پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
انتظار واقعی همراه با بصیرت و آگاهی است

حوزه/ مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان همدان گفت: انتظار واقعی یعنی انتظاری همراه با آگاهی، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگی، حق گرایی، عدل خواهی و به عبارت روشن تر، شناخت حق و امام حقّ و انتظار یاری رساندن به او.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت لااسلام محسن تیموری، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان همدان در جشن سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر(عج) که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهراء(س) همدان برگزار شد،  گفت: انتظار واقعی یعنی انتظاری همراه با آگاهی، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگی، حق گرایی، عدل خواهی و به عبارت روشن تر، شناخت حق و  امام حقّ و انتظار یاری رساندن او.

وی در ادامه افزود: چنین شخص منتظری در غیبت امام(ع) چنان رفتار می کند که گویا در زمان ظهور و حضور حضرت زندگی می کند و این نوع انتظار است که دارای فضیلت و ارزش بی شماری است.

 مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان همدان اظهار کرد: مهم ترین راز نهفته بقای تشیّع همین روح انتظاری است که کالبد شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، کوشش، جنبش و جوشش وا می دارد.

وی ادامه داد: «انتظار»، ظرفیت و توانایی فراوانی برای تحقّق جامعه اسلامی ایجاد می کند و رفتارها و برنامه ها را بدان سمت سوق می دهد.

حجت الاسلام تیموری وظیفه منتظران حقیقی را علاوه بر شادی و جشن در این ایّام با برکت، انجام وظایف خود در زمینه مهدویت دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف  این است که منتظر واقعی در بُعد علمی، عقلی و رفتاری پیرو واقعی امام باشد و ایمان و فضایل اخلاقی را در خود تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: دو نوع برداشت متفاوت و جدا از هم از «انتظار» صورت گرفته است؛۱-انتظار سازنده و مثبت ۲- انتظار منفی و ویرانگر

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون افزود: انتظار سازنده و مثبت یعنی همان انتظاری که سازنده، نگه‌دارنده، تعهّدآور، نیروآفرین و تحرّک‌بخش است، به گونه‌ای که می‌تواند نوعی عبادت و حق‌پرستی شمرده شود. بر این اساس، انتظار همه‌گاه جنبش‌آفرین، سرچشمۀ قیام و مقاومت و ایثار و حرکت می‌باشد و حالت فرسایشی و سست‌کنندگی ندارد، زیرا منتظر می‌تواند با تلاش و زمینه‌سازی خود، فرج و گشایش را نزدیک کند و امکانات و بسترهای فرهنگی، نظامی، سیاسی و اجتماعی آن را فراهم سازد. نقطۀ شکوفایی و اوج این تفکّر (انتظار مثبت) در عصر پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمودار گشت و دوران تاریک و پر از ظلم و فساد رژیم پهلوی را از صفحه تاریخ محو کرد. آگاهی فزون‌تر علما و عموم شیعیان، زمینه را برای ظهور و بروز آثار و پیام‌های اصلی انتظار فراهم ساخت و آن عبارت بود از: عدم پذیرش نظام فاسد حکومتی، عدم تحمل ظلم و ستم فراوان و دین‌ستیزی آشکار و تشکیل حکومت دینی در راستای تعمیق‌بخشی به اندیشۀ مهدویت.

وی همچنین در تعریف انتظار منفی و ویرانگر ، افزود: انتظاری که سستی، بی‌تفاوتی و تحمل اسارت و سلطه از نشانه‌های آن است. در این نگرش، انتظار عامل رکود و عقب‌ماندگی است و منتظران از هر تلاش و کوشش اصلاحی دست می‌شویند و در برابر زور و فشار و ظلم و فساد راه خاموشی و سکوت در پیش می‌گیرند، حتّی به این باور می‌رسند که می‌بایست به گسترش جور و فساد کمک کنند و یا نسبت به آن بی‌تفاوت باشند تا گیتی پر از ستم و تباهی گردد و ظهور مهدی موعود نزدیک شود. چنین اندیشه‌ای باعث انزوا و دوری از عرصۀ سیاست می‌شود و گاهی ابزار دست حکومت‌های جور برای انحراف اذهان و سوء استفاده از افکار مهدی‌باوری بوده است!

حجت الاسلام تیموری اظهار کرد: به نظر شهید مطهری، انتظار ویرانگر، برداشت قشری از مهدویت و قیام مهدی موعود است، به‌طوری‌که برخی گمان می‌کنند قیام حضرت مهدی (عج)، صرفا ماهیّت انفجاری دارد و تنها به دنبال گسترش و رواج ظلم، تبعیض و تباهی‌ها شکل می‌گیرد .

وی در پایان تصریح کرد: «انتظار ظهور مهدی موعود» منشأ خمودگی و رکود جوامع اسلامی نیست و عدم تحقّق آن تا امروز، موجب دلسردی و یأس نمی‌شود، زیرا در روایات متعددی بیان شده  که دوران غیبت، دوره امتحان و آزمایش مردم است و باید تلاش کرد تا با تقویت باورها و اعتقادات با صبر و بصیرت در مقابل سختی‌های زمان غیبت، مقاومت کرد و در عین‌حال، با شناخت و پذیرش ولایت جانشین امام در زمان غیبت، خود را برای ظهور و شرکت در قیام امام مهدی (عج) آماده ساخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha