جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که فضای اعتکاف باید به گونه ای باشد که یک سال معنوی معتکفین را تأمین کند، گفت: پایگاه و قرارگاهی تشکیل شود تا تولیدات فرهنگی مربوط به اعتکاف را در طول سال به معتکفین ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از تهران،حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز در هم اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف استان تهران که در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه مسئله اعتکاف در سال های اخیر آثار و برکات بسیاری داشته است، اظهار داشت: علما و بزرگان دین در تبیین فلسفه اعتکاف پرداخته اند که باید به آنها توجه خاصی داشت. 

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با بیان اینکه «بندگی» گوهر وجود عالم است، گفت: همه مخلوقات ساجد هستند و حالت خضوع نسبت به خداوند همه موجودات را فرا گرفته است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه علم یکی از عوامل زمینه ساز بندگی خداوند است، افزود: خداوند برای آموزش بندگی به انسان ها که هماهنگ با موجودات به خضوع بپردازند، انجام امور دینی را تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه «غفلت» منشا بسیاری از انحرافات از صراط هدایت است، تصریح کرد: غفلت و نسیان نسبت به خداوند تهدید بزرگی است و منشا سقوط از انسانیت به حیوانیت می باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به آیات سوره حشر، گفت: نسیان نسبت به حق تعالی، زمینه ساز خودفراموشی و از خود بیگانه شدن است.

امام جمعه موقت تهران افزود: خداوند برای اینکه انسان، گرفتار حجاب غفلت نشود و به حیوانیت سقوط نکند، عباداتی را بر او فرض کرده و الگوهایی را ارائه نموده تا حجت را تمام کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه، عبادت اعتکاف را یکی از کانون های غفلت زدا و نسیان ستیز عنوان کرد و گفت: تمام عبادت ها اکسیر و مغناطیس هستند تا آئینه دل را صیقل دهند و جان انسان را متحول کنند. 

وی با بیان اینکه اعتکاف محلی برای یافتن خویشتن است، ابراز داشت: اذکار الهی در قالب عبادت های مختلف، داروی آرامش و دوای اضطراب و تشویش انسان هستند.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر، اذکار الهی را نجات دهنده انسان از غفلت عنوان کرد و گفت: انجام این عبادات موجب قرب انسان به درجات وصال الهی می شود.

وی با اشاره به اینکه اثرات عبادات متفاوت است، ابراز داشت: اعتکاف همت ها را ارتقا می دهد و عبادات مهم را در قالب یک عمل دینی گردآوری کرده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: مسجد در ایام اعتکاف به بیت الله الحرام متصل شده است و فقط محلی برای روزه داری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: «اعتکاف»، انسان ها را به سوی ذات اقدس الهی گرایش می دهد و تبدیل به آئینه حق می کند.

وی با بیان اینکه معتکفین بعد از ایام اعتکاف نباید در حصار انانیت بمانند، گفت: معتکفین باید منشا وحدت باشند و زمینه ساز جذب دل های دیگران به سوی خداوند شوند تا مفهوم ولایت خداوند تجلی یابد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که ایام اعتکاف، زمان هجرت و معراج به سوی خداوند است، ابراز داشت: اعتکاف تمرین وحدت در عین کثرت است.

وی با بیان اینکه همه معتکفین در اعتکاف به سوی یک محور حرکت می کنند، ابراز داشت: باید این نوع آموزش و تربیت را در رأس برنامه های خود قرار دهیم تا شجره طیبه اعتکاف با عنایت خداوند خاموش کننده فتنه های درونی و بیرونی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی و القای هدف اعتکاف در جامعه تاکید کرد و گفت: گسترش نیایش های الهی و دعاهای به ارث رسیده از اهل بیت(ع) در ایام اعتکاف مورد توجه بیشتری باشد.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر افزود: فرازهایی از ادعیه ها برگزیده شود تا متناسب با فضای روحی معتکفین در مساجد و دانشگاه ها قرائت شود.

امام جمعه موقت تهران بر لزوم پر کردن خلاءهای معنوی در اعتکاف تاکید کرد و گفت: فضای اعتکاف نباید مثل فضای روضه ها باشد که با اتمام جلسه، همان کارهای گذشته صورت بگیرد!؛ اعتکاف باید به گونه ای باشد که یک سال معنوی معتکفین را تامین کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی همچنین بر لزوم توجه به ارتقای کیفیت اعتکاف تاکید کرد و ابراز داشت: استفاده از چشم های زلال، برنامه ریزی صحیح و برقراری ارتباط مستمر با اعضای اعتکاف مورد توجه باشد.

امام جمعه موقت تهران افزود: پایگاه و قرارگاهی تشکیل شود تا تولیدات فرهنگی مربوط به اعتکاف را در طول سال به معتکفین ارائه دهد.

وی با بیان اینکه اعتکاف پناهگاه جوانان است، گفت: باید در طول سال خوراک های لازم را به جوانان ارائه داد تا ارتباط آنها با این پایگاه عظیم قطع نشود. 

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه بر لزوم تهذیب نفس و توجه مسئولان برگزاری اعتکاف به ذات اقدس الهی تاکید کرد و افزود: دست اندرکاران اعتکاف، دستاوردهای این عبادات را حاصل ولایت معنوی خداوند بدانند و اجر آنها از سوی پروردگار ثبت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند می خواهیم که انتخابات آینده خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را از شر فتنه و فتنه گران مصون بدارد.

انتهای پیام/313/33

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha