پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
واعظی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: مرحوم علامه شعرانی در اجازه اجتهادی که به علامه حسن زاده می دهد، می نویسد «بیست سال بلکه بیشتر او را آزمودم و او را امتحان کردم و هیچ چیزی که مایه عیب او باشد و بتوان از او عیب بگیرم، پیدا نشد، جز جدیت و اجتهاد و تلاش علمی و عملی از او ندیدم».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، غروب پنج شنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم علامه ذوالفنون، حسن زاده آملی که در گلستان شهدای اصفهان به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، با اشاره به ویژگی های این عالم فقید، اظهار کرد: علامه از مفاخر حوزه علمیه بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: مرحوم علامه شعرانی در اجازه اجتهادی که به علامه حسن زاده می دهد، می نویسد «بیست سال بلکه بیشتر او را آزمودم و او را امتحان کردم و هیچ چیزی که مایه عیب او باشد و بتوان از او عیب بگیرم، پیدا نشد، جز جدیت و اجتهاد و تلاش علمی و عملی از او ندیدم».

وی ادامه داد: علامه حسن زاده آملی همیشه می‌گفت «در این دنیا کاری مهمتر از خودسازی نداریم و نسبت به این مسئله بسیار مقید بود و درمقدمه  کتاب معرفه النفس هم این مطلب را بیان کرده است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی  با اشاره به سیر و سلوک علامه حسن زاده آملی، اظهار کرد: حضرت آیت الله جوادی می‌ فرمود «از ایشان پرسیدم چرا اینقدر خود را اذیت می کنید، می‌گفت آدم شدن خون دل خوردن و با مژه کوه کندن است.»

وی عنوان کرد: علامه حسن زاده آملی رسالت خود را پاسداشت علوم اصیل و سنتی می دانست. برخی از کتبی که آن مرحوم درس داد، شاید بسیاری از فضلای ما یک بار هم نبینند چه برسد به اینکه بخوانند و تدریس کنند. علامه یک دائره المعارف متحرک نسبت به شاخه های معارف اسلامی بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در مورد علامه، خاطر نشان کرد: رهبری فرمودند علامه کسی بود که باید روزگارانی بگذرد که ما بتوانیم چون چنین کسی را ببینیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی فقط بر ریاضیات و طب قدیم مسلط نبود، بلکه آن مرحوم در رشته های مختلف نه تنها عالم بود، بلکه جزو سرآمدان آن علوم بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: آنچه از ائمه(ع) می آموزیم این است که در فضای علم و دانش و معرفت با منطق، استدلال و ادب عالمانه برخورد کنیم، در حالی که متاسفانه شاهدیم گاهی با توهین و تکفیر برخورد می شود که شایسته نیست.

 وی ادامه داد: برخی بر علامه خرده می گیرند که چرا زیاد موضع گیری سیاسی نمی‌کرد؟؛ حوزه های علمیه و علمای ما کار ویژه های متعددی دارند و هرکس در منظومه معنوی و اخلاقی جامعه اسلامی باید کاری داشته باشد و نمی توان انتظار داشت که همه علما به صحنه مدیریت سیاسی وارد شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اذعان کرد: افراد شاکله ها و توانایی های مختلف دارند و مانند نظام احسن که اگر هر کس در موضع خود قدم بردارد، می شود عدل، ولی اگر افرادی مانند علامه بخواهند هر روز در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر کنند این یعنی شئ در موضع خود قرار نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: احتیاج هست که برخی روحانیون که توانایی ورود به مسائل سیاسی و اجتماعی دارند ورود کنند، اما این درست نیست که انتظار داشته باشیم همه وارد عرصه سیاسی شوند.

وی تصریح کرد کرد: علامه همیشه همراه انقلاب و نظام و رهبری بودند و در زمان جنگ تحمیلی هم پشتیبانی کرده و هم گاهی در جبهه حضور داشته است و در سفر رهبری در سال ۷۷ به آمل نیز کتاب انسان در عرف عرفان خود را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرده و در مقدمه آن تجلیل بسیاری از رهبری کرده است و همیشه مدافع اصل نظام و انقلاب بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی خاطر نشان کرد:ما باید دید خود را وسیع کنیم و انتظارات را متناسب با شاکله کلی نظام اسلامی قرار دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha