سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کربلا؛ بین الحرمین میں سرخ عاشورائی فرش عزاء بچھا دیا گیا ہے

حوزه/"من می‌گویم، شما بگریید" در واقع گردآوری مجموعه ارزشمندی از مراثی عاشورایی شاعران بزرگ و معاصر و همچنین برخی شاعران جوان است که علیرضا قزوه زحمت گردآوری و انتشار آن را کشیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب مشتمل بر ۵ فصل و ۲۶۳ صفحه می باشد و بیش از ۱۵ سال پیش به همت انتشارات سوره مهر به زیور طبع آراسته شده است

در این اثر از شاعران بزرگی چون سیف فرغانی، مولانا جلال‌الدین بلخی، محتشم کاشانی، اقبال لاهوری و شاعران صاحب اثر معاصر همچون حمید سبزواری، محمدعلی مرادش و ده‌ها شاعر معروف و مشهور معاصر و شاعران نوقلم، مرثیه های عاشورایی آورده شده است

علیرضا قزوه در مقدمه این کتاب می آورد:" این سال‌های آخر، شعرهایی از اینجا و آنجا از برخی مداحان آشنا و نام‌آشنا می‌شوم که به جای آن که دل را بارانی کند، دل را به درد می‌آورد. برخی نیز داعیه ی خودنمایی دارند، حال آن که اصل در کربلا گم شدن است و به اصل خویش رسیدن. همین انگیزه‌ای شد تا این اشعار را در دفتری فراهم آورم و هدیه‌اش کنم به مداحان دل‌سوخته به‌خصوص آنان که به لحن عاشورا تکلم می‌کنند و حنجره‌شان وقف امام حسین (علیه‌السلام) و یاران او است. می‌توانستیم به جای این شعرها اشعاری انتخاب کنیم که زرق و برق الفاظش امروزی‌تر باشد، اما فرمان از دل گرفتم و حکایت چنین شد که می‌بینید. در این دفتر ضعف‌های دستوری و زبانی و به‌خصوص محتوایی کمتر به چشم می‌آید.

گردآورنده، عناوین فصل ها را به این صورت نامگذاری کرده است: "فصل اول: این حسین کیست؟، با کربلا، با حسین (ع)»، «فصل دوم: ای پدر جان همرهان بستند بار ... به شهیدان هاشمی، حضرت علی اصغر، حضرت علی اکبر و حضرت ابوالفضل العباس(ع)»، «فصل سوم: ناله عشق است و آتش می زند (دمی با اصحاب وفادار امام)»، «فصل چهارم: گودال قتل گاه پر از بوی سیب بود (یک شب و روز عاشورا)» و «فصل پنجم: زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم (بعد از عاشورا)». هر فصل با شاعرانی آورده شده است که مرثیه ای در این باب سروده اند. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha