جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پمپ بنزین

در پی توقف فعالیت بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، وزیر کشور و مسئولان وزارت نفت اعلام کردند که اختلال در ارائه خدمات در برخی پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است و به زودی رفع می شود و برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، توقف فعالیت بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرد. البته رسانه های معاند و ضد انقلاب هم بر این موج سوار شدند و سعی کردند با دروغ پردازی و فرافکنی رسانه ای بر نگرانی های مردم بیافزایند تا شاید از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وزیر کشور: هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد

احمد وحیدی که برای تودیع و معارفه استاندار گلستان به گرگان سفر کرده است، با اشاره به اختلال در کارت سوخت و فعالیت برخی پمپ بنزین ها، اظهار کرد: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است و به زودی رفع می شود.

بیشتر بخوانید:

اختلال در سامانه کارت سوخت / عرضه بنزین فعلاً با نرخ آزاد

وزیر کشور تاکید کرد: هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و مردم نگران افزایش نرخ بنزین نباشند.

وی افزود: سهمیه افراد نیز در کارت سوخت حفظ خواهد شد و کارشناسان وزارت نفت در حال رفع مشکل هستند.

اطلاعیه رسمی اداره کل روابط عمومی وزارت نفت:

«در پی مشکل فنی ایجاد شده در سامانه کارت هوشمند سوخت، از دقایقی پیش استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور دچار وقفه شده است، اما طبق اطلاعات به دست آمده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم‌اکنون سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه مشکلی ندارد و باوجود خارج شدن سامانه هوشمند سوخت از مدار، مردم می‌توانند با قیمت آزاد سوخت‌گیری کنند.

توقف فعالیت تعداد اندکی از جایگاه‌های عرضه سوخت در سطح کشور که به‌دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت ایجاد شده، موقتی است، بنابراین تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند.

کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حال بررسی مشکل فنی ایجاد شده و رفع آن هستند و این اطمینان به هموطنان عزیز داده می‌شود که هیچ مشکلی برای سهمیه‌ سوخت هموطنان ایجاد نخواهد شد.»

توضیحات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

جلیل سالاری‌، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مشکل عرضه سوخت در جایگاه‌ها بیان کرد: این مشکل در کل کشور فراگیر است و محدود به شهر تهران نیست.

وی ادامه داد: مشکل فنی بدین صورت ایجاد شد که تحت تاثیر مشکل نرم‌افزاری در کامپیوترهای داخل جایگاه ارتباط آنها با ترمینال ارتباطی که کارت سوخت در آن کشیده می شود قطع شد، سپس ارتباط مودم‌های هر جایگاه نیز با مودم مرکزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی قطع می‌شود.

سالاری ادامه داد: در حال حاضر با پیگیری‌ها، مشکل نرم‌افزاری کامپیوترها حل شده است و کامپیوترهای جایگاه‌های سوخت به ترمینال وصل شده‌اند و اتصال مودم‌های جایگاه با مودم مرکزی را حل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: تیم فنی و پشتیبانی پالایش و پخش به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا مسیر سوخت‌گیری آفلاین را به صورت دستی فراهم کنند. بدین صورت دیگر نیازی به کارت سوخت برای سوخت‌گیری نیست و بنزین با نرخ آزاد در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.

سالاری گفت: با توجه به اینکه فعال شدن جایگاه نیازمند حضور و مراجعه تیم فنی وزارت نفت است، امکان عرضه بنزین با نرخ آزاد در همه جایگاه‌های سراسر کشور تا چند ساعت طول خواهد کشید و به زودی این امکان برای همه جایگاه‌ها فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: به موازات مشکل ارتباط مودم جایگاه‌ها با مودم مرکزی نیز در حال رفع است و فعلا یک تست موفق برای اتصال داشته‌ایم، به طور کلی از سه مرحله اتصال جایگاه‌ها به سیستم دو مرحله به طور کامل انجام شده است و در صورت موفقیت مرحله سوم جایگاه‌ها همانند روال سابق فعالیت می کنند.

بررسی احتمال حمله سایبری

وی در واکنش به مطرح شدن گزینه حمله سایبری در بعضی از رسانه‌ها گفت: این مورد هم‌اکنون در حال بررسی است که ببینیم آیا مشکل نرم‌افزاری یا حمله سایبری بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر این که تا چند ساعت آینده سامانه فعال شده و مشکل عرضه سوخت در سراسر جایگاه‌های عرضه سوخت کشور رفع می‌شود، گفت: هم‌اکنون به لحاظ جابجایی و انتقال فرآورده در کشور مشکلی وجود ندارد و ذخیره‌سازی‌های فرآورده به مقدار کافی وجود دارد.

تایید حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها

نورنیوز گزارش داد که اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.

کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت.

جزئیات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.

ماموریت رئیس مجلس برای پیگیری مشکل سامانه کارت سوخت

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در گفتگویی، با اشاره مشکلات ایجاد مشکل در استفاده از کارت های سوخت خودروها، گفت: عملیات هدفمندی بر روی جایگاه‌های سوخت انجام شده است که مسئولان مربوطه در حال رفع مشکل هستند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی‌های لازم از سوی مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی دقیق درباره اتفاق رخ داده انجام خواهد شد، افزود: برخی شایعات در فضای مجازی درباره اینکه مشکل ایجاد مربوط به گرانی احتمالی حامل‌های سوخت است، مطرح شده که این موضوع کذب محض است و تکذیب می‌شود.

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اکثر پمپ‌ بنزین‌ها رفع شده است و در ساعات آینده نیز مشکل به کلی برطرف می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه بنده نیز به عنوان رئیس کمیسیون پیگیری‌های درباره اتفاق امروز داشتم و جلساتی نیز با مسئولان وزارت نفت و پالایش پخش داشتیم، عنوان کرد: رئیس مجلس نیز پیگیر اتفاق رخ داده است و به کمیسیون دستور پیگیری این موضوع را داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن ایرانی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    6 1
    نه اختلالی در کار است و حمله سایبری، متخصصان شبکه می دانند که سامانه سوخت افلاین و از طریق رابط کاربری کار میکند و شاید اگر هم حمله ای سایبری و اختلالی هم رخ دهد می توان در مدت زمان کمی سیستم را به حالت اولیه در آورد، تمام این ها درد پول است و فساد. روزی 110 میلیون لیتر بنزین با قیمت آزاد و اگر دولت یک هفته بنزین آزاد بفروشد دوازده تریلیون ریال اضافه تر به جیب زده و پول نصب سامانه پدافندی مرز لبنان و اسرائیل در می آید. خدا بده برکت ( ایران = دولت فاسد و ملت نادان ) این ملت در این چهل سال ثابت کرده برای خرید مرگ موش با کارت ملی از شب تا صبح صف وایمسه چه برسه بنزین ...
    • محمد صادقی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      این آقایی که نام خودش رو حسن ایرانی گذاشته، برخلاف اسمش ایرانی نیست، یک مزدور خارجی به تمام معناست که تاحالا ایران رو از نزدیک ندیده! کسی که اصالتا ایرانی باشه، هیچ وقت عزت و اقتدار کشورش رو بخاطر یک مشت دلار زیر سئوال نمی بره و مردم کشورش رو اینطور مسخره نمی کنه! ایشون هروقت تونست ثابت کنه کجای ایران برای خرید مرگ موش با کارت ملی صف تشکیل شده، من حرفامو پس می گیرم.
  • محمدی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 1
    روحانی از پشت شیشه های دودی ماشین، مردم را می دید، اما رئیسی به میان مردم می رود و رودررو با آنها صحبت می کند. روحانی صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین مطلع شد و خندید!!! و آن حوادث تاسف بار رقم خورد، اما رئیسی صبح جمعه وارد میدان می شود و حتی برنامه سخنرانی در نشست وزرای امورخارجه کشورهای هماسیه افغانستان را لغو می کند تا مشکل مردم حل شود و در آرامش باشند. این است تفاوت مدیریت لیبرالی ردیس دولت دوازدهم و مدیریت جهادی رئیس دولت سیزدهم.