جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام حسین

حوزه/ حیدری با برشمردن دلایلی به مردود و ساختگی بودن این داستان برای سیدالشهدا (ع) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، در برخی نقل ها آمده است: یزید بن معاویه عاشق و مشتاق به ازدواج با ارینب بنت اسحاق بود، ولی ارینب با پسر عمویش، عبدالله بن سلام، فرماندار عراق ازدواج کرد. معاویه با اطلاع از علاقه یزید به ارینب، عبدالله بن سلام را احضار کرد و با کمک ابوهریره و ابودرداء به او فهماند که قصد دارد دخترش را به ازدواج او درآورد، اما شرط دخترش طلاق دادن ارینب است. عبدالله پذیرفت و در حضور ابوهریره و ابودرداء، ارینب را طلاق داد، ولی معاویه از ازدواج او با دخترش منصرف شد.

معاویه ابودرداء را برای خواستگاری ارینب به عراق فرستاد. ابودرداء پیش از خواستگاری نزد امام حسین(ع) رفت و ماجرای خواستگاری یزید را برای او تعریف کرد. امام از او خواست ارینب را برای او نیز خواستگاری کند. ارینب پس از شناختن خواستگارانش کار خود را به ابودرداء واگذار کرد. ابودرداء حسین بن علی(ع) را محبوب‌تر دانست و ارینب با امام ازدواج کرد. پس از مدتی عبدالله بن سلام دچار تنگدستی شد و برای دریافت اموال امانتی خود نزد ارینب، به او مراجعه کرد. امام متوجه شد که آن دو همچنان به یکدیگر علاقمندند، ازاین‌رو، ارینب را سه‌طلاقه کرد و گفت که قصدش از ازدواج با ارینب، زیبایی و ثروتش نبود، بلکه تصمیم داشت او را به شوهرش بازگرداند و آنها دوباره ازدواج کردند.

وضوح ساختگی بودن

جواد حیدری، از کارشناسان عقاید و کلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  در اصفهان، در پاسخ به این شبهه که « آیا زمینه‌ساز واقعه‌ی عاشورا و کینه‌توزی یزید با امام‌حسین علیه‌السلام بخاطر جریان دختری به نام «اُرَینَب» است؟» اظهار کرد: بدون شک این بحث یک امر غیرواقع است.

وی بیان کرد: دلایل زمینه‌ساز کربلا و عاشورا در منابع معتبر شیعی و سنی به‌اندازه کافی بحث شده و جایی برای قبول جریانات ساختگی باقی نمی‌گذارد.

ضعف سندی

این کارشناس دینی تصریح کرد: منبع قابل‌ذکر برای این جریان ساختگی، کتاب الامامه و السیاسه، نوشته ابن قتیبه دینوری، از مصادر اهل سنت می‌باشد که این نقل بدون ذکر سند و مُرسَل بوده، لذا اعتباری ندارد: (الامامه والسیاسه، ج 1، ص 167 )

مخالفت با فقه شیعه

وی ابراز کرد: در متن این جریان ساختگی، اموری به امام حسین علیه‌السلام نسبت داده شده است نظیر سه بار طلاق در یک مجلس که با فقه مُسّلم شیعه که برگرفته از معارف آل‌الله علیهم‌السلام است در تعارض است و قابل‌پذیرش نیست. بنابراین جریان ساختگی و مردود است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 7
    همش حرف هاي ساختگي واقعا كي راست ميگه؟؟؟؟ وقتي به داستان از جنبه ديگش نگاه كني اونم با روسوم اعراب كلا قصه عوض ميشه. ثروت ارينب و زيبايي محصور كنندش همه نشون ميده اصل ماجرا چي بوده
    • مجیب IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 0
      با سلام و دروود اصل داستان وقتی ساختگی هست دیگه از جنبه ی دیگر به داستان نگاه کردن بی مورد هست
  • منصف IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    با سلام تشکر
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    11 0
    طرح شبهه و پاسخ گذرا در حد یکی دو پاراگراف با این مضمون که مطلب ساختگی بوده و سندش ضعیف است، زیبنده رسانه حوزه نیست و به‌نوعی بیشتر به ترویج شبهات کمک می‌کند! شاید بسیاری از خوانندگان از وجود چنین ادعایی بی‌خبر بودند و اکنون با بازنشر آن مطلع شدند، درحالی‌که پاسخ محققانه‌ای درقبال شبهه دریافت نکرده‌اند. این‌گونه مطالب تاریخی باید به صورت علمی طرح و بررسی شود و به صرف ارسال مطلبی از سوی خبرنگاران و انتشار خام و ناقص آن در سطح خبرگزاری، چنان‌که اشاره گردید، تبعات منفی خواهد داشت.
    • مخلص IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 1
      سلام بر شما استاد با دقت و صراحت ضعف سندی را بیان فرمودند. دیگر نیاز به هیچ توضیح دیگری نیست در عین حال از پاسخگویی روش برخورد با شبهات نیز فهم می شود که بسیار هوشمندانه است. تشکر از شما و استاد عزیز مقداری اطلاعات حدیثی را باید بالا ببریم
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    12 0
    1. داستان در منابع تاریخی و حدیثی مشهور و کهن ذکر نشده است، در حالی که اگر رخ داده بود، با شهرت و کیفیتی که در داستان آمده، حتماً در منابع حدیثی یا تاریخی ذکر می‌شد. تنها کتاب مشهوری که آن‌را آورده «الامامة والسیاسه» است که برخی در انتساب آن به «ابن‌قتیبه» تردید جدی کرده‌اند.(دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج4، ص459)؛ 2. ابو درداء، عویمر بن عامر یا عویمر بن قیس بنا بر نظر مشهور در زمان خلافت عثمان (31 یا 33) درگذشت. برخی وفات او را سال 38 یا 39 هجری دانسته‌اند (ابن‌عبدالبرّ،‌ الاستیعاب، ج3، ص1229 ـ 1230؛ ابن‌حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج4، ص622؛ ابن‌اثیر الکامل، ج3، ص129)، درحالی‌که داستان مذکور طبق این نقل در اواخر سلطنت معاویه و زمانی رخ داده که معاویه، یزید را به عنوان جانشین خود معیّن کرده بود. قطعاً در آن‌زمان ابو درداء، در حال حیات نبود و سال‌ها از درگذشت وی سپری شده بود؛ 3. در هیچ‌کدام از منابع شیعه و سنی ذکر نشده که امام حسین علیه‌السلام بعد از شهادت امام علی علیه‌السلام و رفتن به مدینه، در اواخر سلطنت معاویه، به عراق (کوفه) آمده باشند و مدت نسبتاً طولانی درنگ نموده و در آن‌جا ازدواج نمایند؛ 4. در داستان آمده که امام علیه‌السلام «ارینب» را سه‌طلاقه کردند، درحالی‌که از نظر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام سه‌طلاقه نمودن همسر در یک‌مجلس و بدون ازدواج مجدد با وی، ارزش ندارد و محقق نمی‌گردد. توجه به این مطلب نیز ضروری است که در هیچ‌کدام از منابع نیامده که علت یا یکی از علت‌های واقعه کربلا، این جریان بوده و یزید به جهت کینه‌ای که در این‌باره از امام حسین علیه‌السلام داشت، با حضرت جنگ کرد. برای مطالعه بیش‌تر در این‌باره و موضوعات مشابه، بهتر است به کتب و مقالات علمی و تحقیقی اساتید برجسته تاریخ اسلام مراجعه شود.
  • بابک IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 2
    ابودردا از اصحاب محمد پیامبر اسلام و از انصار است. او در بین صحابه به حکیم امت معروف است. ابودردا، معاذ، زید ابن ثابت، و ابوزید در جمع‌آوری قرآن نقش داشتند. ابودردا با سلمان فارسی پیوند برادری بست. جناب محقق لطفا کمی بیشتر دقت در تاریخ کن کسی که واسطه این مورد بوده عمروعاص بوده نه ابودردا
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      9 0
      جناب بابک عزیز، در متن منتشره در خبرگزاری آمده است: «معاویه ابودرداء را برای خواستگاری ارینب به عراق فرستاد. ...»، ما نیز با جست‌وجویی ساده و اقتباس از برخی مقالات تاریخی متذکر شدیم که: «ابو درداء، عویمر بن عامر یا عویمر بن قیس بنا بر نظر مشهور در زمان خلافت عثمان (31 یا 33) درگذشت. برخی وفات او را سال 38 یا 39 هجری دانسته‌اند، درحالی‌که داستان مذکور طبق این نقل در اواخر سلطنت معاویه و زمانی رخ داده که معاویه، یزید را به عنوان جانشین خود معیّن کرده بود. قطعاً در آن‌زمان ابو درداء، در حال حیات نبود و سال‌ها از درگذشت وی سپری شده بود؛» بنابراین، توضیح ما در تنقیص شخصیت جناب ابودرداء که ازجمله صحابی گرامی حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله محسوب می‌شوند نبود، بلکه عدم تطبیق تاریخی متن ادعایی یادآوری گردید. هم‌چنین در پایان به خود و خوانندگان گرامی متذکر شدیم که: «برای مطالعه بیش‌تر در این‌باره و موضوعات مشابه، بهتر است به کتب و مقالات علمی و تحقیقی اساتید برجسته تاریخ اسلام مراجعه شود.» معنای این سخن ساده نیز کاملاً واضح است، نگفتیم که ما محقق هستیم، بلکه عرض کردیم به آثار محققان رجوع شود. همان‌طور که خود نیز به‌عنوان یک علاقه‌مند به مباحث تاریخی، همین کار را انجام دادیم. موفق باشید.
    • سلام IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 1
      سلام هدف بیان وجود چنین نقل هایی در تاریخ هست .... در متن آمده: برخی چنین نقل کرده اند. بنا نبوده در متن همه نقل ها و یا همه ی نقد ها بحث بشه
  • بابک IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    اگر قصه واقعیت داشته باشد شما دارید می گوید ابو درداء را فرستاده برای خواستگاری اورینب من میگم اصلا پای ایشون در میان نبوده بلکه عمروعاص واسطه خواستگاری بوده چرا ناراحت میشید