شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اقبالی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری به هویت طلبگی آسیب می‌زند گفت: فکر و آداب و اخلاق و گفتار و رفتار طلاب که هویتی طلبگی را تشکیل می‌دهد در محیط مدرسه شکل می‌گیرد، وقتی از فضای مدرسه و تربیتی فاصله گرفته شود، خواه ناخواه، فضاهای دیگر بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برنامه‌های مدرسه علمیه علوی در سال جدید، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود سال تحصیلی جدید را به‌صورت حضوری برگزار کنیم و تمهیدات لازم اندیشیده شده بود، ولی با توجه به‌شدت گرفتن کرونا در شهر قم قرار شده است که فعلاً به صورت مجازی باشد.

وی بیان کرد: از پایه دوم تا ششم کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و به صورت آنلاین خواهد بود، ولی در پایه اول به دلیل حساسیت خاصی که دارد نیاز است یک دوره میثاق برگزار شود. فعلاً برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از حدود ۲۰ شهریور اگر زمینه فراهم شود دوره میثاق را برگزار کنیم.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: ساختاری که مربوط به فضای مجازی است را آماده کرده‌ایم ولی هدف ما این است که با بهتر شدن وضعیت کرونا آرام‌آرام کلاس‌ها را به صورت حضوری یا تلفیقی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: در این اصل که آموزش باید به صورت حضوری باشد شکی نیست؛ حضور طلبه فقط منحصر در بحث آموزش نیست، بلکه مسائل تربیتی و ارتباطاتی که مجموعه مدیریت با طلبه دارد و فضایی که در کلاس‌های حضوری ایجاد می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با فضای غیر حضوری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: در این دو سالی که فضای مجازی حاکم شده است، برنامه های آموزشی و تربیتی مشکلاتی را در پی داشته است؛ نظارت در فضای مجازی هم از ناحیه اساتید و هم مدرسه کمتر است.

وی افزود: میزان فراگیری و یادگیری در آموزش غیر حضوری به مراتب کمتر است؛ در آموزش‌های حضوری در محفل استاد سوال و پرسش راحت‌تر انجام می‌شود و از طرف دیگر به دلیل معضلات اینترنت، مشکلاتی در روند کار آموزشی صورت می‌گیرد.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: ارتباط استاد و مربی و مشاور با شاگرد تأثیر بسیاری در ارتقای رشد تربیتی و اخلاقی طلبه‌ها دارد ولی آموزش غیر حضوری این ارتباط را بسیار کم کرده است.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های معنوی و مذهبی تأثیر به مراتب بالایی دارد، ولی متأسفانه در فضای مجازی از بین می‌رود یا کم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌ها به صورت غیر حضوری به هویت طلبگی آسیب می‌زند گفت: فکر، آداب، اخلاق، گفتار و رفتار طلاب که هویتی طلبگی را تشکیل می‌دهد در محیط مدرسه شکل می‌گیرد، وقتی از فضای مدرسه و تربیتی فاصله گرفته شود خواه ناخواه فضاهای دیگر بر آنها تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: انس و علاقه‌ای که به فضای مجازی پیدا می‌شود ممکن است هویت طلبگی را عوض کند.

مدرس مدرسه علمیه علوی قم گفت: در زمانی که بحران‌ها و ضرورت‌ها پیش می‌آید فضای مجازی کاربرد خوبی می‌تواند داشته باشد، ولی آن چیزی که خطرآفرین است دوری از فضای طلبگی است.

وی بیان کرد: در این فضایی که زندگی می‌کنیم و با توجه به وضعیت کرونا ارتباط نسل جوان ما با فضای مجازی به‌مراتب بیشتر شده است و خواه ناخواه طلاب برخی مدارس که گوشی اندرویدی نداشتند، ولی امروز مجبور شدند که گوشی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی گفت: فضای مجازی برای نسل جوان به ویژه طلبه یک مدیریت را می‌طلبد، لذا مسئولان حوزه و کارشناسان و کسانی که می‌توانند نقشی داشته باشند بررسی کنند که چه باید کرد.

وی تصریح کرد: به قدری ارتباطات فضای مجازی بر زندگی ما غلبه پیدا کرده است و انس و علاقه به این فضا زیاد شده است که اگر بخواهیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: مدیریت وضعیت پس از کرونا هم بسیار مهم است، طلاب دو سال از فضای مدرسه به دوره بوده‌اند و با آن فضا رشد کرده‌اند و باید دوباره به فضای مدرسه برگردند و مشکلات و آسیب‌های خود را خواهد داشت.

وی عنوان کرد: شرایط بسیار حساس است و باید کمر همت بسته شود و راهکارهای برون رفت از مشکلات پیش‌بینی شود و نباید موکول کنیم به هر زمانی که حضوری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha