یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کمیسیون فرهنگی

حوزه/ معاونین مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و برخی از مدیران نهادهای حوزوی در جلسه ای با اعضای کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان، بر تداوم جلسات مشترک تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، پیش از ظهر امروز طی برگزاری جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه علمیه و مدیر حوزه علمیه خواهران، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان پیرامون مهمترین مطالبات و راهکارهای همکاری مشترک فی مابین نهادهای حوزوی و مدیریت شهری بحث و تبادل نظر شد.

حجت الاسلام سید حسین مومنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در این جلسه بیان کرد: یکی از نکات مهم در بحث اداره شهر، توجه به نظریات فرهنگی است که در عرصه مدیریت شهری امروزه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: لازم است در مدیریت شهری اصفهان به نظریات فرهنگی فاخرو متناسب با مفاهیم دینی، اسلامی و انقلابی توجه لازم داشته باشیم.

گزارشی از هم اندیشی مسئولان حوزه علمیه اصفهان و مدیریت شهری  

شهر باید با  نظریات فرهنگی  اداره شود

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان  ابراز کرد: در غرب، شهرها براساس نظریات فرهنگی  بنیادی اداره می شود، به عنوان مثال در اداره شهر اصفهان باید به سوالاتی همچون اینکه آیا بافت تاریخی در اصفهان در درجه اول است یا آخر، مساجد چه نقش و سهمی دارند، فرهنگ عمومی متاثر از چه عواملی است و ... پاسخ داده شود.

 وی با تاکید براینکه پاسخ به این قبیل سؤالات همگی متأثر از نظریات فرهنگی است که بر هویت شهروندان موثر است، خاطرنشان کرد: امروزه هویت هر شخص، سبک زندگی افراد را تعریف می کند، ولذا توجه به نظریات فرهنگی که هویت ساز است لازم بوده.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: شورای شهر اصفهان نمی تواند نسبت به سلامت فکری شهروندان و یا نسبت به تغذیه و حمل و نقل شهروندان بی تفاوت باشد، چون همگی بر هویت شهروندان موثر است.

وی در ادامه گزارشی مختصری از فعالیت های معاونت تهذیب و تبلیغ  حوزه علمیه اصفهان که مرتبط با سطح شهر بود، ارائه کرد و گفت: در زمانی که شهردار فعلی، معاون فرهنگی شهرداری دردوره های قبل بودند، بحث اجرای طرح هادیان شهری با حضور مبلغین حوزوی انجام گرفت که معتقدیم با توجه به برکات خوب اجرای این طرح در کاهش  آسیب های اجتماعی در محلات، باید توسعه یابد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: باتوجه بحث مهم فرق و ادیان و توسعه این بحث در سطح شهر اصفهان و درگیری قشری از مردم با این بحث، کلینیک فرق و ادیان در حوزه علمیه راه اندازی شد، همچنین در بحث توریست بین المللی و سفیر فرهنگی در مدرسه علمیه تخصصی تبلیغ ناصریه در مسجد امام (ره) اقدامت خوبی صورت گرفته است.

وی در ادامه به طرح مدارس امین و مبلغین امین در مدارس آموزش و پرورش سطح شهر، وجود کتابخانه نسخ خطی که به عنوان گنجینه اصفهان مطرح بوده و نیازمند حمایت مادی و معنوی مدیریت شهری است، اشاره نمود

گزارشی از هم اندیشی مسئولان حوزه علمیه اصفهان و مدیریت شهری  

ترسیم فرایند همکاری مشترک فی مابین حوزه علمیه و شهرداری اصفهان

در ادامه، حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان داشت: فرایند ارتباط بین حوزه و شورای شهر از هر امر و مصوبه ای مهمتر است و تدوام این همکاری مشترک می تواند نوید بخش کارهای مختلفی باشد.

وی ابراز کرد: آنچه که باید بیشتر روی آن متمرکز شویم، ترسیم فرایند همکاری مشترک فی مابین حوزه علمیه و شهرداری اصفهان است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خطاب به اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه حضور شعبه دفتر تبلیغات اسلامی در اصفهان به عنوان یک ظرفیت بی بدیل است، در حال حاضر بیش از ۲هزار مبلغ ساماندهی شده و آموزش های تخصصی در دفتر برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام احمدیان عنوان کرد: تقویت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی از زیر مجموعه های دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، تربیت مبلغین متخصص خانواده و اعزام به مدارس و مجموعه ها از جمله فعالیت های دفترتبلیغات اسلامی اصفهان است.

وی گفت: نگاه های سیاسی نباید باعث شود اصل هدف و ماموریت های ما را تحت شعاع قرار گیرد.

گزارشی از هم اندیشی مسئولان حوزه علمیه اصفهان و مدیریت شهری  

حجت الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان ابراز کرد: در بخش فرهنگ عمومی و فرهنگ شهری و مسائلی چون زن و خانواده حوزه علمیه خواهران می تواند بازویی موثر درکنار مدیریت شهری باشد.

وی متذکر شد: اگر همکاری خوبی با حوزه های علمیه صورت نگیرد در فرهنگ عمومی و مسایل خانواده و زنان دچار مشکل خواهیم شد

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان تصریح کرد: شورای شهر فعلی دستاورد جمعیت انقلابی و روحانیون است لذا مراقب باشیم از فرصت ۴ ساله به بهترین نحو بهره ببریم، زمان ۴ساله سریعا می گذرد و نباید غفلت ورزید.

در مسائل فرهنگی، توقع زود بازده بودن طرح ها را نداشته باشیم

حجت الاسلام عبدالامیر خطاط، معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان گفت: در مسائل فرهنگی، توقع زود بازده بودن طرح ها، توقع بی جا هست.

وی ابراز کرد: باید در کنار توجه به نمادها به زیر ساخت ها هم توجه کنیم، دوم اینکه باید در مصوبات طرح های فرهنگی به نحوی اقدام کنیم که ماندگار باشد و با گذشت ۴ساله این دوره شهری، دوباره به اول مسیر باز نگردیم.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: فعالیت متمرکز بر بافت فرهنگی حاکم بر کارکنان شهرداری لازم است، به نحوی که بافت فکری مجموعه شهرداری  بایدخدمت به شهروندان شود.   

وی با بیان اینکه فضای شورای شهر و مدیریت شهری باید فرهنگی شود، اظهار کرد: در برخی از محلات باید با همکاری روحانیون سطح فرهنگی ارتقاء یابد.

گزارشی از هم اندیشی مسئولان حوزه علمیه اصفهان و مدیریت شهری  

توسعه همکاری بین حوزه علمیه اصفهان و مجموعه شهرداری در امور پژوهشی

حجت الاسلام محسن جلالی، معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان، تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان دارای مرکز نخبگان و استعدادهای برتر است که استفاده از نخبگان توسط مدیریت شهری یک مطالبه اساسی هست.

وی متذکر شد: کانون نخبگان طلبگی و هم اندیشی با آنها، بهره مندی از محققین حوزوی در پروژه های شهرداری، نشست ها و همکاری مشترک حوزه با شهرداری و ایجاد مکان هایی چون خانه حکمت اسلامی که تا به امروز محقق شده، حضور مدیران شهری پاسخگو در کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه و مدارس علمیه از جمله پیشنهادات است.

معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان در پایان ضمن اشاره به توسعه همکاری بین حوزه علمیه اصفهان و مجموعه شهرداری، آمادگی معاونت پژوهشی برای انجام امور پژوهشی در زمینه تخت فولاد را اعلام کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha