خود، ترسیم نقشه راه برای اصلاح امت را ضروری دانست و افزود: این امر از طریق ارائه برنامه عملی به مردم برای اصلاح امور آنها و عدم اکتفا به بیان کلیات امکان پذیر است. امام حسین (ع) تنها اصلاح گر نبودند، بلکه مسیر و راهی برای اصلاح امت بودند.

برجسته کردن و بیان موضع حسینی در تمامی ابعاد زندگی

ایشان تحقق مسئله اصلاح امت را در برجسته کردن و بیان موضع حسینی در تمامی ابعاد زندگی دانست و تصریح کرد: از این طریق، کسی که بخواهد حسینی باشد، مطابق توانایی خود به راه و شیوه اصلاح گرانه آن حضرت اقتدا می کند.

تسلط و آگاهی خطیب از نیاز مردم

آیت الله مدرسی ادامه داد: این امر نیازمند تسلط و آگاهی خطیب از نیاز مردم در اصلاح امورشان است تا بتواند یک برنامه عملی برای اصلاح آن ارائه دهد. همین ارائه برنامه نیازمند مشورت با انسان های شایسته هر منطقه است تا از انحرافات و مشکلات آن مطلع شود.

نیت خالص بر جامعه تأثیر خواهد گذاشت و تنها سخنرانی فایده ای ندارد

ایشان در پایان خطاب به خطبا، مداحان و شعرای حسینی، گفت: نیت خالص و اراده خوب شماست که بر جامعه تأثیر خواهد گذاشت و تنها سخنرانی و حرف زدن فایده ای ندارد. سخنان بیانگر نیت خالص در راه تحقق اهداف منبر حسینی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha