جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زنان عاشورایی

استاد جامعة الزهراء گفت: روشنگری‌ها و خطبه‌های آتشین حضرت زینب(س)، نهضت سیدالشهداء را زنده نگه داشت.

طاهره حیدری مجد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص واقعه ماندگار عاشورا و نقش مهم بانوان در این رویداد بزرگ اظهار داشت: قیام امام حسین(ع) مکتب انسان ساز و نهضتی است که توانست راه هدایت و تکمیل دین خدا را برای ما انسان ها به عنوان بزرگترین امانت الهی به یادگار بگذارد.
استاد جامعه الزهراء افزود: در قیام امام حسین(ع)، برادر با وفایش و مردان بزرگی حضور داشتند، همچنین زنانی نیز بودند که به روایت دانشمندان اسلامی اگر حضور آن زنان نبود، چه بسا قیام به ثمر نمی نشست.
وی تصریح کرد: زنانی که در مکتب امام حسین(ع) بزرگ شده اند و با ائمه همراه بودند و در نهضت نقش آفرینی و در قیام سیدالشهدا حضور داشتند سه دسته بودند، عده ای از زنان قبل از کربلا به زمینه سازی پرداختند و عده ای در صحنه عاشورا نقش آفریدند و تعدادی نیز پس از واقعه عاشورا به ایفای نقش پرداختند.
حیدری مجد بیان کرد:از جمله کارهایی که زنان در عاشورا برعهده داشتند روحیه دادن به فرزندان و همسران شان بود، حضرت زینب دو فرزندش در راه امام حسین(ع) شهید شد و یا رباب همسر سید الشهدا فرزند شیر خوار را فدا کرد و یا مادر قاسم در کربلا حضور داشت و دو فرزندش عبدالله و قاسم را همراهی کرد.
وی عنوان کرد: زنانی که در کربلا بودند که در راه سید الشهدا ایثار و از امام شان حمایت کردند، یکی از زنان تاثیر گذار مادر وهب بود که در روز عاشورا به حمایت از امام حسین(ع) حضور یافت و پس از شهادت فرزندش سر او را به سمت مادر پرتاب کردند و مادر آن را بعد از زیارت به سمت دشمن پرت کرد و گفت چیزی که در راه خدا داده ایم پس نمی گیریم.
استاد جامعة الزهراء خاطرنشان کرد:همچنین ماریه دختر سعد از قبیله عبدالقیس و از شیعیان بصره بود که خانه اش را در اختیار مجاهدان قرار داد و دو فرزندش نیز در عاشورا حضور داشتند.
وی گفت: زنانی که اهل بیت را تشویق می کردند زیاد بودند، همچنین بحریه مادر امر ابن جناده زنی سلحشور بود که بعد از شهادت همسرش به حمایت از پسرش رفت و وارد صحنه شد و پسرش را تشویق کرد بعد از شهادت سرش را پرت کردند، صبر و ایثار و مقاومت زنان در کنار امام حسین(ع) بی بدیل بود
حیدری مجد افزود: عروس امام حسن(ع) نیز در جنگ حضور داشت و بعدها مجروح شدند، در این واقعه زن هایی بودند که بعد از جریان عاشورا با خطبه و ایثار و همراهی اسرا ثابت کردند که زنان می توانند نقش موثری داشته باشند.
وی بیان کرد: روشنگری‌ها و خطبه‌های آتشین حضرت زینب(س)، نهضت سیدالشهداء را زنده نگه داشت، زینب(س) در حفظ قیام امام حسین(ع) بعد از عاشورا در مجلس یزید و عبیدالله و بازار شام و دروازه کوفه خطبه های زیادی خواند.
استاد جامعه الزهراء با ضرورت احیای خطبه‌خوانی در آئین‌های عاشورایی عنوان کرد: خطبه خوانی از جمله موضوعاتی است که از آن غفلت شده در حالی که ابعاد حماسی و معرفتی قیام عاشوراست، باید در کنار روضه خوانی به خطبه خوانی نیز توجه شود.
وی تصریح کرد: بایدخطبه های تاثیر گذار حضرت زینب(س) را مرور کنیم، قیام توابین نتیجه خطبه های حضرت زینب(س) است، حضرت زینب باعث شد در مجلس یزید افرادی از بزرگان و فرماندهان توابین و احیا گر خون امام حسین(ع) شوند.
حیدری مجد خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی زیاد دیده ایم زنانی در کنار همسرانشان در انقلاب بودند، اگر همراهی این عزیزان نباشد تاثیر عکسی در مسیر الهی دارد، صبر و ایثار و مقاومت حضرت زینب(س) بسیار اثربخش بود.
وی افزود: همسر امام حسین مجتبی(ع) در کربلا هنگامی که قاسم نزد مادر آمد نوشته ای از پدر به او داد و گفت باید به میدان بروی و حسین یاری کنی، در واقعه دو فرزند ۱۱ و ۱۳ ساله در جنگ بودند، یک مادر به قدری روحیه مبارزه دارد که این گونه ایثار می کند.
استاد جامعة الزهراء تصریح کرد: بعد از عاشورا ۳۶ سال در مدینه خفقان و جنگ سختی بود و دشمن مال و ناموس مردم را برای خود حلال می کردند، ارکان حفظ قیام بصیرت و آگاهی است و بانوان با روشنگری مانع از فراموشی عاشورا شدند.
وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) نیز وقتی دید حق علی(ع) را پایمال کردند به روشنگری پرداخت همان طور که اوج عظمت روحی را در زینب و سکینه در کربلا می بینیم.
حیدری مجد اظهار داشت: عاشورا بزرگترین واقعه تلخ بشریت بود و خضرت زینب توانست این بحران عظیم را مدیریت کند، از نظر علمی ثابت شده زنان دارای قدرت فهم و درک و هوش می توانند به مدیریت بحران بپردازند و حضرت زینب در روز عاشورا در سخت ترین شرایط، بحران را مدیریت کرد.
وی گفت: ایشان اسارت را تغییر ماهیت دادند و گفتند جز زیبایی ندیدند، حادثه عاشورا از مهم ترین حوادث تاریخ بشریت بوده که نقش به سزایی در حیات و رشد و گسترش اسلام داشته و همچون چراغی پرنور مسیر اسلام و مسلمین را روشن کرده است و از بزرگترین حوادث تاریخ بوده است.
استاد جامعة الزهراء بیان کرد: اگر مسلمین حقیقتا زندگی ائمه معصومین علیهم السلام  و به خصوص عزیزانی که در کربلا بودند وبه  شهادت رسیدند و اسیر شدند را الگوی خود قرار دهند مسیر حفظ دین را می یابد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha