دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: نشانه های زوال و افول قدرت آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگری عیان و آشکار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که نشانه های افول و زوال هژمونی و امپراطوری آمریکا بیش از هر زمان دیگری مشهود است، اظهار داشت:نظر و دیدگاه صاحب نظران و نخبگان غربی همچون برژنسکی، نوام چامسکی، فرید زکریا، ساموئل هانتینگتون، فوکویاما، و ... در کنار واقعیت‏های اجتماعی امروز ایالات متحده نشان می دهد که امروز قدرت آمریکا بیش از هر زمان دیگری کاهش یافته و این مساله به خصوص با سرکارآمدن ترامپ شتاب گرفته است.

وی افزود: البته علل و عوامل متعددی در رابطه با افول و زوال امپراطوری آمریکا قابل رصد و بررسی است که از آن جمله می توان به افول اقتصادی، افول بین المللی،افول فرهنگی، افول اجتماعی و بالاخره افول نظامی اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پس از قضایای مربوط به حادثه 11 سپتامبر سال 2001 و نیز بحران‏های اقتصادی سال 2008 و به طور اخص بحران وال استریت و پس از آن ها بحران های مربوط به حاکمیت دونالد ترامپ، اینک نظام سیاسی و اقتصادی ایالات متحده در شکننده ترین وضعیت خود به سر می برد.

وی گفت: همچنین در بررسی نشانه ها و علایم خارجی زوال و فرو پاشی آمریکا می توان به مواردی چون مشکلات عقیدتی و فکری و معرفتی (گذر از لیبرالیسم)، عدم پایبندی به ملاک‏ها و معیارهای لیبرالیسم، حمله به دیگر کشورها، نظامی‏گری، خشونت،دوری و رقابت آمریکا و اتحادیه اروپا، بدهکارترین اقتصاد جهان با بیش از 21  تریلیون دلار بدهی و نیز کسری بودجه به میزان یک تریلیون دلار اشاره کرد، ضمن آن که با توجه به شرایط اقتصادی امروز، احتمال خروج دلار از چرخه اقتصاد جهانی بسیار بالاست.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین با اشاره به نفرت عمومی بسیاری از مردم جهان از آمریکا و سیاست های خصمانه و استکباری آن بیان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری، دولت آمریکا در هیچ کشوری و میان هیچ ملتی، وجهه عمومی ندارد و شعار مرگ بر آمریکا دیگر شعار اختصاصی ملت ایران نیست، چرا که در بسیاری از کشورها نیز گفته می‏شود.

وی با بیان این که علاوه بر این مسایل حتی کارشناسان و صاحب نظران، احتمال فروپاشی داخلی در آمریکا و استقلال طلبی ایالت های این کشور را بسیار جدی می دانند، گفت: ناامیدی و افسردگی آمریکایی ها نیز امروز غیر قابل انکار است،چه آن که در وضعیت فعلی، آمریکایی‏ها  از حاکمیت و دولت های خود بیش از 67 درصد ناراضی هستند که به این مساله باید موارد دیگری چون شکاف ها و نارضایتی اجتماعی ، مشکلات اجتماعی و تبعیض نژادی، فقدان عدالت اجتماعی، افزایش بی رویه تعداد زندانیان و نیز تشدید فعالیت گروه‏های افراطی را اضافه کرد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha