پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
نشست حوزه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: تذکر لسانی در جامعه تأثیر گذار است و حداقل وظیفه ما، اخم و ناراحتی در مقابل زشتی هاست؛ بعضی در مقابل منکر حتی  اخم هم نمی کنند و بدتر از آن روی خوش هم نشان می دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی در ابتدای نشست این هفته شورای اداری مدیریت استان که صبح امروز با حضور معاونان مرکز مدیریت حوزه خواهران یزد برگزار شد با تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، آیه ۱۰۴ سوره آل عمران« وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ و باید از میان شما گروهی [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارو از زشتی بازدارند و آنان همان رستگارانند» قرائت کرد.

وی، نامگذاری هفته اول محرم به عنوان «امر به معروف و نهی از منکر»  و اهمیت آن در جامعه را یادآور شد و افزود: در آیات قران و روایات زیادی درباره آن سخن به میان آمده که از جمله همین آیه۱۰۴ سوره آل عمران است که خداوند برای ما انسان ها در این آیه سه وظیفه مهم  «دعوت به کار نیک وخیر»، «امر به خوبی ها» و «نهی از منکرات و زشتی ها» را برشمرده است که اگر انسان بتواند به این سه امر عمل کند جزء رستگاران خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: ما به عنوان عضوی از جامعه باید به سلامت جامعه بیندیشیم و نسبت به ناهنجاری ها نباید بی تفاوت باشیم بلکه  امر به معروف و نهی از منکر یک امر واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی هشدار داد: نباید در  زمینه انجام امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه کوتاهی شود زیرا بی تفاوتی نسبت به این موضوع قطعا پیامدهای منفی آن گریبان همه جامعه می شود.

وی افزود: بنابر نقلی از پیامبر اکرم (ص) مَثلِ ما همانند یک کشتی است که همه در آن ساکنیم، اگر کسی بخواهد صرفا در محلی که خود نشسته را سوراخ کند قطعا آب از آن سوراخ به داخل کشتی نفوذ می کند و همه از خوب و بد غرق خواهیم شد پس باید برای سلامت همه،آن  فرد را از این کار منع کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد بیان کرد: امام حسین (ع) با اینکه اطرافیان و دوستان نزدیک، امام را از رفتن به کوفه و عراق منع کردند ولی حضرت خود و یاران با وفا و اهلبیتشان را راهی کوفه و عراق کردند و دلیل این حرکت را در وصیت خود به محمد ابن حنفیه بیان نمودند که«، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی »؛ من برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکرکنم و به شیوه جد و پدرم حرکت نمایم».

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی افزود: امام حسین علیه السلام یکی از انگیزه های قیام خود را امر به معروف ونهی از منکر معرفی کردند و برای زنده شدن این امر جان خود، فرزندان و یاران را فدا کردند پس وظیفه همه پیامبران ، امامان ، صالحان، علماء، طلاب و...و تک تک افراد جامعه این است که امر به معروف و نهی از منکر را گسترش دهند.چراکه این امر مهم ضامن اصلاح سایر امور از فروع دین ماست و عمل به آن بر همه افراد جامعه واجب است .

وی تصریح کرد: افراط و تفریط در این امر درست نیست، بلکه باید هرجایی که منکری دیده شد بر اساس مراتب امر به معروف ونهی از منکر عمل و تذکر داده شود، بنابر فرمایش مقام مظم رهبری (مد ظله) تأثیر امر و نهی زبانی از تأثیر مشت پولادین حکومت ها بیشتر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطر نشان کرد: وقتی در مقابل یک منکر و کار زشتی همه تذکر لسانی بدهند این تذکر اثر خودش را در جامعه می گذارد، حداقل وظیفه ما، اخم و ناراحتی در مقابل زشتی هاست، بعضی در مقابل منکر حتی  اخم هم نمی کنند وبدتر از آن روی خوش هم نشان می دهند.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضران، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح شد و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha