شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسم عزاداری شب دوم محرم در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ تمام ایام سال، یوم الله است، ولی بعضی از ایام به خاطر حوادثی که در آن ایام اتفاق افتاده، ارزش بیشتر و شرافت بیشتری پیدا می کند، لذا تعبیر به ایام الله می شود، همان طوری که برخی از مکان ها شرافت پیدا می کند و بیت الله نامیده می شود.

جواد حیدری، از کارشناسان عقاید و کلام در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، در پاسخ به این سؤال که «چرا تا این اندازه که برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنیم و اشک می‌ریزیم برای سایر اهل بیت علیهم صلوات الله چنین نمی کنیم؟ آیا آن بزرگواران مهم نیستند؟» اظهار کرد: خداوند در سوره ی ابراهیم آیه ۵ می فرماید  «وَ ذَکِرهُم بایّام الله اِنَّ فِی ذلکَ لَآ یاتٍ لَکُلِ صبارٍ شکور»

وی بیان کرد: وظیفه ی همه ی ما یادآوری ایام الله است، ایام الله به زمان هایی گویند که امر خدا اِحیا شده، کلمة الله عُلیاء شده به تعبیر مرحوم علامه طباطبائی رحمة الله علیه، سلطنت الهی ظاهر شده هر چقدر ظهور سلطنت الهی، هرچقدر ظهور وحدانیت الله تبارک و تعالی بیشتر باشد، اهمیت آن ایام بیشتراست.

کارشناس  عقاید و کلام توضیح داد: تمام ایام سال، یوم الله است، ولی بعضی از ایام به خاطر حوادثی که در آن ایام اتفاق افتاده، ارزش بیشتر و شرافت بیشتری پیدا می کند، لذا تعبیر به ایام الله می شود، همان طوری که برخی از مکان ها شرافت پیدا می کند و بیت الله نامیده می شود.

وی افزود: وقتی ما تاریخ قبل و بعد از قیام عاشورا را تحلیل می کنیم، پی می بریم که اقدام، قیام، خروج و حرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام یک حرکت ویژه در تاریخ است، حرکتی که در عالم ظاهر موقعیتی که در عالم ظاهر داشت، بر هیچکدام از اهل بیت علیهم صلوات الله ایجاد نشده است.

کارشناس عقاید و کلام عنوان کرد: پس به خاطر این حرکت ویژه که قبل از قیام  بنا بود  «و علی الاسلام والسلام» حاکم شود ولی بعد از قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام کلمة الله بر تمام جهان ساری و جاری شد و ندای اسلام ماندگار شد، لذا حرکت ویژه تمجید و تجلیل ویژه می طلبد.

وی افزود: ما در ایام مصیبت تمام اهل بیت علیهم صلوات الله، عزاداری می کنیم، در ایام فرح آنها، خوشحال و شادمان  هستیم، اما حرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام حرکتی ویژه است، اهل بیت (ع) چنین دستوری به ما داده اند که عزای حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام تعظیم شود و ویژه برگزار شود.

حیدری اظهار کرد: وقتی زندگی آل الله علیهم صلوات الله را مرور می کنیم، می بینیم هیچ فردی در دنیا و در بین اهل بیت (ع)، مانند اتفاقاتی که بر امام حسین علیه السلام رخ داده، برایش اتفاق نیفتاده است و مسبوق به سابقه نبوده، حتی امام مجتبی(ع) می فرمایند «لَا یَوْمَ‏ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» .

وی خاطرنشان کرد: نتیجه اینکه زنده نگه داشتن یاد و نام و مکتب حسین بن علی علیه السلام، زنده نگه داشتن مکتب سایر اهل بیت(ع) هم هست؛ اگر اباعبدالله الحسین نبودند، اگر قیام و اقدام ایشان نبود نامی از اهل بیت(ع) باقی نمی ماند.

 کارشناس عقاید و کلام بیان کرد:  تکریم حسین بن علی(ع)، تکریم آل الله است، تعظیم عزای آن حضرت، تعظیم عزای آل الله است و چه کلام زیبا و حکیمانه است هر چند روایت نیست و آن اینکه: «الاسلام محمدیٌ الحدوث و حسینیٌ البقاء» اگر حسین بن علی(ع) نبود، اسمی از اسلام باقی نمی ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صابری IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    سلام و عرض تسلیت عالی تشکر