شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
افول آمریکا

حوزه/ پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت: امکان افول در فضای مجازی بحث دشواری است، چرا که این فضا در اختیار آمریکا و شرکت های بزرگ اینترنتی در آمریکاست از این رو بعضی ها معتقد هستند که حضور در فضای مجازی بازی کردن در زمین دشمن نیست ضمن اینکه ما می توانیم از این فضا، آمریکا را علیه آمریکا به کار بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حسین دهقانی در نشست «ظرفیت های فضای مجازی دوران پسا آمریکایی» که به صورت وبینار برگزار شد با اشاره به مطالعه تطبیقی ظرفیت های پسا نزول در آمریکا اظهار داشت: افول به معنای سقوط دفعی نیست بلکه یک فرایند است که چند دهه امکان دارد طول بکشد از این رو باید از این فرصت استفاده کرد.

وی افزود: نیاز است تا نیم نگاهی به وضعیت آمریکا در دوره پیش از افول داشته باشیم، آمریکا تا مدتها به «سرزمین فرصت‌ها» شناخته می‌شد و در دهه‌های بعد با نهضت های سیاهان آمریکا با عنوان «من یک رویا دارم» مواجه هستیم.

این کارشناس، ادامه داد: جان فیتز جرالد کندی درباره قدرت سیاسی آمریکا گفته بود که "سوال نکنید که کشورتان برای شما چه کردید بپرسید که شما برای کشورتان چه خواهید کرد" که این امر نشان از حاکمیت سیاسی کشور آمریکاست.

وی با اشاره به افول قدرت آمریکا گفت: نظریه پردازیه هایی است که توسط دانشمندان انجام شده فوکویاما در نظریه پایان تاریخ مدعی است که آخرین دستاورد بشر در حوزه نظامی و سیاسی است.

دهقانی بیان داشت: اکنون با پرسش هایی مواجه می شویم که آیا امکان افول وجود دارد یا خیر؟ وضعیت پساافول چه خواهد شد؟ظرفیت های افول آمریکا چیست؟ امکان افول در فضای مجازی زیاد است اتحادیه جماهیرشوروی فروپاشید از این رو در فضای حقیقی می توان افول و نزول قدرت ها را دید همچنین فروپاشی برج های دوقلوی آمریکاست شاید این حادثه واقعا فروپاشی آمریکا را در حوزه نظامی و سیاسی تصریح کرد.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از افغانستان از دیگر وقایع فروپاشی آمریکاست گفت: آمریکا ۲۰ سال در افغانستان بود و نزدیک ۲۰۰ سال این کشور را عقب نگه داشت که بسیاری از مردم کشته و آواره شدند و اکنون صدها سال نیاز است تا این کشور بازسازی شود از این رو می شود تصور کرد که آمریکا در فضای حقیقی فروبپاشد.

پژوهشگر حوزه علوم انسانی افزود: امکان افول در فضای مجازی بحث دشواری است چرا که این فضا در اختیار آمریکا و شرکت های بزرگ اینترنتی در آمریکاست از این رو بعضی ها معتقد هستند که حضور در فضای مجازی بازی کردن در زمین دشمن نیست ضمن اینکه ما می توانیم از این فضا، آمریکا را علیه آمریکا به کار بگیریم.

وی ادامه داد: باید مباحثی از جمله خروج آمریکا از افغانستان را به مردم معرفی کنیم و به پیامدهای آن بپردازیم. بعضی ها با مطرح کردن بحث حامیان و مخالفان طالبان درصدد کمرنگ کردن خروج آمریکا بودند.

دهقانی با اشاره به اینکه آمریکا مدعی است که بزرگترین دموکراسی جهان است گفت: در حالی که قتل جورج فلوید و وقایع بعد از آن و کیفیت برخورد سیستم امنیتی و سیاسی این موضوع را به حاشیه برد.
وی بیان داشت: همچنین، انتخابات آمریکا این موضوع نشان داد که این انتخابات به بزرگترین تقلب دنیا معروف شد و متمکن های آمریکا که به شکل گاوچران وارد شدند همه آنها را دیدند.
این کارشناس با بیان اینکه باید به ترسیم احتمالات پسا افول بپردازیم گفت: در این زمینه فرضیاتی از جمله آیا فروپاشی آمریکا در فضای حقیقی مساوی با افول در فضای مجازی است؟ تسلط آمریکا در فضای مجازی حفظ شود یا جایگزینی یک قدرت به جای قدرت دیگر؟ آیا خود فضای مجازی تبدیل به قدرت مستقل شود و گروه های مخاطب ظرفیت های پسا گروه چه کسانی هستند را باید در نظر بگیرم.
وی ادامه داد: نقش دولت دولت و نهادهای دولتی و تشکل های فرهنگی در این زمینه مهم است، بخش تبلیغ دین در فضای پساافول بهترین فرصت را برای ارائه اندیشه پیدا می کنند از این رو در فضای حقیقی اگر افول اتفاق بیافتد ظرفیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون ۱۲۰ اندیشکده آمریکایی علیه ایران کار می کنند ما نیز باید در فضای مجازی فرصت سازی و ظرفیت سازی کنیم و میدان را در دست بگیریم.

دهقانی با اشاره به اینکه اکنون فضای مجازی تخصصی شده است گفت: بر اساس اطلاعات این فضا به سه بخش تبدیل شده است اینستاگرام به تخریب زندگی اسلامی، توییتر به تخریب باورهای دینی و تلگرام به تخریب باورهای ملی پرداخته است.

وی تاکید کرد: در فضای مجازی نیاز به حضور و امکانات دولتی نیست و می توان به سرعت اقدام کرد و از دسترس پذیری فضای مجازی از لحاظ زمانی، مکانی و مالی بهره برد چرا که در این فضا امکان دسترسی به مخاطب دست اول وجود دارد.

پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت: ۶۰ درصد مخاطبان در فضای مجازی ایران جوانان هستند. می توانیم یک مدل و سبک زندگی شبیه به لیبرال دموکراسی را معرفی کنیم و امکان ارائه نظریه سیاسی انقلاب اسلامی را داریم از این رو می توان برای گسترش نظریه انقلاب اسلامی فضایی ایجاد و از آن بهره برد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha