سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکدۀ پژوهش‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلین ایزدهی با اشاره به این سوال که چرا ما به سراغ فقه سیاسی می رویم تصریح کرد: پاسخ سوال مذکور ذیل دو نکته "غایت چیست" و "وظیفه آن چیست"، می باشد؛ که غایت به طور مفصل برای آن فرض شده است و در بحث وظایف فقه سیاسی نیز چند حوزه مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلین سیدسجاد ایزدهی در دومین نشست از مجموعه نشست‌های معرفی و نقد کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» ضمن اشاره به حوزه قلمرو فقه سیاسی، گفت: اگر فقه به معنای فهم دین در نظر گرفته شود، فقه سیاسی، مجموعه امور سیاسی دین است که توسط یک اندیشمند دینی، بر اساس روش اجتهادی فهم شده است.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: اگر فقه به معنای شریعت در نظر گرفته شود، فقه سیاسی مقید به مباحث حوزه فقه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی اظهار کرد: در برخورد با سوالاتی همچون اینکه حوزه فقه سیاسی فقط به استنباط احکام ختم می شود یا می تواند نظریه و نظام پردازی کند، که توسعه آن در این زمینه ها پذیرفته شده می باشد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فقه سیاسی تمام احکام اولیه، ثانویه و حکومتی را در بر می گیرد.

نویسنده کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای»، با اشاره به این سوال که آیا برای منابع حوزه فقه سیاسی اوّلیت و اولویتی وجود دارد؟ گفت:بنابر نکات مطرح شده توسط مقام معظم رهبری، منابع فقه سیاسی شامل کتاب، سنت، اجماع و عقل می باشد؛ در بحث توسعه منابع، با گذشت مدت ها ما هنوز به آن صورت که باید از قرآن استفاده نکردیم.

وی با اشاره به این سوال که چرا ما به سراغ فقه سیاسی می رویم تصریح کرد: پاسخ سوال مذکور ذیل دو نکته  "غایت چیست" و "وظیفه آن چیست"، می باشد؛ که غایت به طور مفصل برای آن فرض شده است و در بحث وظایف فقه سیاسی  نیز چند حوزه مورد تاکید قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha