جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت: حوزه اندیشمندانی را تربیت کند تا با آموختن فکر کردن صحیح بتواند به شبهات پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در نشست «ایمان و تعالی جمعی در حوزه های علمیّه» که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: گفتمان را باید در حوزه های علمیه آغاز کرد و باید در حوزه اخلاق مداری و خودسازی بیش از گذشته ترویج شود، چراکه بزرگان دین از جمله علامه طباطبایی نیز به این موضوع تاکید کرده بودند.

وی افزود: بزرگان تاکید  می کنند، باید در حوزه، اساتید به صورت قربة الی الله به خودسازی و دگرسازی بپردازند و انس با احادیث و روایات داشته باشند تا از این طریق پیام های حدیثی از غربت در بیایند.

این استاد حوزوی، ادامه داد: در گذشته طلبه ها با عنوان استادان‌شان شناخته می شدند این نفوذ در جان طلبه ها رخنه کرده بود، امروز هم باید قلب ها مالامال عشق به طلبه ها باشد و بعد تربیتی از این طریق ارائه شود.

وی با بیان اینکه انس طلبه ها با اساتید و مراجع تقلید بسیار مهم است،گفت: باید این فضا و گفتمان ایجاد شود، در ابعاد مختلف برای حوزه و طلبه ها آثار خوبی به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: باید برنامه های مختلف اخلاقی و عملی برای طلبه ها ارائه شود تا هدایت های الهی شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه خداوند برای ساختن هر کسی در زندگی فردی و خانوادگی هشدارهایی داده است گفت: خداوند با حکمت و رأفت نسبت به خلق، گاهی برای تنبه بندگان قسم می‌خورد که برای بعضی ها موجب شرمندگی شده است که چرا باید اینقدر راکت باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی اضافه کرد: خداوند روی مودت و حکمت قسم می خورد و مسائل مختلف را بیان می کند برای اینکه همه چیز برای انسان می تواند معلم باشد.

وی با تاکید بر اینکه جلوه های خداوند در وجود تمام موجودات نمایان است گفت: موجودات با خداوند خود ارتباط دائم و بدون غیبت دارند و همه ما را دعوت به خداوند می کنند و خداوند با عظمت و قدرتی، بی نیازی که از بندگان را اعلام می کند و در آیه ۹ سوره شمس فرموده است: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها به راستی رستگار شد، آن کس که نفس خود را تزکیه کرد.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: اگر انسان خود را بیابد این گوهر را لجن مال نمی کند اولین وظیفه این است که انسان زنجیر را از پرو بال خود باز کند تا بتواند بپرد و این هشداری است که خداوند به بشریت داده است تا انسان خود را از این باتلاق ها رهایی بخشد.

وی با بیان اینکه اخلاق مداری ها باید بیان شود گفت: میرداماد را نقل می کنند که بانویی در دل شب به او پناه آورده است ایشان این بانو را به حجره می برد که و خود حجره را در سرمای زمستان ترک می کند و انگشتانش را جلوی شمع می گیرد تا گرفتار آتش جهنم نشود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: باید از این فضاها بالاتر رفت خداوند سوره یوسف را به عنوان کلاس انتظار قرار داده است سوره تربیت مدیران و معرف الهی، عشق، صبر، عرفان است، ایشان از ابتدا خداوند را می بینید که با دیدن او دیگر کسی را نمی تواند ببیند و خداوند هم در وصف یوسف می فرماید که آنقدر به ما نزدیک است که ما هوای او را داریم.

وی با تاکید بر اینکه انسان الهی انسانی است که جانش طیب شده باشد گفت: حجابی بین او و خداوند نیست.تمام زندگی اش و حرکتش حرم الهی است و هرگز حرامی برای او نیست و این تعبیر آیت الله بهجت بود.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی گفت: تا انسان به مرحله عشق نرسیده است عاشق امام زمان(عج) نشده است این همان مقصدی است که باید در حوزه های علمیه بیان شود.

وی با بیان اینکه اخلاق روحانیت و منازل سیر طلبه باید بیان شود گفت: طلبه هر روز باید اخلاق روحانیت را یاد بگیرند.

وی در اشاره به سوره العصر گفت: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ : که واقعا انسان دستخوش زیان است ،إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ : مگر کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‏ اند از این رو رسالت در خودسازی در کنار خودسازی دیگران است و به جز این امر محقق نیست.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: شیطان از روز اول دشمن قسم خورده انسان است و جولان در دل ها می دهد و انسان را به سوی عالم سوی می کشد و امامان نیز نسبت به وجود این شیطان هشدار داده اند از این رو انسان باید در مرحله اول خود را بشناسد و به مرحله خودشناسی برسد.

وی تاکید کرد: انسان باید در خلوت، فکر کند و از نظر علمی بداند که این جسم ابزاری است که خداوند به او داده است تا به مقصد برسد.همچنین باید خودمان و فقرمان را نسبت به خداوند را بیابیم اگر خود را نیابیم از خداوند دور خواهیم شد.

به گفته امام جمعه موقت تهران ، باید قرآن همیشه در صحنه حوزه ها باشد تا طلبه ها بر سر این سفره بنشینند.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha