یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 987858
۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
حمایت از آیت الله صافی

حوزه/ دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی حواشی را به دنبال داشت خبرگزاری حوزه در قالب یک گزارش مبسوط به این حواشی و مباحث پیرامونی آن پرداخته است .

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدباقر قالیباف ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در سفری به قم با برخی از مراجع عظام تقلید، علما و بزرگان حوزه دیدار داشت. در این دیدارها مراجع معظم تقلید، ضمن توصیه هایی به رئیس قوه مقننه، رهنمودهایی به وی ارائه نمودند. دیدار با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، یکی از برنامه های رئیس مجلس شورای اسلامی بود که حاشیه هایی به دنبال داشت و آنچه در ذیل می خوانید گزارشی از این حواشی است. 

           

گزارشی از یک یادداشت جنجالی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار خطاب به دکتر قالیباف گفت:

 توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.

 شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.

بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم و مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. گرانی برای مردم طاقت فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.

 امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصّه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال کنند.

      

- اول آبان ۱۴۰۰

گزارشی از یک یادداشت جنجالی پس از انتشار مطالب دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، سایت رجانیوز در مطلبی با عنوان: «ما با طاغوت فقط «قهر» نیستیم؛ بلکه «دشمنی» داریم» اینگونه به سخنان این مرجع تقلید واکنش نشان داد و در بخشی از آن آورد:

در اخبار، جمله‌ای به نقل از حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه الله آمده که «اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست».

در اسلام خمینی، مصداق «طاغوت» پیروان مذاهب دیگر نیستند. دوگانه معتبر در این مکتب، «شیعه-سنی» نیست. این اسلام به دوگانه «مستضعف-مستکبر» اصالت می‌دهد و «وحدت» را نه ابزاری برای فرار از پذیرش مسئولیت «تبری بدعت‌آلود» که مبنایی برای «مبارزه با طاغوت» به عنوان رکن «قیام» می‌نگرد.

در این اسلام، جمهوری اسلامی «مستضعفان» جهان را در برابر «طاغوت استکبار» رهبری می‌کند.

در این تفکر، انقلاب اسلامی با طاغوت «قهر» نیست، بلکه «دشمن» است و نه تنها به نابودی او می‌اندیشد، بلکه برای محو او از صحنه روزگار طرح و برنامه دارد؛ دقیقا همانطور که او چنین می‌کند.

امت آخرالزمان با طاغوت «قهر» نیست، بلکه «دشمن» است و تا محو «استکبار» از پای نخواهد نشست. «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.»

       

- چهارم آبان ۱۴۰۰

گزارشی از یک یادداشت جنجالیهمچنین، مهدی جمشیدی طی یادداشتی در سایت رجانیوز که در تاریخ چهارم آبان با عنوان: «هشت‌سال عبرت» کافی نیست؟! منتشر شد، در ۱۰ بند به سخنان حضرت آیت الله صافی گلپایگانی واکنش نشان داد و در بخشی از آن نوشت:

عبارت آیت الله صافی گلپایگانی، دلالت بر همان معنایی دارد که رهبر انقلاب در بیانیۀ گام دوّم انقلاب از ان با تعبیر «تحلیل سراپا غلط» یاد کرده است؛ این‌که مشکلات معیشتیِ مردم را نه به اراده و توانمندیِ مسئولان و ظرفیّت‌های وطنی و بومی، بلکه به مناسبات خارجی متصل کنیم و در اقتصاد برون‌زا باشیم.

استاد مطهری، بسیار نسبت به «بیوت مراجع»، حسّاس بود. ایشان زمانی به حاج احمدآقا گفته بود: مراقب باشید بیت آقای خمینی، مانند بیت آقای بروجردی نشود. اغلب این‌گونه است که مراجع به دلیل «ارتباطات محدود» و «محیط بسته»‌ای که در آن هستند، با واسطه با «واقعیّت» تماس دارند و این واسطه‌ها، همان «اعضای دفتر» هستند. در واقع، اعضای دفتر، «مهندسان مواضع» و «طرّاحان ذهن» این بزرگان هستند. این وضع، خاص آیت‌الله بروجرودی نبود، بلکه آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله منتظری نیز دچار این آسیب بودند. برخی دیگر نیز چنین هستند که لازم به نام‌بردن نیست.

عالِم راستین و محقّقِ طالبِ نفس‌الامر، در این اندیشه نیست که سخن و داوری‌اش، با چه کسی اصطکاک می‌یابد و منزلت و اعتبار چه جریانی را می‌خراشد، بلکه دل و جان در گروی «حقیقت» دارد و آن را «محافظه‌کارانه» در پای «بزرگان»، قربانی نمی‌کند. در عمل مشخص شد که این تحلیل، «سراپا غلط» است. مهمّ نیست چه کسی به آن معتقد است: بنده یا یک مرجع تقلید. آنان که محقّق هستند نباید اشخاصِ هر چند بزرگ را بر «حقیقت» ترجیح دهند.

می‌خواهید به عنوان مرجع تقلید، دوباره مردم را سرگردان «مذاکره» و «برجام» و «غرب» و «تعلیق» و «شرطی‌شدن اقتصاد» و ... کنید؟!

        

- پنجم آبان ۱۴۰۰

گزارشی از یک یادداشت جنجالیچهارشنبه، پنجم آبان، جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم پس از انتشار این مطالب از سایت رجانیوز، با صدور نامه ای سرگشاده از کیان مرجعیت دفاع کرده و نوشتند:

خبر ناگوار اهانت و هتّاکی یکی از نویسندگان در پی ایراد توصیه‌های مشفقانه مرجعیت شیعه به مسئولان اجرایی کشور عزیزمان، قلب همه مؤمنین، علما، فضلا و طلاب را جریحه دار کرد.

ما جمعی از اساتید، طلّاب و فضلای حوزه بزرگ قم، ضمن محکوم کردن این نوع جسارت ها و بی ادبی ها، از مدیران محترم حوزه علمیّه، جامعه محترم مدرسین و همچنین دادستانی محترم به عنوان مدّعی العموم درخواست مصرّانه داریم که این هتّاکی به ساحت مقدّس مرجعیت را محکوم نموده و نویسنده و آمران به این کار زشت و نابخردانه را مطابق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، محاکمه نموده و ریشه  اینگونه تفکّرات ضد روحانیت را برای همیشه نابود نمایند.

        

- ششم آبان ۱۴۰۰

گزارشی از یک یادداشت جنجالیهمچنین بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به امضای آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در واکنش به این اهانت ها در روز پنج شنبه، ششم آبان ماه در رسانه ها منتشر شد که در بخشی از آن آمده است:

یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ احترام مرجعیت دینی و پاسداشت جایگاه آن مرجع عالیقدر که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله العالی) نیز بوده است، اعلام می‌دارد:

سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی«ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.       

       

گزارشی از یک یادداشت جنجالیآیت الله استادی، عضو سابق شورای عالی حوزه های علمیه نیز در ششم آبان در آیین بزرگداشت چهلمین روز ارتحال علامه‌ حسن‌زاده‌ آملی اینگونه واکنش نشان داد و گفت: «مرجعیت هرکجا لازم باشد، صحبت می کند. شنیدم کسی دانسته یا ندانسته به ایشان اهانت و جسارت کرده است؛ این ناشکری‌ها اثر بد دارد، باید به تمام عزیزان از جمله امام، مقام معظم رهبری و همه‌ی مراجع ، احترام بگذاریم زیرا حق‌ دارند، این‌ها پدر امت هستند. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی غیرت دینی‌ اش زبان‌زد خاص و عام و همه است هر کجا لازم باشد صحبت می کند. اینکه فردی باآگاهی یا ناآگاهی نسبت به ایشان جسارت کرده است، از سوی حوزه و حوزویان ردّ شده و محکوم است.

         

گزارشی از یک یادداشت جنجالیمرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز در ششم آبان با صدور بیانیه ای هرگونه تعرض به ساحت مرجعیت را محکوم کرده و از مسئولان و ارباب رسانه خواسته، زمینه های اینگونه اقدامات را بر طرف نمایند.

حوزه های علمیه ضمن دعوت همه نخبگان، سیاستمداران و اهالی رسانه و فرهنگ به همدلی و هم افزایی و تبعیت از تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مسیر پرپیچ و خم گذر از مشکلات کشور، هرگونه تعرض به ساحت مرجعیت را محکوم کرده، از مسئولان محترم، و هم ارباب رسانه انتظار دارد زمینه های اینگونه اقدامات را بر طرف نمایند.

          

گزارشی از یک یادداشت جنجالیسید حسن خمینی نیز در ششم آبان ماه، در پستی اینستاگرامی اینگونه از این مرجع تقلید حمایت کرد:

در زمره عالمان بزرگی که در قید حیات اند، دو سه تن هستند که برای من نه تنها از جهت «علم و منزلت والای زعامت»، که از جهتی دیگر ارزشمند اند: «اینکه در حضورشان احساس آرامش می کنی » و حس می کنی که آنچه می گویند، هیچ ریشه ای در «منیّت فردی یا محبت قبیله ای» ندارد.

     

      

- هفتم آبان ۱۴۰۰

گزارشی از یک یادداشت جنجالیاعتراضات به اهانت کنندگان به حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در روز پنج شنبه، هفتم آبان ماه ۱۴۰۰ رنگ و بوی بیشتری به خود گرفت و دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اینگونه توئیت زد: «مرجعیت در مکتب تشیع دارای جایگاهی با عظمت و بی‌بدیل است و پاسداری از آن مقام رفیع واجب شرعی است همانا که «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل». ‏دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آن‌ها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزّز نشود.»

     

     

گزارشی از یک یادداشت جنجالیاستاد رشاد، رئیس شورای عالی حوزه علمیه تهران نیز در پیامی اهانت به مرجعیت را تعرض به نظام اسلامی دانست و در بخشی از آن نوشت:

پیرو نصایح و توصیه‌های مشفقانه و پدرانه‌ی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دام ظلّه) به برخی مقامات، پاره‌ای موضعگیری‌های از سر جهل روی داد که مایه‌ی تاسف و تأثر دلسوزان نظام، خیرخواهان کشور و ملت، خاصّه ارکان حوزه‌های علمیه (صان‌ها الله عن الحدثان) گردید.

این طلبه‌ی کمترین به عنوان خادم حوزه‌ی عریق و عظیم تهران عرض می‌کنم: تعرض به نهاد مرجعیت تعرض به نظام اسلامی و حکایت «یکی بر سر شاخ بن می‌برید» است و خسارت‌های ویرانگر آن به کیان مکتب و ملت و کشور جبران‌ناپذیر است.

         

- واکنش مهدی جمشیدی به مناقشات پیرامون یادداشت انتقادی وی درباره مواضع اخیر آیت‌الله صافی گلپایگانی با عنوان «در برابر استفاده ابزاری از مرجعیت» در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۰ (منتشرشده در سایت رجانیوز)

گزارشی از یک یادداشت جنجالییادداشت این حقیر در نقد سخن یکی از بزرگان گرانقدر حوزه، با واکنش‌های مختلفی روبرو گردید. از آن جمله، برخی نیروهای سیاسیِ حوزوی که وابسته به جریانِ «چپِ سیاسی» هستند، هوچی‌گری به راه انداختند و نسبت‌های ناصوابی را روا داشتند که بر من دشوار آمد. برای کسی‌که «مقلّد» است و دل در گروی «اسلام» دارد و «اسلامِ منهای روحانیّت» را «اسلامِ منهای اسلام» می‌داند و مرجعیّت را «قلّۀ عظمت شیعه» می‌انگارد، تلخ است چنین برداشت‌های سوگیرانه و تفسیرهای غرض‌ورزانه‌ای که جز در «سیاسی‌کاری» و «معادلاتِ غیرمعرفتی» ریشه ندارند.

یادداشت این حقیر، تند و گزنده بود، امّا این غلظت و تعدّی معطوف به جریان‌های «تکنوکرات» و «لیبرال» بود که نان مردم را ربودند و سقف معیشت را بر سرشان فرو ریختند و وضع ناگوار امروز را رقم زدند.

        

گزارشی از یک یادداشت جنجالیآیت الله سعیدی، خطیب نمازجمعه قم نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه قم بر حفظ حریم مرجعیت تأکید کرد و گفت:

مرجعیت یک جایگاه خاصی در عالم تشیع دارد؛ به‌ویژه آیت‌الله صافی گلپایگانی حق بزرگی به گردن اسلام و انقلاب دارند باید حریمشان حفظ شود و هرکسی  قلم برندارد و چیزی خلاف ادب و نزاکت بنویسد و اهانت کند.

     

        

- هشتم آبان ۱۴۰۰

هشتم آبان سال جاری نیز همچنان موضوع اهانت به آیت الله صافی پررنگ بود و محکومیت ها ادامه داشت و آیت الله سیدان از علمای مشهد و آیت الله جواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج خود به این موضوع واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، به نمایندگانی از حضرت آیت الله سیستانی به دیدار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رفت و ضمن ابلاغ سلام گرم آیت الله العظمی سیستانی به این مرجع تقلید، پیام ایشان را تقدیم کرد و مراتب ارادت و محبت خویش را ابراز نمود.

         

گزارشی از یک یادداشت جنجالیهمچنین، سایت رجانیوز نیز در این روز در مطلبی با عنوان «سخنی با حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله)» به دلجویی از این مرجع تقلید پرداخت و در گوشه ای از آن نوشت:

حضور محترم مرجع تقلید جهان تشیع

سلام علیکم

روزهای پر التهاب اخیر به گفت‌وگوهایی گذشت که بعضا به رسم مباحثات طلبگی با فراز و فرودهایی همراه بود. ما همواره از بزرگان دین آموخته‌ایم که جز به حق سر خم نکنیم و در اصول اعتقادی جز به راه دلیل و استدلال نرویم. ما با کسانی که در تمام سال‌های پس از انقلاب هیچ نسبتی با جریان فقاهت نداشتند، روی سخن نداشته و نداریم. تلخی پرسش ما نه از روی بی‌اعتنایی به جایگاه فقه و فقاهت در نظام اسلامی، که برخاسته از دغدغه‌ای انقلابی و ناظر بر سوءاستفاده‌های بیگانگان و دشمنان دین و ملت بود.

با توجه به شرایط خطیر کشور و به جهت حفظ ثبات روحی و آرامش روانی افکار عمومی، فرزندان معنوی شما در این رسانه ضمن ابراز ارادت خالصانه خود به محضر شما که حقا مصداق بارز مرجعیت انقلابی و زمان‌شناس هستید، در همین سحرگاه روز شنبه نقطه پایانی بر این گفتگوها قرار داده و همه موافقان و مخالفان را به حفظ انسجام ملی برای عبور از توطئه بدخواهان توصیه می‌کنیم.

        

گزارشی از یک یادداشت جنجالیدستور دادستان کل کشور برای رسیدگی به "اهانت به آیت‌الله صافی گلپایگانی" نیز دیگر خبری بود که در روز شنبه، هشتم آبان ماه بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و حجت الاسلام والمسلمین منتظری ضمن اظهار تأسف از اینکه اشخاصی به خودشان اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک حرمت قرار دهند، گفت: باید حوزه نقدِ یک مطلب را کاملا از حوزه اهانت و هتک حرمت جدا کرد.

دادستان کل کشور از صدور دستور به دادسرای ویژه روحانیت برای پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: از آنجاییکه شخص منتشر کننده این مطلب، طلبه و مرتبط با حوزه علمیه است، رسیدگی به موضوع، درحوزه صلاحیت دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت است که به آن مرجع ابلاغ شده که ماجرا را در دستور رسیدگی و پیگیری قرار دهد.

          

- نهم آبان ۱۴۰۰

گزارشی از یک یادداشت جنجالییکشنبه، نهم آبان نیز شاهد انتقاد عضو شورای عالی حوزه از اهانت کنندگان به ساحت مرجعیت بودیم و آیت الله جواد مروی در پایان درس خارج فقه اسائه ادب به ساحت مراجع شیعه را محکوم کرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور مدیر حوزه های علمیه خواهران نیز در پیامی مراتب اعتراض خود را اعلام نمود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت، بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان به ویژه مراجع و علما را ضروری دانست و گفت: مراجع عظام تقلید خیرخواه مردم، مسئولان و کشور هستند و رهنمودهای آنان همواره چراغ راه مردم و مسئولان است.

       

         

در نهایت شامگاهگزارشی از یک یادداشت جنجالی یکشنبه، دفتر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی اطلاعیه مهمی صادر کرد که اخلاق و مردم‌داری مرجعیت شیعه را نشان داد.

در این اطلاعیه آمده است:‌ به اطلاع عموم می رساند که حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی فرمودند: حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکّر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزّت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانی‌ها و مشکلات به فضل الهی در ظلّ عنایات حضرت بقیّة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف گردد ان‌شاء الله.

      

گزارش: محمد رسول صفری عربی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    11 3
    امان امان از این روزگار ، روزنامه اطلاعات در سال 56 یه مقاله چاپ کرد شد انقلاب اسلامی الان این همه بزرگان در دفاع از مرجعیت عکس العمل نشان دادند ولی مردم در شبکه های اجتماعی هیچ
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 8
      مردم ؟! دنبال کسایی راه بیفتند که توهین و انکار همه مقدسات رو زمینه سازی کردن اون وقت برای یه انتقاد تند آتش بپا کردن ؟! البته نهادهای مهم حوزه واکنش کافی نشان دادند و مردم نیازی به قرار گرفتن در دام حمایتهای خاص قرار نمی بینند
  • الف IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    8 26
    جا داشت همه صبوری و تحمل حرف منتقدین را مد نظر قرار می دادند. معلومه قضیه بوی سیاسی و جناحی پیدا کرده. کن فی الفتنه .....
  • محمد IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    10 40
    عموم طلبه ها توهینی از این نوشتار رجانیوز احساس نکردند و آنرا نقدی علمی قلمداد کردند. مگر رهبری عزیز نفرمودند که حتی شخص رهبری را نقد کنید؟ مگر نفرمودند نقد و قبول نداشتن نظر رهبری ضدولایت فقیه بودن نیست. با این فرمون باید منتظر رنسانسی عجیب در حوزه باشیم که پیشاهنگ آن طلاب خواهند بود. ایکاش این جدیت در مسائل اقتصادی مردم هم مشهود بود.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      11 2
      چه آماری دادی بدون دلیل
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      15 4
      البته تندی و نامتناسبی نقد با مقام مورد نقد خیلی واضح بود ...
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    37 6
    دشمن اول آرام توهین و جسارت رو به مرجعیت آغاز میکنه و حتی به دست خودی ها بعد کم کم عادی میشه و جایگاه مرجعیت را پایین می آورند و از مرجعیت هم چیزی نمی ماند خصوصا روال کنونی
    • امیر عباس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      9 1
      مگر شما سخنگوی عموم حوزه ای؟ نوشته ی این آقا سراسر توهین و نگاه متعصبانه و غیر واقع بینانه بود. امید که دادگاه ویژه روحانیت حساب نویسنده ی هتاکش را اساسی برسد.
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      خیلی شلوغش نکنیم
  • حسین IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    29 5
    انشاءالله که این موضع گیری باعث شود دیگر کسی وسوسه و دنبال فرصت طلبی برای زدن مقام مجتهدین عزیز نباشند
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    هرچند سخنان و توصیه های آیه الله صافی منطقی و عقلانی است و دشمن تراشی و توهم دشمن فرضی ناصحیح هست و داشتن ارتباط هوشمند با جهان از ضرورت های شرایط امروز جهان است، اما نباید انتقاد آقای جمشیدی را سیاسی کرد و بزرگ نمایی نمود. خوب ایشان با تندی و گزنده انتقاد کرده و البته حرف های ناصوابی زده است، بهتر است به جای محکوم نمودن این گونه انتقادها، به صورت گسترده دیدگاه این مرجع دلسوز و بسیاری از علما و دانشمندان حوزه و دانشگاه در باره داشتن روابط دوجانبه هوشمند با جهان را تحلیل و منتشر کرد.
    • حجت شکرزاده IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      17 0
      ما توهم دشمن فرضی نداریم بیدار شو دوست عزیز! تحریم توهم است؟محاصره اقتصادی و نظامی توهم است؟!
  • علیرضا IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    30 10
    در کل جمشیدی اشتباه کرده و بیراهه رفته توهین به مراجع معظم گناه است باید توبه کند البته رجانیوز هم مثل خوارج نباشد.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      2 19
      جمشیدی اصل نقدش دارای درستی است اما کیفیت و آداب نقد خیر
  • مهدی تقوی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 5
    خداوند بر عمر پر برکت معظم له ببفزاید چرا که حریم مرجعیت , حریم رهبر عزیزمان هست , و حریم رهبرمان حریم ساحت مقدس حضرت صاحب العصر میباشد
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 4
    با سلام به نظر بنده اقای جمشیدی انتقاد منصفانه ای کردن ولی این دلیل بر بی حرمتی به مرجع تقلید بزرگی چون آیت الله صافی دامت برکاته نمیشه میشه یکجورایی تحلیل کرد که منظور مرجع تقلید گره زدن اقتصاد به ایجاد رابطه با دشمنان نیست ....منظور ایجاد رابطه با جهان اسلام کشورهایی مثل عربستان و...است که از روی جهالت شاخ وشونه برای ایران میکشد... بهر حال اقای جمشیدی قصدشان جسارت نبود فقط طرز بیانشان یکخورده جالب نبود... خداوند انشاءالله همه ما رو هدایت کند.۱۵
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 17
      مشکل عربستان فقط جهالت نیست رژیمی که در تولید تروریست ها و ویرانی کشورهای همسایه و غیر آن ید طولایی دارد ، نبایستی برای رابطه با وی التماس کرد یا علامت نیاز ارائه کرد
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    26 6
    عبارت حضرت آیت الله صافی اینست که با کشورها با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. این دو کلمه عزت و اقتدار یعنی تظلم خواهی و دست نیاز بسوی آنها دراز نکنیم بلکه خودمان هم از موضع قدرت با آنها رابطه داشته باشیم
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 10
      واژهایی مثل «قهر» و «اکثر» عاری از واقعیت است ، درستش این بود که دفتر ایشان چنین مواردی را اصلاح می کرد تا درس عملی برای دیگران می شد و زمینه سوء استفاده را می زدود.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 26
    ممنون گزارش کاملی بود
  • حمید IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 2
    باسلام ممنون ازگزارش تان توهین به مرجعیت حتی علماء محکوم است.نبایدباب شودولی جایگاه نقدوتحلیل بایدمحفوظ باشدازطرفی توهین وبی ادبی به طیف خاصی محدودنشودچرامادرگذشته توهین هائی به جایگاه علماءدیدیم وکسی حتی سرش رابلندنکردکه به کی توهین کردند.
  • حیدری IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 20
    احسنت به آقا رسول از نشست هایی هم که برگزار می کنه، استفاده می کنیم و تشکر داریم
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 1
    دوستانی که حرف آیه‌الله را درست می‌دانند و این اهانت را نابجا، یالله بفرمایید با کشورهای جهان تعامل داشته باشید. هی صبح تا شب از دهانتان مرگ بر این و آن صادر نکنید.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 0
    خدا خودش بهترین قاضی هست!
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    ای کاش درباره عبارت (علیه ما علیه) هم می‌نوشتید
  • ali IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    اصلا نیازی نبود اینقدر این موضوع رو بزرگ کنن هر کسی نظری داره والله شورش در آوردن - بیچاره مردم و روحانیت
  • علی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    20 4
    در این گزارش از آیةالله علوی بروجردی نامی برده نشده است.
  • بابا محسن IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند بانک و فریاد بر آری که مسلمانی نیست آقایانی که تا کسی چهار تا کلمه از روی دلسوزی میگفت ، او را به هزار بیگانه متصل میدانستند ، اکنون ناراحت شده اند که چرا مرقومه شان برخلاف میلشان نتیجه داده
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 26
    درود بر رجانیوزانقلابی ومهدی جمشیدی.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 8
    یعنی کسی حق نداره به طرف صرف اینکه مرجع تقلیده بگه بالای چشمت ابرو است اون یه حرفی زده این طرف هم جوابشو داده .... بنده خدا آیت الله صافی هم که خودش ناراحت نشده ... دونفر یک صحبت منطقی کردن بقیه میگن هتاکی کرده جمع کنید این بساط ریا رو
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 10
    امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» « کسی که نسبت به زمان خود آگاه باشد ، لغزشها بر او هجوم نمی آورند.» ( بحار ، ج۷۸ ، ص۲۶۹) / گزاره هایی همانند قطع ارتباط با اکثر دنیا و قهر با کشورهای دیگر .....؟ دفاتر مراجع معظم بایستی از افراد مطلع به اوضاع روز استفاده و نسبت به اطلاع رسانی کافی و بهنگام تلاش کافی داشته باشند.
  • مریم IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    چه طور میشه شعار های مختلف علیه کشور های غربی داد بعد ادعای ارتباط مسالمت آمیز داشت بیشتر مشکلات اقتصادی کشور ما داخلی است