دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
۷۲ آموزه عاشورایی

حوزه/ کتاب «هفتاد و دو آموزه عاشورایی: دستورالعمل هایی در باب سبک زندگی اسلامی» از سوی انتشارات جمکران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران بمناسبت فرارسیدن ماه محرم کتاب «هفتاد و دو آموزه عاشورایی: دستورالعمل هایی در باب سبک زندگی اسلامی»، نوشته سید محمد شفیعی مازندرانی را روانه قفسه کتابفروشی ها کرده است.

معرفی کتاب

کتاب هفتاد و دو آموزه عاشورایی با عنوان فرعی «دستورالعمل‌هایی در باب سبک زندگی اسلامی: شامل رهنمودها و احادیث مختلف حضرت ابی‌ عبدالله‌  الحسین(علیه‌ السلام)» منتشر شده است و به تمام مخاطبانش کمک می‌کند تا به درکی تازه از واقعه عاشورا برسند.

حجت‌ الاسلام شفیعی در مقدمه این اثر اینطور می‌گوید: «این کتاب حاوی هفتاد و دو پیام از سالار شهیدان جهان به‌عنوان آموزه‌های عاشورایی است که درباره هر کدام به شرح کوتاهی پرداخته‌ایم تا دست‌مایه ناچیزی باشد برای محققان و مبلغان عاشورایی.»

کتاب «هفتاد و دو آموزه عاشورایی» حاصل تحقیق و تتبع در واقعه عاشوراست که با دیده ورزی در روایات و احادیث مربوط به آن واقعه در ۷۲ بخش با ذکر روایت های تاریخی و احادیثی از امام حسین (علیه اسلام) آموزه های مختلفی را تبیین و تشریح کرده است.

ویژگی اثر

کتاب سعی دارد تا خواننده را از دریچه ای دیگر از صحنه عاشورا آشنا کند.

قلم ساده و روان از دیگر جذبه کتاب است که خواننده را مجذوب نوشتار خود کرده است.

خواندن این اثر را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات مذهبی پیشنهاد می‌کنیم. اگر دوست دارید با نگاهی تازه به مسئله حماسه عاشورا نگاه کنید و درکی جدید از آن حاصل کنید، این کتاب به شما در این مسیر کمک می‌کند.

برشی از کتاب:

نگارنده در صفحه ۸۹ کتاب و در بخش نهم با عنوان «محرومان از عاشورا: لب تشنگانِ کنار دریا» و درتوضیح آن آشکار شدن فرجام عاشورایی را می آورد و در ادامه چنین می نویسد:

«یکی از آموزه‌های عاشورا آشکار شدن سرانجام‌هاست. تاریخ اسلام گواه ظهور بسیاری از عاقبت‌هاست و قیام کربلا نیز شاهد آشکار شدن عاقبت بسیاری از مسلمانانِ به ظاهر مؤمن است. گاهی ظاهر زندگی، گواه بر ایمان و پارسایی و تقوا و گاهی بر عکس آن است؛ ولی حقیقت امر این است که آشکار شدن سیمای باطنی افراد به‌طور ناقص در عالم برزخ و به‌صورت کامل در عالم آخرت انجام می‌پذیرد؛ البته جهاد و شهادت در راه خدا نیز گاهی عرصه تجلی واقعیت‌هاست. در کربلا عده‌ای خوش‌عاقبت و عده‌ای بدعاقبت نمایان گشتند. عده‌ای مورد لعن و نفرین و تعدادی نیز مورد مرحمت تاریخ و مردم قرار گرفته‌اند.»

ابو بصیر از امام باقر(ع) سؤال کرد: «مردی که برای دفاع از مالش مبارزه میکند، آیا اجر شهید دارد؟ امام فرمود: پیامبر خدا (ص) فرمودند: کسی که در راه دفاع از مالش کشته شود، شهید است. ابو بصیر پرسید: آیا جنگیدن با دزد جایز است؟ امام پاسخ دادند: اگر نجنگد مانعی ندارد...».

امام صادق (ع) نیز فرمودند: «کسی که دادخواهی کند و در آن راه کشته شود، شهید است».

همچنین صاحب جواهر مینویسد: مانند این روایت، روایتی دیگر از امام باقر (ع) است که از ابو مریم سؤال میکنند: «آیا میدانی دادخواهی چیست؟ ابو مریم پاسخ میدهد: فدایت شوم! اینکه فردی در راه دفاع از خانواده و اموالش و مانند آن کشته شود. امام باقر (ع) میفرمایند: ای ابو مریم، شناخت حق، از فقه به شمار می‌آید».

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد سوم از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان از نهج‌البلاغه شرح خطبه های ۱۸۱ تا آخر خطبه ها، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را در ۲۳۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۵۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم، خیابان معلم، پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha