جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ نذرها، وقف ها و اصل عزاداری به هر صورتی که امکان دارد، انجام شود؛ اما به صورت های جایگزین و شرایط جدیدی که همراه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان رسانه ای احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

       

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از موضوعاتی که در این ایام مورد سؤال قرار می گیرد، موضوع وقف است؛ چراکه برخی از موقوفات از قدیم تا به امروز برای این بوده که منافع آن صرف عزاداری سیدالشهدا(ع) شود.

زمین های کشاورزی فراوانی در روستاها داریم که وقتی برداشت می شود، باید فروخته شده و پول آن را صرف عزاداری امام حسین (ع) کنند و یا اجاره ساختمانی هایی همچون پاساژ و ... وقف سیدالشهداست و باید برای این امام همام خرج شود.

اما امسال با وضعیت فعلی، عوائد و منافع این وقف ها که باید صرف روضه خوانی شود، چگونه باید باشد؟

یکی از سوالات تولیت این وقف ها این است که من در جایی موقوفه ای دارم که هر سال از آن موقوفه برای عزاداری سیدالشهدا(ع) مصرف می کنم؛ امسال امکان اینکه به آن منطقه مسافرت کنم و این کار را انجام دهم، نیست؛ آیا می توانم این کار را تعطیل کنم؟

پاسخ این است که به هر شکلی که می توان، باید عمل به وقف شود؛ عمل به وقف همانند عمل به نذر است؛ اگر خودتان امکان ندارد بروید، کسی که در آنجا ساکن است را وکیل کنید و متولی این کار شود تا به وقف عمل گردد.

همچنین اگر امکان دارد در همانجا روضه خوانی انجام شود، باید همین کار انجام شود؛ و اگر در آن منطقه و روستا و شهر امکان برپایی چنین کاری نیست، همان حاصل موقوفه را یعنی همان منافع موقوفه را در شهر یا روستای دیگری حتما صرف هزینه عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) کنند.

در هر صورت عمل به وقف لازم است؛ منتهی با تغییر در شکل و تغییر در رفتاری که داده می شود، این کار انجام می پذیرد.

نکته دیگر نیز مربوط به وقف است که اگر در جایی چیزی همانند مغازه، ساختمان، زمین کشاورزی و ... وقف شده که منافع آن باید خرج عزاداری سیدالشهدا شود؛ مخصوصا وقف شده است برای اینکه خرج اطعام شود

در این مسئله هم مثل نذر است و تفاوتی ندارد؛ اگر باید خرج عزاداری شود، باید این کار را انجام داد؛ چراکه برای عزاداری منعی وجود ندارد و مسئولین بهداشتی هم با رعایت مباحث بهداشتی، منعی برای انجام عزاداری ندارند و باید برگزار شود؛ اما اگر بناست منافع وقف مصرف اطعام شود، می توان به شکل های گوناگون اطعام کرد و در ظرف های یک بار مصرف بهداشتی تهیه شده و بدون تجمع و با رعایت موازین بهداشتی به عزاداران دهند که با انجام این کار، عمل به وقف و عمل به تکلیف انجام شده مسئولیت شرعی بر عهده کسی نیست؛ فقط در اینجا شکل عوض شده و تغییر شکل اگر به نیت واقف لطمه نزند، از نظر شرعی مانعی ندارد.

بنابراین نذرها، وقف ها و اصل عزاداری به هر صورتی که امکان دارد، انجام شود؛ اما به صورت های جایگزین و شرایط جدیدی که همراه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha