جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تاثیر ورود امام‌رضا(ع) به مرو

حوزه/ عضو هیات مدیره انجمن ترجمه و زبان های خارجی حوزه گفت: اندیشه های امام رضا(ع) در جهت گسترش فرهنگ اسلامی در منطقه تبیین و با اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف برای مردم معرفی  شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی «بررسی تاثیر ورود امام‌رضا(ع) به مرو در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در آسیای مرکزی» به صورت وبینار از سوی انجمن ترجمه و زبان های خارجی حوزه با همکاری مجتمع آموزش عالی زبان ، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.


بر اساس این گزارش: محمد امین آل بوغبیش دبیر علمی این نشست، اظهار داشت: این برنامه در راستای نقش امام رضا(ع) در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی و معرفی آثار این امام همام برگزار شد.


وی افزود: انجمن ترجمه و زبان های خارجی حوزه آمادگی برگزاری نشست های علمی در خصوص شناخت امامان معصوم دارد.


در ادامه این نشست دکتر محمد قربان پور دلاور عضو هیات مدیره انجمن ترجمه و زبان های خارجی حوزه و معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان ادبیات و فرهنگ شناسی به نقش حضور امام رضا(ع) در گسترش تحولات فرهنگی و آزاداندیشی در مرو پرداخت.

عضو هیات مدیره انجمن ترجمه و زبان های خارجی حوزه گفت: اندیشه های امام رضا(ع) در جهت گسترش فرهنگ اسلامی در منطقه تبیین و با اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف برای مردم معرفی  شود.

محمد قربان پور دلاور اظهار داشت:  اجرای برنامه های فرهنگی و جشنواره امام رضا(ع) در محل قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم به تبیین افکار این امام همام کمک می کند.


وی افزود: احداث مرکز فرهنگی، عبادتگاهی با امکانات برای زائران و نیز تشکیل موزه امام رضا(ع)، بازسازی و ثبت قدمگاه این امام هشتم به عنوان یک اثر باستانی در یونسکو، ترجمه و چاپ کتاب های متناسب با نیاز و فهم مخاطبان منطقه از دیگر اقدامات مهم در تبیین اندیشه های امام رضا(ع) است.


دلاور ادامه داد: همچنین باید از انتشار آثار دانشمندان و شاعران منطقه پیرامون اسلام و چهارده معصوم حمایت کرد و سادات پژوهی در آسیای مرکزی را دنبال کرد چرا که نقش موثری در احیای فرهنگ اسلامی دارد.


وی با بیان اینکه مزار پژوهی به توسعه فرهنگ اسلامی کمک می کند گفت: مزار پژوهی  و احیای مزارات و ابنیه های تاریخی بسیار مهم است.


این پژوهشگر ابراز داشت: تراث اسلامی، نسخه ها و کتب قدیمی که در کتابخانه های دولتی و یا شخصی احیا شود. 


وی با تاکید بر اینکه آثار رضویه باید معرفی شود گفت: کتاب عیون اخبار الرضا، رساله ذهبیه، فقه الرضا، علل فضل بن شاذان و سایر کتاب ها در این زمینه وجود دارد که نیاز به مطالعه و پژوهش است.


دلاور افزود: امام رضا(ع) در آثار و سیره خود هم اصل توحید را عمیقا روشن کردند و هم رابطه امامت و توحید را بیان کردند حدیث سلسلة الذهب یکی از معروف ترین و در عین حال تاثیرگذارترین احادیث حضرت در باب توحید است باید توجه داشت که بنیادهای تمدن اسلامی و مرز سایر تمدن ها همین رویکرد توحیدی را می سازد.


وی با اشاره به تاریخ اسلام در منطقه گفت: اسلام  پس از ورود به ایران به آسیای مرکزی راه یافت. چندان طولی نکشید که کلیه مناطق خراسان بزرگ و سرزمین ماورالنهر را تحت قلمرو نیروهای مسلمان در آمد و در سال ۶۸۰ میلادی عشایر و چادرنشینان آسیای مرکزی اسلام را پذیرفتند و ظرف یک قرن اسلام به منطقه ماورا قفقاز و داغستان گسترش یافت.


معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان ادبیات و فرهنگ شناسی افزود: جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی سفرنامه رضوی از مبدا مدینه آغاز و به مقصد مرو رسید که سفر امام رضا را میتوان در ۵ بخش از مدینه تا بصره، از بصره تا فارس، از فارس تا یزد و از یزد تا خراسان دسته بندی کرد.


وی به تاثیر ورود مبارک امام رضا(ع) به مرو در فرهنگ اسلام آسیای مرکزی اشاره کرد و گفت: این امام با حضور خودشان در سرزمین ایران و یک منطقه و ظرفیت جدیدی را تحت قلمرو تمدن اسلامی قرار دادند که سابق بر این ظرفیت تمدنی آن به خوبی درک نشده بود و بعدا خراسان بزرگ با حضور وسیع فرزندان امام کاظم(ع) به یکی از مناطق تمدنی حساس و نقش آفرین در جهان اسلام تبدیل شد.


دلاور بیان داشت: مردم ترکمنستان به امام رضا با لقب "قزیل امام" یاد می کنند یعنی امامی که بارگاهش طلایی(سرخ) است و امروزه دیوارهایی از قدمگام امام در مرو وجود دارد ضمن اینکه مرو پایگاهی برای مسلمانان و شیعیان منطقه و حضور اصحاب، راویان شیعه و حوزه های علمیه است.


وی با بیان اینکه مدارس علمی و مراکز شیعه و روایان حدیث در سمرقند ازبکستان ایجاد شد گفت: سمرقند شهری باستان در ماورالنهر و ازبکستان امروزی است که از اواخر قرن دوم هجری مذهب تشییع در آن رواج یافت و فعالیت های دانشمندان بزرگ شیعه حوزه علمی فعالی را در آستانه غیبت امام دوازدهم به وجود آورد. 


معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان ادبیات و فرهنگ شناسی اضافه کرد: در سمرقند مساجد، مراکز و پایگاه های مذهبی و فرهنگی وجود دارد که متعلق به شیعیان بوده و به عنوان مراکز اصلی ترویج و گسترش فرهنگ ناب اهل بیت مطرح است.


وی خاطر نشان کرد: همچنین بخارا شهری مشهور در تاریخ اسلام و اینک به عنوان یک ولایت و یک شهر در قلمرو جمهوری ازبکستان است که پس از ورود مسلمانان به خراسان در اواخر قرن اول قمری یکی از مهمترین مراکز اسلامی شد و نقش مهمی در نشر و گسترش فرهنگ اسلامی در طی قرون متوالی ایفا کرد و از قرن اول تا قرن دوازدهم هجری بخارا را مهد اسلام می نامیدند.


دلاور به حضور سادات در منطقه اشاره کرد و گفت: افرادی که خود را از اولاد پیامبر اسلام می دانند نه تنها در تاجیکستان بلکه در ده ها کشور مسلمان نشین با نام های گوناگون وجود دارند. 


وی بیان داشت: در حقیقت باید گفت که ریشه سادات آسیای مرکزی به ایران باز می گردد. آخر سال های ۶۰۰ و اول سال های ۷۰۰ میلادی اعراب پس از تصرف ایران به برخی از مناطق آسیای مرکزی حمله کردند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha