سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست ظرفیت فضای مجازی دوران پسا آمریکایی

حوزه/ سلسله نشست های پیش رویداد همایش بین المللی جهان پسا آمریکا با موضوع «ظرفیت های فضای مجازی دوران پسا آمریکایی» با حضور پژوهشگران و کارشناسان مسائل بین المللی به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست که از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت الاسلام محمدعلی رنجبر کارشناس مسائل استراتژیک و راهبردی، حسین دهقانی پژوهشگر حوزه علوم انسانی و حجت الاسلام محمد جواد نوروزی رئیس گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سخنرانی کردند.


در این نشست موضوعاتی با عنوان مطالعه تطبیقی ظرفیت های پسا نزول در آمریکا، بررسی و تبیین فروپاشی کلان روایت های آمریکایی در فضای مجازی و نظریه حکمرانی فضای مجازی و دنیای پسا آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در ابتدای این نشست، حجت الاسلام مهدی مشکی باف دبیر علمی این نشست اظهار داشت: این همایش با موضوعیت فضای مجازی و وضعیت آمریکا در دوره های مختلف و دوران پسا آمریکایی برگزار شد.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی روز قدس در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ گفت: ایشان فرمودند" امروز موازنه‌ی قوا به نفع دنیای اسلام تغییر یافته است. حوادث گوناگون سیاسی و اجتماعی در اروپا و آمریکا، ضعفها و اختلالات عمیق ساختاری و مدیریّتی و اخلاقی غربی‌ها را در برابر جهانیان عریان کرد. قضایای انتخابات در آمریکا و آزمون بشدّت رسوای مدیران پُرمدّعا و متکبّر آن، و نیز مواجهه‌ی یک‌ساله‌ی ناموفّق با کرونای همه‌گیر در آمریکا و اروپا و حواشی شرم‌آور آن، و آشفتگی‌های سیاسی و اجتماعی اخیر در مهم‌ترین کشورهای اروپایی، همه نشانه‌ی سیر نزولی و افولی اردوگاه غرب است."


دبیر علمی این نشست ادامه داد: همچنان رهبری در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در سال ۱۳۹۹ بیان داشتند:" این کسانی که تصوّر غیر واقعی از توانایی‌های آمریکا و بعضی از قدرتهای دیگر دارند، بایستی به واقعیّات درست توجّه کنند. هیاهوی قدرت های جهانی زیاد است و با همین هیاهو بزرگ‌نمایی می کنند واقع قضیّه این نیست. حالا در همین قضایای اخیری که در آمریکا اتّفاق افتاد، این مسئله‌ی سقوط ترامپ با این وضع مفتضح و حوادثی که حول ‌و حوش این قضیّه اتّفاق افتادکه چیزهای کوچکی نیست "


وی بیان داشت: رهبری در همین دیدار اعلام کردند که "این افول یک رئیس‌جمهور ناباب نبود؛ افول آبروی آمریکا بود، افول قدرت آمریکا بود، افول انتظام اجتماعی آمریکا بود؛ این را من نمی گویم، این را خودی هایشان گفتند؛ صاحب‌نظران برجسته‌ی سیاسی‌شان اعلام کردند که نظام آمریکا از درون پوسیده است؛ این را خود آمریکایی‌ها در این قضایای اخیر گفتند؛ گفتند نظام اجتماعی آمریکا از درون پوسیده است؛ خیلی حرف بزرگی است؛ بعضی‌های دیگر گفتند که دوران پساآمریکا آغاز شده است؛ اینها حرفهای آنها است. خب، واقعیّت قضیّه این است. البتّه از لحاظ اقتصادی هم مشکل دارند امّا مشکل عمده‌ی آنها از لحاظ انتظام نظام اجتماعی و نظام سیاسی آنها است که نشان‌دهنده‌ی این است که بکلّی متزلزلند."


مشکی باف با اشاره به اینکه مساله افول آمریکا یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد بررسی قرار می دهیم گفت: یکی از مهمترین مسائلی که پیرامون ماست این بحث افول و فهم جریانی افول در فضای حقیقی و مجازی است.


وی افزود: مباحث مختلف در این نشست برگزار می شود تا جریان شناسی در این زمینه صورت گیرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha