جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عزاداری

حوزه/ کارشناس کلام و عقاید گفت:دشمن به تمامی برکات اقامه عزای سید الشهدا(ع) واقف بوده و هست، به همین جهت در صدد تخریب، شبهه افکنی و سست کردن اعتقادات شیعه در زمینه اقامه عزاداری سیدالشهدا(ع) است.

جواد حیدری، از کارشناسان عقاید و کلام در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در پاسخ به این سؤال که «چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعه‌ای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداری‌کنیم؟» اظهار کرد: قرآن تاکید بر زنده‌نگه‌ داشتن نام شخصیت‌های الهی نظیر ایوب، ادریس، .. به جهت فضیلت‌های اخلاقی نظیر صداقت، صبوری، تواب بودن، و... دارد «واذکر فی الکتابِ ابراهیم انَّه کانَ صِدیقاً نبیاً» سوره‌ی مبارکه‌ مریم آیه ۴۱

 تأسی به معصومین (ع)

وی افزود: حضرات معصومین(ع) در رأس عزاداران بودند به گونه‌ای که امام سجاد(ع) به میزانی بر مصیبت پدر غریب‌شان گریه کردند، یکی از بکائین عالم محسوب می‌شوند، همچنین در ماه محرم کسی لبخند بر لب امام کاظم علیه‌السلام نمی‌دید.

این کارشناس دینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند «شیعتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» و نیز امام رضا(ع) به ابن شبیت فرمودند: «یابن شبیب ان کنت باکیا لشی فبک للحسین»

 انتقال مکتب و محبت به نسل‌های آینده

حیدری تصریح کرد: ارزش دوستی، محبت و مودت به حضرات آل‌الله به قدری مهم است که خداوند در قرآن می فرماید: «قُل لا اسئَلکم علیه اَجراً اِلَّا المَوَدَةَ فِی القُربی» لذا عزاداری اطاعت از امر خداوند عالم است.

 توجه به فوائد عزاداری

وی توضیح داد: نباید از فوائد عزاداری بر سید و سالار شهیدان غافل شد، فوائدی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و انسان سازی؛ همچنین بواسطه‌ی عزاداری روح حماسه و شهادت طلبی، شجاعت در جامعه تزریق می‌گردد و همین امر موجب شکست ناپذیری خواهد شد.

کارشناس عقاید و کلام اذعان کرد: بنابراین اقامه‌ی عزاداری موجب انتقالِ مودتِ آل‌الله به نسل‌های آینده، اطاعت از خدا و حضرات معصومینِ، سبب الگوگیری و حسینی شدن افرادِ‌ و موجب حسینی شدن جامعه، سببِ نشرمعارف اهل بیت، کمک به پیشرفت تکنولوژی و کمک به انسانیت است.

وی ادامه داد: دشمن به تمامی این برکات واقف بوده و هست به همین جهت در صدد تخریب، شبهه افکنی و سست کردن اعتقادات شیعه در زمینه  اقامه عزاداری سیدالشهدا(ع) است.

حیدری تاکید کرد: قرآن تاکید بر زنده نگه داشتن شخصیت‌های الهی و اهل‌بیت (ع) به صورت خاص تاکید بر زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا به شیوه‌های متعدد دارد که یکی از آن شیوه‌ها برپایی مجالس سوگواری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حج اکبر IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    تشکر از بیان پاسخ به شبهات
  • سلاله اخلاقی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام و عرض خداقوت بسیار عالی
  • صهبای کربلا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    رحم‌الله والدیکم
  • فیلسوف IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    فواید عزاداری بسیار است و غیر قابل کتمان. یکی از رهاوردهای برپایی خیمه ی حسینی تبیین جایگاه علم در اسلام است