جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علامه حسن زاده آملی

علامه حسن حسن‌زاده آملی دقایقی قبل در بیمارستان امام رضا علیه السلام آمل دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، علامه حسن حسن زاده آملی که صبح روز شنبه سوم مهر به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان امام رضا علیه السلام آمل بستری شد، دقایقی قبل دار فانی را وداع کرد.

 علامه حسن‌زاده آملی متولد سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل، فیلسوف، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است.

این عالم برجسته و شهره جهان اسلام در ادبیات، ریاضی، هیئت و ... تبحر خاص داشت و به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز مسلط بود و اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.

 ایشان آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و ... دارد. همچنین برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی چون اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آنها شرح و حاشیه نگاشته است.

مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سید محمدحسن الهی از اساتید ایشان بودند.

علامه حسن‌زاده آملی، آثار فلسفی و عرفانی مهمی مانند شرح منظومه، اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری را در دوره‌های متعدد تدریس کرد.

مرحوم علامه حسن‌زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساندند.

علامه حسن‌زاده آملی دارفانی را وداع گفت

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 0
    این مصیبت بزرگ را محضر حضرت حجت سلام الله علیه تسلیت عرض می کنم. متاسفانه حوزه های علمیه از علمای ربانی و عرفای صمدانی ، دارد خالی می شود خداوند به حوزه ها عنایت فرماید ان شاء الله.
  • سید IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 0
    خدا بیامرزدش انشاالله با اهل بیت علیهم‌السلام محشور شوند
  • سید محمد جواد IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 0
    از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش آجرک الله یا صاحب الزمان
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 0
    إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
  • سارا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    خدا رحمتشون کنه. هم السابقون و نحن اللاحقون
  • محسن تقوی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 0
    حقیقتا ثلمه ای وارد شد حوزه های علمیه داغدار شدند چه گوهری از دستمان رفت
  • سمیرا IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    7 0
    خدارحمتشون کنه روحشون شاد به یک صلوات اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • شیردل IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    6 0
    این ضایعهههه دردناک هرگز جبران شدنی نخواهد بود.. تا کی دوباره دنیا بتونه فرزندی مثل ایشون و عالمی این چنین جلیل القدر داشته باشه.. تسلیت محضر حضرت حجه بن الحسن و رهبر عزیز و فرزانه..و تسلیت ب مردم عزیز کشورم
  • م م پ IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 0
    عکس بی کیفیت تر از این نبود که بگذارید ؟!!!!!!!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 2
    ی که وجودت همه علم وادب __ عشق و صفا بوده ای و لطف رب __زین همه یاران تو اهل تمیز __کیست بگوید که تو رفتی عزیز__ مرد خدا زنده کند مرگ را ___زیر قدم له کند او ارگ را __ مرده منم کز ادب و عقل وفهم __ مانده ،نصیبم نشده هیچ سهم _ علامه ی شهیر حضرت آیة الله حسن زاده ی آملی رضوان الله تعالی علیه ، تمام وجود با برکتش علم و زهد و عقل و تقوی بود .
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    3 0
    مظهر علم و ادب وهر فنون ___ بحر کمالات و دیانت کنون __ سوی خداوند جلیل باز گشت __ زندگی بهترش آغاز گشت ___ غصه و اندوه برای من است ___ چون که کنون داده ام او را ز دست _رضوان خدای تعالی بر حضرت علامه شهیر آیة الله حسن زاده آملی .
  • رضایی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    3 0
    مرد خدا به خدا پیوست
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    ایشان هم واکسن زده بودند اما مشکلات ریوی بعد از واکسن عوارض ریوی نام دارد و قبل از آن کروناست!
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیز ، لابد خوانده یا شنیده اید که حضرت علامه ی بزرگوار رضوان الله تعالی علیه ذوفنون بودند و طب سنتی را نیز بخوبی میدانستند ، ضمن آن که آن را طب اسلامی هم نامگذاری نکردند و در عین حال به بیمارستن و پزشک رجوع کردند و به توصیه های پزشکان نیز خیلی خوب عمل می کردند . پس خوب است که بنده و جنابعالی نیز کاسه ی داغتر از آش نشویم و زیره به کرمان نبریم که از آن بزرگوار باید بیاموزیم . این را نیز بدانیم که علم از هرجاکه باشد در اسلام محترم است که پیامبر اکرم در آن روزگاران که در چین شرک مطلق حامیت داشت فرمودند علم را بطلبید اگر چه در چین باشد . ضمناََ در عین آن که طب سنتی علم است ، اما قادر به در مان همه ی درد ها نیست مثلاََ عمل جراحی پروستات را چگونه میتواند انجام دهد؟ ضمن آن که بخاطرمان بسپاریم که همانگونه گفتن بادمجان اسلامی ، نخود و لوبیای اسلامی ، هندسه ی اقلیدسی اسلامی ، عدد چهار و...مضحک است گفتن طب اسلامی نیز مضحک است . پس مبادا خدای نا خواسته نا آگاهانه تحت تأثیر دشمنان اسلام قرار بگیریم که میخواهند با طرح این قبیل سخنان وانمود کنند اسلام با علم مخالف است اسلامی که میفرماید طلب علم بر هر مسلمانی فریضه است. ان شاءالله موفق و مؤید و سر بلند باشید . با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .